Учасники адміністративних проваджень за зверненням громадян
Зміст сторінки:
10.4
Учасники адміністративних проваджень за зверненням громадян
Законодавство про звернення громадян не містить спеціального переліку
учасників проваджень. Проте в юридичній літературі вказується на існування 4-х
видів учасників таких правовідносин: суб’єкти, що звертаються; суб’єкти, що
розглядають звернення; допоміжні суб’єкти; патронатні суб’єкти, з чим слід
погодитися, оскільки інших класифікацій не існує, а разом з тим, власне,
провадження за зверненням громадян носить досить специфічний характер і має
певні особливості.
До суб’єктів, що звертаються, належать особи, які
реалізують своє конституційне право на звернення до органів владних
повноважень та їх посадових осіб: громадяни України; особи, які не є
громадянами і законно знаходяться на її території (якщо інше не передбачено
міжнародними договорами); військовослужбовці, працівники органів внутрішніх
справ і державної безпеки мають право подавати звернення, які не стосуються
їх службової діяльності; колективи громадян, громадські об’єднання, трудові
колективи.
Разом із тим законодавець виділяє дві групи суб’єктів із загального
масиву, які наділені окремими адміністративно-правовим статусом. Перша група —
це Герої Радянського Союзу, Герої Соціалістичної Праці, Герої України,
інваліди Великої Вітчизняної війни. Їх пропозиції (зауваження), заяви (клопотання),
скарги розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ і організацій особисто. Друга група — це
громадяни, які мають встановлені законодавством пільги. Їх звернення
розглядаються у першочерговому порядку.
До суб’єктів, що розглядають звернення, належать
особи (органи), яким надано право відповідно до законодавства розглядати
звернення громадян і приймати за ними відповідні рішення. До них належать:
органи державної влади; органи місцевого самоврядування; органи управління,
підприємства, установи, організації незалежно від форм власності; об’єднання
громадян; засоби масової інформації; посадові особи зазначених вище органів і
закладів; прокурори.
З метою повного і якісного забезпечення прав і законних інтересів
громадян законодавець установлює певні заборони для суб’єктів, що розглядають
звернення, а саме: а) забороняється направляти скарги громадян для розгляду
тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються;
б) забороняється
переслідування громадян і членів їх сімей за подання звернення до органів
владних повноважень, їх посадових осіб за критику в зверненні їх діяльності та
рішень; в) забороняється розголошення одержаних із звернень відомостей про
особисте життя громадян без їх згоди; г) забороняється розголошення
відомостей, що становлять державну або іншу таємницю; ґ) забороняється
розголошення іншої інформації, якщо це ущемлює права і законні інтереси
громадян; д) забороняється з’ясування даних про особу громадянина, які не
стосуються звернення; е) на прохання громадянина не підлягає розголошенню його
прізвище, місце проживання та роботи.
Крім зазначених заборон для суб’єктів, що розглядають звернення,
законодавець встановлює і відповідні обов’язки, основним змістом яких є:
об’єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; запрошувати
заявника, на його прохання, для участі в розгляді звернення; забезпечувати
поновлення порушених прав; вживати заходів щодо відшкодування матеріальних
збитків; вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було
допущено порушення; особисто організовувати та перевіряти стан розгляджу заяв
чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, тощо.
До допоміжних суб’єктів належать особи, які
сприяють розгляду звернення; запобігають прийняттю необґрунтованих рішень. До
них належать: адвокати; представники трудового колективу; організації, які
здійснюють правозахисну функцію. При цьому користуватися послугами зазначених
осіб можливо лише за умови оформлення цих уповноважень у встановленому законом
порядку (довіреність, угода, ордер, рішення трудового колективу та інші
документи, що засвідчують уповноваження).
До
патронатних суб’єктів належать також особи, які подають
звернення в інтересах громадянина: законні представники неповнолітніх та
недієздатних осіб (батьки, особи, що їх замінюють, органи опіки); за
уповноваженням громадянина, оформленим у встановленому законом порядку,
звернення може бути подане іншою особою, трудовим колективом або організацією,
яка здійснює правозахисну діяльність.
10.5
Стадії та структура провадження за зверненням громадян
Вирішення адміністративних справ за зверненням громадян, а саме
розгляд звернень громадян, здійснюється в певній послідовності, яку в
літературі, що висвітлює процесуальні відносини, прийнято називати стадіями
провадження. Такими стадіями провадження за зверненнями громадян, у загальному
вигляді є:
1) подання громадянином звернення
та прийняття його до розгляду органом владних повноважень або його посадовою
особою;
2) розгляд справи;
3) ухвалення рішення;
4) перегляд рішення у зв’язку з
його оскарженням або опротестуванням;
5) виконання рішення.
На стадії подання громадянином звернення та
прийняття його до розгляду органом владних повноважень або його посадовою
особою, яка веде діловодство за пропозиціями, заявами і скаргами, здійснюється
ціла низка певних дій — процесуальних процедур, а саме:
— орган, посадові особи, які
ведуть діловодство за зверненнями громадян, перевіряють, чи дотримані усі
вимоги до звернення, передбачені статтями 4, 5, 17 Закону України «Про звернення
громадян». Звернення, оформлене без дотримання цих вимог, повертається
заявникові з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня
його надходження;
— для забезпечення громадянином
безперешкодної можливості звертатися до органів владних повноважень із пропозиціями,
заявами і скаргами встановлюється і на законодавчому рівні закріплюється
особистий прийом громадян. Такий прийом обов’язково здійснюють керівники та
інші посадові особи. Прийом проводиться у зручний для громадян час за місцем їх
роботи і проживання, регулярно у встановлені дні та години. Графіки прийому
доводяться до відома громадян. У разі неможливості вирішення на особистому
прийомі порушеного у зверненні питання, воно розглядається у тому самому
порядку, що й письмове звернення;
— забороняється відмова в
прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні погляди, стать, вік,
віросповідання, національність, незнання мови тощо.
На стадії розгляду справи за зверненням громадян
з метою прийняття обґрунтованих рішень активно діють як особи, що надіслали
пропозицію, заяву, скаргу, так і особи, що їх розглядають (органи владних
повноважень, їх посадові особи).
Особи (громадяни), що надіслали пропозицію,
заяву, скаргу, мають право:
— особисто викладати аргументи,
давати пояснення, здійснювати усні й письмові обґрунтування особі, що
перевіряла пропозицію, заяву чи скаргу;
— брати участь у перевірці заяви
чи скарги, знайомитися з матеріалами перевірки та бути присутніми при їх розгляді;
— вимагати винесення рішення про відшкодування
збитків у зв’язку з порушенням вимог встановленого порядку розгляду звернень;
— подавати додаткові матеріали, а також наполягати на їх запиті органом
(посадовою особою), який розглядає звернення;
— користуватися послугами
адвоката, представника трудового колективу, організації, яка здійснює
правозахисну функцію за умови оформлення цих повноважень у встановленому
законом порядку.
Органи владних повноважень, їх посадові особи, що
розглядають звернення, зобов’язані:
— об’єктивно і всебічно перевірити
звернення в термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не
потребують додаткового вивчення, — невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти
днів від дня їх отримання. Звернення військовослужбовців, осіб рядового і
начальницького складу органів внутрішніх справ розглядаються в термін
п’ятнадцять днів, а ті, які не потребують додаткового вивчення, розглядаються у
семиденний строк. Якщо в зазначені строки вирішити справу неможливо, керівник
відповідного органу або його заступник установлюють необхідний термін, про що
повідомляється особі, яка подала звернення. Однак у всіх випадках загальний
термін розгляду звернення і вирішення питань, порушених у зверненні, не може
перевищувати сорока п’яти днів;
— невідкладно вживати заходів щодо
припинення неправомірних дій;
— забезпечувати поновлення порушених прав;
— виявляти, усувати причини та
умови, які сприяли порушенням, та вживати заходів щодо усунення причин, що
породжують заяви і скарги.
Не підлягають розгляду та вирішенню звернення, які:
а) не підписані автором (авторами) чи підписані, але неможливо
встановити авторство. Таке звернення визнається анонімним. Однак у відомчих
нормативних актах це питання може бути вирішено інакше. Наприклад, Інструкцією
про порядок розгляду звернень (заяв, скарг тощо) в Аудиторській палаті
України, затвердженою Аудиторською палатою України від 10 березня 2000 р.,
протокол № 87 у пункті 1.4 передбачено: «По письмовим зверненням (заявам,
скаргам тощо), не підписаним заявником, кінцеве рішення приймається Спостережною
радою з оцінкою обґрунтованості викладених в них обставин і їх вагомості»;
б) повторні звернення до одного і того самого органу від одного і того
самого громадянина з одного і того самого питання, якщо перше звернення
вирішено по суті. Про це повідомляється заявникові;
в)
звернення осіб, визнаних судом недієздатними;
г) скарги, подані з порушеним строком їх подання. Скарга на рішення, що
оскаржувалось, може бути подана до органу або посадовій особі вищого рівня
протягом одного року з моменту його прийняття, але не пізніше одного місяця з
часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням. Проте керуючись власною
правосвідомістю, пропущений строк із поважної причини може бути поновлений
органом чи посадовою особою, що розглядають скаргу (ст. 17).
На стадії ухвалення рішення у всіх випадках орган
владних повноважень, його посадова особа, яка розглядає звернення письмово,
повідомляє громадянина про результати перевірки звернення і суть прийнятого
рішення. Одночасно вживає заходів щодо відшкодування у встановленому законом
порядку матеріальних збитків і вирішує питання про відповідальність осіб, з
вини яких було допущено порушення; роз’яснює порядок оскарження прийнятого
рішення; на прохання громадянина не пізніш як місячний термін доводить
прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу
чи об’єднання громадян за місцем проживання громадянина.
На стадії перегляду рішення у зв’язку з його
оскарженням або опротестуванням орган владних повноважень, їх посадові особи,
що розглядають звернення, мають право скасовувати або змінювати оскаржувані
рішення у випадках, передбачених законодавством України. Законодавець не
встановлює строків оскарження рішень органів владних повноважень, їх посадових
осіб за пропозиціями (зауваженнями) та заявами (клопотаннями), а вказує лише
на інстанції подання скарги. Першоюінстанцією оскарження дії чи рішення органу владних повноважень, їх посадових
осіб визнається вища в управлінській ієрархії структура у порядку підлеглості,
тобто скарга подається вищому органу або посадовій особі. Проте це не позбавляє
громадянина можливості відповідно до чинного законодавства безпосередньо
звернутися до суду. Другоюінстанцією є суд. До суду скарга подається, коли: а) відсутня вища в
управлінській ієрархії структура, посадова особа; б) громадянин не погоджується
з прийнятим за скаргою вищим органом чи посадовою особою у порядку підлеглості
рішенням. Щодо строків подання скарги то законодавець встановлює лише для
подання скарги на рішення, що оскаржувалися (ст. 17). За загальним правилом
(ст. 186 КАСУ), заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції
подається протягом десяти днів із дня її проголошення, а апеляційна скарга
подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Разом — 30 днів. Крім цього, відповідно до ст. 17 Закону України «Про звернення
громадян» скарга на рішення, що оскаржувалися, може бути подана не пізніше
одного місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням.
Отже, на нашу думку, скарги на рішення чи дії органів владних
повноважень, їх посадових осіб, які розглянули пропозиції (зауваження) або
заяви (клопотання), можуть бути подані у порядку підлеглості вищому органу або
посадовій особі чи до суду не пізніше одного місяця з часу ознайомлення
громадянина з прийнятим рішенням.
Скарги, подані з порушенням зазначеного терміну, не розглядаються.
На стадії виконання рішення органи владних
повноважень, посадові особи зобов’язані забезпечувати реальне виконання
прийнятих у зв’язку з заявою чи скаргою рішень (ст. 19). Проте ця норма носить
декларативний характер і не передбачає відповідного механізму щодо реалізації
прийнятих рішень за зверненням громадян. На нашу думку, було б доцільним у проекті
Адміністративно-процесуального кодексу України окремою главою передбачити
(закріпити) механізм реалізації прийнятих рішень органом владних повноважень
при здійсненні адміністративних проваджень.
Особливості провадження за пропозиціями (зауваженнями) характеризуються тим, що: а) підставою виконання такого провадження є
внесення громадянином пропозиції (зауваження) з порадою покращення діяльності
органів владних повноважень, врегулювання суспільних відносин життя громадян;
б) розгляд пропозицій може бути здійснений тільки в адміністративному порядку,
а не в судовому; в) за змістом цього провадження навіть не виникає питання
оскарження прийнятого рішення; г) особі, що подала
пропозицію (зауваження), лише повідомляються результати розгляду.
Особливості провадження за заявами (клопотанням)полягають в тому, що: а) такі звернення пов’язані з реалізацією через
відповідні органи особистих прав і законних інтересів; б) вони розглядаються
лише в адміністративному порядку; в) установлюється особливий порядок
відповідей за результатами розгляду — така відповідь дається обов’язково тим
органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить задоволення
вимог, викладених у заяві, доводиться до відома громадянина в письмовій формі з
посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз’ясненням
порядку оскарження прийнятого рішення.
Особливості провадження за скаргами полягають у
тому, що законодавець: по-перше,вказує на інстанції подання скарг — у порядку підлеглості вищому органу чи
посадовій особі або у разі відсутності такого органу чи незгоди громадянина з
прийнятим за скаргою рішенням безпосередньо до суду. Метою встановлення такого
порядку оскарження, на нашу думку, було певним чином розвантаження судових
органів. Проте, відповідно до Конституції України, громадянин має право
звертатися до суду безпосередньо; по-друге, скарги на рішення загальних зборів акціонерних товариств, колективних
сільськогосподарських підприємств, юридичних осіб, створених на основі
колективної власності, а також на рішення вищих державних органів вирішуються
безпосередньо в судовому порядку; по-третє, встановлюється можливість подання скарги в інтересах громадянина за
його повноваженнями, оформленої у встановленому законом порядку іншою особою,
трудовим колективом або організацією, яка здійснює правозахисну діяльність,
тоді як пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) подаються від особи
безпосередньо і лише передання їх до відповідного органу, установи може бути
здійснене через уповноважену особу; по-четверте, до скарги додаються наявні у громадянина рішення або копії рішень,
які приймалися за його зверненням, а також інші документи, необхідні для
розгляду скарги.
Перелік підстав, за якими можливо відрізнити провадження за зверненням
громадян, значно ширше, наприклад: мета подачі скарги — це захист і поновлення
порушених прав і законних інтересів громадян; обов’язковим є посилання на
конкретний факт порушення прав і законних інтересів громадян; скарги можуть
подаватися в інтересах осіб; подання скарги свідчить про порушення прав і
законних інтересів, у той час як подання заяви не пов’язане з порушенням прав
громадянина, а лише є проханням про надання можливості реалізувати свої права і
законні інтереси; суб’єктом вирішення питання, викладеного у скарзі, не є
особа, яка порушила права і законні інтереси громадянина, а орган вищого рівня
або посадова особа. Скарги направляються безпосередньо тій особі, до якої
звертаються.
10.6 Діловодство за зверненням громадян
Враховуючи особливу роль звернень громадян до органів державної влади,
органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ,
організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, у
забезпеченні постійного зв’язку між зазначеними органами і громадянами, вирішенні
життєво важливих проблем окремої людини, реалізації конституційних прав і
свобод, утвердженні демократичної, соціальної правової держави і з метою
підвищення ефективності роботи зі зверненнями громадян та усунення недоліків у
цій сфері Президентом України прийнята низка указів, а постановою Кабінету
Міністрів України затверджено Інструкцію з діловодства за зверненнями громадян
в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на
підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в
засобах масової інформації. Відповідні нормативні акти (інструкції, положення,
умови, порядок) прийняті центральними органами виконавчої влади, органами
місцевого самоврядування з урахуванням особливостей, пов’язаних з предметом
звернення, щодо ведення діловодства за зверненнями та організації особистого
прийому громадян.
Цими документами (нормативними актами) встановлюється, що, за
загальним правилом, діловодство за зверненням громадян ведеться окремо від
інших видів діловодства й покладається на спеціально призначених для цього
посадових осіб або на підрозділ службового апарату.
Порядок ведення діловодства за зверненнями громадян, які містять
відомості, що становлять державну або іншу таємницю, яка охороняється законом,
визначається спеціальними нормативно-правовими актами.
Особисту відповідальність за стан діловодства за зверненнями громадян
несуть керівники організацій.
Усі пропозиції, заяви і скарги, що надійшли, приймаються посадовою
особою, яка веде діловодство, та централізовано реєструються у день їх
надходження на реєстраційно-контрольних картках установленого зразка,
придатних для оброблення персональними комп’ютерами. Конверти зберігаються
разом із пропозицією, заявою, скаргою. Облік особистого прийому ведеться на
картках установленого зразка або за допомогою електронно-обчислювальної
техніки. Письмові пропозиції, заяви і скарги, подані на особистому прийомі,
також підлягають централізованій реєстрації на реєстраційно-контрольних
картках, придатних для оброблення персональними комп’ютерами. Дозволяється
журнальна форма реєстрації пропозицій, заяв і скарг та обліку особистого
прийому, якщо надходження не перевищують 600 звернень за рік і такої самої
кількості звернень на особистому прийомі.
У разі надходження звернення, в якому порушені питання не входять до
повноважень даного органу (посадової особи), воно в термін не більше п’яти днів
пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про
що повідомляється громадянину, який подав звернення (ст. 7).
У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття
обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той самий термін (5
днів) повертається громадянину з відповідними роз’ясненнями (ст. 7).
Зареєстрованим пропозиціям, заявам, скаргам присвоюється реєстраційний
індекс, який складається з початкової літери прізвища заявника та порядкового
номера пропозиції, заяви, скарги, що надійшла, наприклад Д-007. Він
зазначається у штампі, який ставиться на першому аркуші документа. Реєстраційний
індекс може бути доповнений іншими позначеннями, що забезпечують
систематизацію обліку або пошук документа. Наприклад, звернення громадянина з
одного і того самого питання, що надіслані різним адресатом, але надійшли на
розгляд до однієї організації (дуплетні), обліковуються за реєстраційним
індексом першого звернення з доданням попереднього номера, що проставляється
через косу риску — Д-007/1, Д-007/2, Д-007/3 і т. д.
У разі надходження повторних пропозицій, заяв, скарг їм надається черговий
реєстраційний індекс, а на першому аркуші документа і на реєстраційних формах
робиться позначка «ПОВТОРНО» і підбирається все попереднє листування.
Реєстраційно-контрольна картка, журнал реєстрації звернень, картка
(журнал) обліку особистого прийому (додатки до Інструкції № 1, 2, 3) ведуться
відповідно до Вказівок щодо заповнення реєстраційно-контрольної картки (КК),
журналу реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян і картки (журналу) обліку
особистого прийому громадян (додаток № 4 до Інструкції).
У разі коли за результатами звернення потрібно повідомити іншу
організацію, усі примірники реєстраційно-контрольних форм та перший аркуш
контрольованого звернення позначається словом «КОНТРОЛЬ» або літерою «К».
Пропозиції, заяви і скарги, на які даються попередні відповіді, з
контролю не знімаються. Тільки по закінченні провадження і остаточного
вирішення питання за зверненням за рішенням посадової особи, яка прийняла
рішення про контроль, звернення знімається з контролю.
У разі коли за результатами розгляду звернень громадян даються письмові
та усні відповіді, робиться відповідний запис у реєстраційно-контрольних формах
та у документах справи на вільному від тексту останньому аркуші або в окремій
довідці.
Посадові особи, які ведуть діловодство за зверненнями громадян, щороку
до 15 січня готують для керівників організацій матеріали для аналізу й
узагальнення у формі аналітичних довідок.
Посадові особи чи підрозділи службового апарату, які ведуть
діловодство за зверненням громадян, централізовано формують справи, картотеки,
банк даних. Тому усі пропозиції, заяви, скарги громадян після їх вирішення з
усіма документами щодо їх розгляду і вирішення та примірником
реєстраційно-контрольної форми повертаються посадовим особам чи підрозділам,
які ведуть діловодство за зверненням громадян. Формування і зберігання справ у
виконавців забороняється.
Документи розміщують у справах у хронологічному або алфавітному
порядку. Під час оформлення справ перевіряється правильність віднесення
документів до справи, їх комплектність. Кожна пропозиція, заява, скарга з
усіма документами щодо її розгляду і вирішення становлять у справі самостійну
групу. У разі одержання повторно пропозицій, заяв, скарг або появи додаткових
документів вони підшиваються до даної групи документів.
Термін зберігання документів за зверненнями громадян визначається
керівниками організацій, переліками документів і номенклатурами справ. Як
правило, встановлюється п’ятирічний термін зберігання справ за зверненнями
громадян, однак за рішенням експертної комісії, яке затверджується керівником
організації, термін зберігання може бути збільшений.
Справи, що підлягають постійному зберіганню, передаються до архівного
підрозділу організації через два роки після завершення діловодства з ними. Справи, що підлягають тимчасовому
зберіганню, — до десяти років, передаються до архівного підрозділу за рішенням
керівника організації.
Відповідальність за схоронність документів
за пропозиціями, заявами і скаргами покладається на керівників, інших посадових
осіб організацій відповідно до їх функціональних обов’язків.