Поняття адміністративного процесуального доказування
Зміст сторінки:
6.1
Поняття адміністративного процесуального доказування
Вирішальним із завдань адміністративних проваджень є всебічне, повне і
об’єктивне з’ясування обставин кожної справи, встановлення наявності або
відсутності фактичних даних, які мають значення для справи і за допомогою яких
встановлюється істина. На основі фактичних даних у визначеному законом
порядку суд, орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність
обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення,
заінтересованої особи, осіб, які беруть участь у справі про наявність чи
відсутність адміністративного спору чи спору про право або порушення норм
права. Порядок і умови встановлення фактичних даних регламентуються нормами
адміністративного процесуального права.
Фахівці в галузі кримінально-процесуального права вказують, що норми
кримінально-процесуального права, які регулюють процес виявлення, збирання,
закріплення, перевірки та оцінки даних, необхідних для встановлення істини у
кримінальній справі, становлять інститут доказового права. Цей висновок
повною мірою стосується й адміністративного процесуального права. Отже,
правові норми, що регулюють процес доказування, складають інститут доказового
права галузі адміністративного процесуального права. Ці норми об’єднані у
систему, до якої входять:
а) норми, які
регулюють поняття доказів та їх процесуальні джерела (статті 69, 70, 76-81
КАСУ, ст. 251 КУпАП);
б) норми, які регулюють предмет доказування (ст. 137 КАСУ, ст. 280
КУпАП);
в) норми-принципи адміністративного процесу (ст. 7 КАСУ, ст. 7 КУпАП);
г) норми які передбачають обов’язки суб’єктів доказування, та порядок
вчинення процесуальних дій щодо збирання, зберігання, забезпечення та оцінки
доказів (ст. 71—75 86 КАСУ, ст. 252 КУпАП).
Визначення поняття доказів на законодавчому рівні (ст. 69 КАС України,
ст. 251 КУпАП), на нашу думку, знімає питання щодо дискусії в теорії юридичного
процесу стосовно розуміння доказів, порядку і умовах їх дослідження. Отже,
доказами є не факти і обставини, а фактичні дані, на підставі яких суд, орган
(посадова особа) чи уповноважений суб’єкт встановлюють наявність або
відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть
участь у справі. Тобто фактичні дані — це інформація, відомості про акти, дії
чи бездіяльність, за допомогою яких можна встановити обставини, що мають
значення для правильного вирішення адміністративної справи. Водночас В. К.
Колпаков зазначає, що інформація може розглядатися як доказ за наявності двох
умов: а) якщо вона містить дані про наявність або відсутність
адміністративного правопорушення, винуватість особи в його вчиненні та інші
обставини, що мають значення для правильного вирішення; б) якщо вона одержана
в порядку та з джерел, передбачених законом.
Доказування є різновидом практичної діяльності, метою якого є пізнання
всіх істотних обставин, що мають значення для прийняття правильного рішення.
Обов’язок доказування покладено на сторони адміністративного процесу
(ч. 1 ст. 71 КАСУ). Проте в адміністративних справах щодо оскарження рішень,
дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок доказування
правомірності свого рішення покладається на відповідача (ч. 2 ст. 71 КАСУ).
Більше того, у випадках, коли особа, яка бере участь у справі, не може самостійно
надати докази, суд сприяє в реалізації цього обов’язку і витребовує необхідні
докази (ч. 3 ст. 71 КАСУ), адже тягар збирання доказів, на відміну від цивільного
судочинства, лежить не лише на сторонах. В адміністративному судочинстві
позивачем, як правило, є фізична чи юридична особа, а значна частина
доказового матеріалу знаходиться у відповідача—суб’єкта владних повноважень,
що не сприяє позивачеві у збиранні необхідних доказових матеріалів. До того ж
необізнаний у бюрократичному механізмі громадянин погано орієнтується у тому,
які докази можуть підтвердити обставини, на які він посилається. У зв’язку з
цим на суб’єкта владних повноважень покладено обов’язок надати суду всі наявні
у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Збирання доказів у провадженнях у сфері управління також покладені на суб’єкта
владних повноважень за винятком випадків, коли суб’єкт звернення і
заінтересована особа доводять обставини, які є підставою для обґрунтування його
вимоги чи заперечення. В адміністративно-деліктних провадженнях збирання
доказів, їх оцінка теж покладена на орган чи посадову особу, уповноважених
розглядати і вирішувати справи про адміністративні правопорушення. Наприклад,
складання протоколу про адміністративні правопорушення, який фіксує вчинення
правопорушення і є джерелом доказів, здійснюється за відповідною формою і
змістом (ст. 256 КУпАП), встановленими законодавством уповноваженими на те
посадовими чи службовими особами (ст. 255 КУпАП).
На відміну від кримінального закріплення презумпції невинуватості (ч.
2 ст. 2 КК України), в адміністративному процесі аналіз зазначених норм
дозволяє стверджувати про наявність презумпції
правомірності дій позивача, суб’єкта звернення, заінтересованої
особи, особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, вимоги яких
визнаються правомірними, поки інше не буде доведено у результаті розгляду та
вирішення адміністративної справи. В. К. Колпаков з цього приводу влучно зазначає,
що однією з найважливіших основ права на захист є презумпція
доброчинності (виділено нами. — Е. Д.) громадянина та її
юридичний варіант — презумпція невинуватості.
Виходячи від зворотного автори навчального посібника «Основи
адміністративного судочинства України» використовують поняття «презумпція вини» (виділено нами. — Е. Д.)
суб’єкта владних повноважень—відповідача, яка означає припущення, що
повідомлені позивачем обставини справи про рішення, дії, бездіяльність
відповідача і про порушення права, свободи чи інтересу відповідають дійсності, доки
відповідач їх не спростує на основі доказів. Проте презумпція вини не є
абсолютною, зазначають вони, з презумпції вини суб’єкта владних повноважень не
випливає його автоматичний програш у справі, якщо він ніяким чином не
відреагував на позов або просто його не визнав. У всіх випадках суд
зобов’язаний ухвалити справедливе і правосудне судове рішення на підставі повно
і всебічно з’ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджене тими
доказами, які були досліджені у судовому засіданні (ч. 3 ст. 159 КАС України).
Таким чином, доказуванням в
адміністративному процесі є виявлення, збирання, закріплення, перевірка та
оцінка інформації про фактичні дані, на підставі яких суд, орган владних
повноважень, уповноважена посадова особа встановлюють наявність або
відсутність обставин, що мають значення для всебічного, повного і об’єктивного
розгляду і вирішення адміністративної справи.
6.2 Джерела доказів у адміністративному процесі
Джерела доказів у адміністративному процесі суттєво не відрізняються
від тих, що прийняті у цивільному чи кримінальному процесі. Тому теорія
доказів у адміністративному процесі, її основні положення певною мірою можуть
бути запозичені із загальної теорії доказів з урахуванням, звичайно,
особливостей адміністративних проваджень.
Джерелами
доказів можуть бути:
1) пояснення сторін, третіх осіб та
їхніх представників, осіб, які притягаються до
адміністративної відповідальності, суб’єктів звернення, інших учасників
процесу. Ці пояснення оцінюються поряд з іншими доказами у справі. Зазначені
особи, які дають пояснення про відомі їм обставини, можуть бути допитані як
свідки;
2) визнання
стороною обставин, якими друга сторона обґрунтовує свої
вимоги або заперечення; визнання особою, яка притягається до адміністративної
відповідальності, своєї провини;
3) показання
свідків про відомі йому обставини, які мають значення для
справи. Якщо показання свідка ґрунтуються на повідомленнях інших осіб, то ці
особи також допитуються як свідки. Не є доказом показання свідка, який не може
назвати джерела своєї обізнаності. Кожний свідок допитується окремо. Головуючий
у судовому засіданні приводить свідка до присяги, попереджає про
відповідальність за завідомо неправдиві показання і за відмову від давання
показань. За такими самими правилами допитується свідок за місцем його
перебування (проживання), який не може бути присутнім з поважних причин у
суді, суддею адміністративного суду (у справах про адміністративні
правопорушення — дільничним інспектором міліції), який знаходиться за місцем
проживання (перебування) свідка.
Допит малолітніх, які не досягли 14 років, і неповнолітніх, у віці від
14 до 18 років, свідків проводиться у присутності (за розсудом суду) або
педагога, або батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників, якщо вони не
заінтересовані у справі.
Особливістю допиту неповнолітніх є те, що: по-перше, свідки які не
досягли 16-річного віку, з якого настає кримінальна відповідальність за
завідомо неправдиві показання і відмову від давання показань (статті 384—385
КК України), не попереджаються про відповідальність за відмову від давання
показань і за завідомо неправдиві показання, не приводяться до присяги;
по-друге, з метою уникнення впливу на неповнолітнього за ухвалою суду із зали
суду на час допиту неповнолітнього може бути видалена та чи інша особа, яка
бере участь у справі;
4) письмові
докази — це документи, у тому числі електронні, акти
управління, листи, телеграми, адміністративні договори (угоди), будь-які інші
письмові записи, що містять у собі відомості про обставини, які мають значення
для справи. До письмових доказів належать також звіти, інформація у вигляді
слів, цифр, креслень, схем місця події, планів забудови населених пунктів,
будинків, розміщення межових знаків та ін. Документ — це результат відображення
фактів, подій явищ об’єктивної дійсності і розумової діяльності людини. Якщо
доданий до справи документ викликає сумнів або є фальшивим, то особа, яка бере
участь у справі, може просити суд (посадову особу) виключити його із числа
доказів і вирішити справу на підставі інших доказів або вимагати проведення
експертизи;
5) речові
докази — це предмети матеріального світу, що містять
інформацію про обставини, які мають значення для справи. Наприклад, в
адміністративно-деліктних провадженнях — це предмети, на яких залишилися сліди правопорушення
(пошкодження внутрішнього обладнання транспортних засобів міського
електротранспорту та ін.); в адміністративно-судочинних провадженнях — це
предмети, які були об’єктом неправомірних дій суб’єкта владних повноважень
(використання електронних носіїв інформації про вибори чи референдуми з порушенням
правил). Речовими доказами є також магнітні, електронні та інші носії
інформації, що містять аудіовізуальну інформацію про обставини, які мають
значення для справи, показання технічних засобів — швидкості руху транспорту,
виміру вмісту спирту в речовині, рівня шуму, радіологічного забруднення та ін.
Особи, якими подані речові докази, можуть звернути увагу суду на ті чи інші
обставини, пов’язані з доказом та його оглядом;
6) висновки
експертів — це письмові документи про об’єктивне,
аргументоване, основане на законі вивчення, перевірку, аналітичне дослідження,
кількісну чи якісну оцінку висококваліфікованим фахівцем чи установою певного
питання, явища, предмета, документа, які вимагають спеціальних знань у
відповідній сфері суспільної діяльності, що мають значення для адміністративної
справи.
Докази, одержані з порушенням закону, судом, органом владних
повноважень (посадовою особою) при розгляді й вирішенні справи не беруться до
уваги (ч. 3 ст. 70 КАС України, ст. 251 КУпАП). Це пряма заборона брати до
уваги докази, одержані незаконним шляхом. Правовий порядок і процесуальна
форма збирання, закріплення, перевірки і оцінки доказів виступають як гарантії
забезпечення законності й верховенства права у розгляді та вирішенні
адміністративних справ.
6.3 Дослідження та оцінка доказів у адміністративному
процесі
Дослідження доказів є важливою частиною адміністративних проваджень і
здійснюється судом, органом владних повноважень під час розгляду адміністративної
справи. Суттєвою складовою дослідження доказів є визначення предмета доказування,
який конкретизується з урахуванням кожної адміністративної справи.
Предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні
вимоги чи заперечення позивача і відповідача, доводи і міркування суб’єкта
звернення і уповноваженої особи, установлення наявності правопорушення
компетентним органом або установлення обставин, які мають інше значення для
вирішення справи.
Особливість адміністративних проваджень і полягає в тому, що кожне
провадження має відповідні властивості, які відмежовують один вид проваджень
від іншого.
У
провадженнях у сфері управління доказуванню підлягають:
1) чи підвідомча справа суб’єкта
звернення розгляду даним суб’єктом владних повноважень;
2) чи порушені права та інтереси
суб’єкта звернення або заінтересованої особи;
3) чи правомірні вимоги суб’єкта звернення;
4) чи правомірні адміністративні
акти, процедурні рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта владних повноважень,
які оскаржуються;
5) чи підлягають задоволенню вимоги
суб’єкта звернення або заінтересованої особи;
6) чи заподіяно майнову шкоду
порушенням прав і законних інтересів суб’єкта звернення.
У провадженнях із адміністративного судочинства доказуванню підлягають
наступні загальні факти:
1) факти протиправних рішень, дій
чи бездіяльності органу владних повноважень, що порушують права, свободи чи
інтереси фізичних і юридичних осіб.
2) факти наявності чи відсутності
адміністративно-правового спору або спору про право;
3) факти наявності інтересів третіх осіб;
4) факти неможливості відмови
позивача від адміністративного позову повністю або частково, а відповідача —
визнати адміністративний позов повністю або частково;
5) факти необхідності забезпечення доказів;
6) факти щодо невідкладного розгляду і вирішення
справи;
7) факти про відмову у відкритті
провадження в адміністративній справі;
8) факти залишення позовної заяви без розгляду;
9) факти зупинення та поновлення провадження у
справі;
10) факти закриття провадження у
справі;
11) чи підлягає позов задоволенню;
12) чи заподіяно рішенням, дією чи
бездіяльністю органу владних повноважень майнову моральну шкоду;
13) чи є підстави допустити негайне
виконання постанови.
Інші
факти включаються до предмета доказування залежно
від конкретних обставин справи. Наприклад, неможливості виконання
делегованих повноважень чи виконання адміністративного договору, правомірності
проведення підрахунку голосів на виборах чи референдумі тощо.
В адміністративно-деліктних провадженнях доказуванню підлягають:
1) чи було вчинено адміністративне
правопорушення;
2) чи винна дана особа в його вчиненні;
3) чи підлягає вона адміністративній
відповідальності;
4) чи є обставини, що пом’якшують і
обтяжують відповідальність;
5) чи заподіяно майнову шкоду;
6) чи є підстави для передачі
матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської
організації, трудового колективу, а також з’ясування інших обставин.
Не підлягають доказуванню преюдиційні факти та загальновідоміобставини (ст. 72 КАС України, ст. 280 КУпАП).
Преюдиційні факти: 1) це факти, що встановлені
судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що
набрало законної сили, які не доказуються при розгляді інших справ, у котрих
беруть участь ті самі особи або особа, щодо яких (якої) встановлено ці
обставини (ч. 1 ст. 72 КАС України). Це положення ґрунтується на правовій
властивості законної сили судового рішення, за якими особи, які брали участь
у справі, не можуть знову оспорювати в іншому процесі встановлені судом факти
в такій справі; 2) вирок суду в кримінальній справі або постанова суду у справі
про адміністративний проступок, які набрали законної сили, є обов’язковими для
адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи
бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок чи постанова суду (ч. 4 ст. 72
КАС України). Це положення застосовується лише в двох питаннях: чи мало місце
діяння; чи вчинене воно цією особою. Наприклад, при відшкодуванні позивачеві
шкоди, заподіяної корупційними діями за ознаками ст. 8 Закону України «Про
боротьбу з корупцією», адміністративний суд не може обговорювати вину
відповідача чи встановлювати особу відповідача, оскільки ці питання з’ясовані
при розгляді справи про адміністративне правопорушення. Але правові наслідки
корупційних дій, розмір шкоди, завданої позивачеві, підлягають дослідженню.
Загальновідомі обставини, які визнані судом, не
потребують доказування. Одні автори вважають, що це — обставини, які відомі
широкому колу осіб, у тому числі й складу суду, тому не потребують доказування,
а об’єктивність їх існування очевидна. Це в основному не дії, а події:
землетрус, повінь, пожежа, інші стихійні лиха. Інші автори стверджують, що
загальновідомість факту обумовлена обмеженістю в часі, просторі й за колом
осіб. Що з часом людська пам’ять здатна забувати події, їх деталі і хронологію,
що окремі обставини можуть мати не тільки регіональну, а й світову відомість,
що окремими особам можуть бути відомі певні факти. Саме тому ці обставини
мають бути визнані судом як загальновідомі. Отже, обидві точки зору мають право
на існування, однак у всіх випадках такі обставини повинні бути визнані судом
загальновідомими.
Визнані факти — це обставини, які визнаються
сторонами. Ці обставини можуть не доказуватися, якщо проти цього: по-перше, не
заперечують сторони; по-друге, у суду не виникає сумніву щодо достовірності цих
обставин та добровільності їх визнання.
Відповідно до законодавства суд, орган владних повноважень (посадова
особа) оцінюють докази за своїм внутрішнім переконанням (ст. 86 КАСУ, ст. 252
КУпАП), що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та
об’єктивному дослідженні. При цьому варто звернути увагу, що оцінка доказів
здійснюється судом (суддею), органом владних повноважень (посадовою особою)
після з’ясування всіх обставин у справі та перевірки їх доказами,
заслуховування додаткових пояснень, свідчень, дослідження додаткових доказів,
якщо вони є, і передує прийняттю рішення у справі.
Об’єктом оцінки виступають як докази, так і
процесуальні джерела, що їх містять. Оцінка доказів безпосередньо пов’язана з
дотриманням законності їх зібрання і перевірки, складання процесуальних
документів, урахуванням якісних (допустимості, достовірності доказів) та
кількісних (достатності доказів) ознак. В оцінці доказів певним чином беруть
участь і особи, які є учасниками адміністративної справи, котрі шляхом клопотань,
заперечень, пояснень висувають додаткові питання і роблять власні висновки
щодо оцінки доказів.
Усі докази мають однакову силу і не мають для суду, органу,
уповноваженої особи наперед встановленої сили. Оцінка доказів здійснюється на
підставі принципів: верховенства права; законності, рівності всіх учасників
адміністративного процесу перед законом; змагальності сторін; диспозитивності
та офіційного з’ясування всіх обставин у справі.