Організація адміністративного судочинства в Україні
Зміст сторінки:
11.1 Розвиток адміністративного судочинства (юстиції) в Україні
Історія розвитку адміністративної юстиції — системи спеціальних
органів (судів) із контролю за дотриманням законності в сфері державного
управління, а саме: особливого процесуального порядку вирішення
адміністративно-правових спорів між громадянами, громадськими організаціями чи
установами, з одного боку, і органами державного управління, їх посадовими особами,
з іншого боку, — належить до часів дореволюційної Росії.
Адміністративно-правові спори у другій половині XIX ст. розглядалися
спеціально створеними органами — «смешаними губернскими
присутствиями», до складу яких входили чиновники і
представники дворянського, земського і міського самоврядування. Вони вважалися
першою інстанцією і розглядали спори щодо селянських, земських, міських справ,
військової повинності, податків, шляхової повинності, фабричних,
гірничозаводських справ, а також спори, пов’язані з порушенням поліцейських
постанов, незаконними затриманнями та ін. Другою інстанцією був перший департамент Сенату, який, не будучи
судовим органом, розглядав певні справи навіть без їх першопочаткового розгляду
в присутствіях.
У радянській юридичній літературі при позитивному в цілому підході до
такого розгляду справ, відзначалася його «буржуазна» сутність, він називав
«засобом маскировки свавілля чиновників», «одним з інструментів закріплення
панування буржуазії» тощо.
Як бачимо, дійсно це не був судовий порядок розгляду справ. Однак за
радянських часів нічого суттєвого в цьому плані не змінилося. Відбулася лише
заміна одних чиновників іншими — адміністративно-партійними органами, а в
певних випадках — і громадськими організаціями. Більше того, висувалися
аргументи на користь розгляду адміністративних справ самими адміністративними
органами: 1) питання адміністративного права мають бути у віданні самої
адміністративної влади; 2) юстиція (суд) не має права втручатися в справи
адміністрації; 3) судді загальних судів не підготовлені для розгляду і
вирішення специфічних спорів у сфері застосування публічного права.
Були й інші підходи, проте не ставилося питання про створення
спеціальних судів для розгляду адміністративних справ у сфері публічно-правових
відносин. Врешті-решт, у радянський період було запроваджено:
1) притягнення до адміністративної відповідальності здійснюється
адміністративними органами;
2) розгляд скарг
громадян — теж здійснюється адміністративними органами (в окремих випадках
громадськими організаціями);
3) оспорення
неправомірних дій органів влади — теж здійснюється у вищестоящому порядку
адміністративними органами;
4) відміна
неправомірних актів — у вищестоящому порядку тощо.
Таким чином, і в царській Росії, і за радянських часів адміністративна
юстиція не склалася в ефективний і демократичний інститут захисту прав
фізичних і юридичних осіб від свавілля чиновників у сфері публічно-правових
відносин. Як зазначає Ю. М. Старілов, підсумовуючи думки і погляди вчених щодо
розгляду адміністративних спорів, навіть й думки не припускалося, що
громадянин може бути позивачем у суді щодо органів державного управління і їх
посадовим особам; відповідно виключалося й те, що таке провадження буде позовним, тобто таким, в якому діє принцип
активності суду в збиранні, дослідженні та оцінці доказів, що є принциповим у
вирішенні справи, оскільки у громадянина завідомо менше процесуальних
можливостей одержати необхідні дані про неправомірні дії державних і
муніципальних службовців.
Ідея створення адміністративних судів у незалежній Україні була
оприлюднена ще у 1992 р. в Концепції судово-правової реформи, затвердженій
постановою Верховної Ради України «Про концепцію судово-правової реформи в
Україні» від 28 квітня 1992 р. № 2296-ХІІ з наступним її розвитком у Конституції
України. Зокрема в ст. 124 Конституції України закріплюється, що юрисдикція
судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі, а в ст. 125
Конституції передбачається створення спеціалізованих судів. Як наслідок, у ч. 2
ст. 1 Закону України «Про судоустрій України» від 7 лютого 2002 р. зазначається,
що судова влада реалізується шляхом здійснення правосуддя у формі цивільного,
господарського, адміністративного, кримінального, а також конституційного
судочинства.
Слід зазначити, що деякі питання адміністративного процесу — як-то
порядок розгляду адміністративних справ у суді — були запроваджені й нормативно
закріплені значно раніше. Зокрема, Кодексом України про адміністративні
правопорушення (1984 р.) встановлювалася можливість оскарження у судовому
порядку постанов про накладення адміністративних стягнень (статті 287—295
КУпАП), Цивільним процесуальним кодексом України (1963 р.) передбачалося
провадження у справах, що виникають з адміністративно-правових відносин (глави
30—32 ЦПК 1963 р.).
Створення системи адміністративних судів та прийняття Кодексу
адміністративного судочинства України у 2005 р. є надзвичайно важливим кроком
судової реформи, адже до цього часу в Україні не існувало повного обсягу
судових засобів захисту фізичних та юридичних осіб у відносинах з органами
публічної влади.
Діяльність адміністративних судів спрямована не на покарання
протиправної поведінки громадянина, а навпаки, пріоритети адміністративної
юстиції лежать у площині захисту прав людини, поновлення законного стану.
Основне призначення адміністративної юстиції — це відновлення порушеного права.
Таке відновлення може здійснюватися одним шляхом — шляхом скасування
незаконного адміністративного акта.
Раніше ж, розглядаючи справи у порядку, визначеному ЦПК України 1963
р., не дозволялося скасування незаконних адміністративних актів, можна було
лише або порушувати питання перед адміністративним органом, який видав такий
оспорюваний акт, про його відміну чи внесення до нього змін, або звертатися до
вищестоящого адміністративного органу з вимогою про скасування незаконного
акта. Це ж породжувало певну тяганину і не забезпечувало реального захисту особи.
Сьогодні ст. 162 КАС України надає повноваження суду при вирішенні
адміністративного позову прийняти постанову про визнання протиправним рішення
суб’єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності, і
про скасування або визнання нечинними рішення в цілому чи окремих його
положень.
Вперше саме
в законодавстві про адміністративне судочинство було закріплено принцип
верховенства права. Втілюється в життя конституційний принцип, за яким людина
та її права є найвищою соціальною цінністю, громадянин стає не просто
підданим держави, а особою, наділеною власними правами, реалізація яких
видається цілком реальною.
11.2 Поняття,
завдання та мета адміністративного судочинства
В юридичній літературі адміністративне судочинство ототожнюють з
адміністративною юстицією. Однак в юридичних словниках та енциклопедіях
адміністративна юстиція визначається як система спеціальних органів із
контролю за дотриманням законності в сфері державного управління як особливий
порядок вирішення адміністративно-правових спорів судами та іншими
уповноваженими на те державними органами. У наукових працях адміністративна
юстиція розглядалася як судовий контроль за функціонуванням адміністрації. У
сучасних умовах І. Б. Коліушко, Р. О. Куйбіда, Ю. С. Педько адміністративну
юстицію розглядають як форму судового захисту прав і свобод громадян, а
адміністративне судочинство — як процесуальну складову адміністративної
юстиції.
Отже, із визначень в юридичних словниках та енциклопедіях, а також у
науковій літературі можна припустити, що поняття адміністративної юстиції
ширше, ніж поняття адміністративного судочинства, що адміністративна юстиція —
це розгляд і вирішення публічно-правових спорів не тільки адміністративними
судами і в порядку адміністративного судочинства, а й іншими спеціально
створеними державними органами. З точки зору справедливості, захисту інтересів
держави, суспільства, громадян, суспільного ладу розгляд справ про
адміністративні правопорушення, скарг громадян теж є юстицією. Якщо термін «юстиція»
означає всю сукупність судових закладів, їх діяльність щодо здійснення
правосуддя, то має бути кримінальна юстиція, цивільна юстиція, господарська
юстиція — терміни, які в літературі не вживаються. Однак ці міркування
знаходяться скоріше у площині дискусійній, ніж практичній і суттєвого значення
для характеристики адміністративного судочинства не мають.
Водночас головною особливістю адміністративної юстиції є те, що вона
здійснюється у вищій формі адміністративно-юрисдикційної діяльності — у вигляді
адміністративного судочинства, характерними ознаками якого є:
1) обов’язок суб’єкта владних
повноважень доказувати правомірність своїх рішень, дій чи бездіяльності (ч. 2
ст. 71 КАСУ);
2) відносно невисокий розмір
судового збору за звернення до суду та можливість зменшення розміру судових
витрат або звільнення від їх сплати (ст. 88 КАСУ);
3) звільнення особи від сплати
судових витрат на користь суб’єкта владних повноважень у справах за позовом
суб’єкта владних повноважень (ч. 4 ст. 94 КАСУ);
4) ініціативність суду в з’ясуванні
обставин у справі (ч. 5 ст. 71 КАСУ);
5) наявність особливих критеріїв
для оцінки рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень (ст. 74,
ч. 4 ст. 128 КАСУ);
6) спеціальні заходи забезпечення
адміністративного позову (ст. 117 КАСУ);
7) особливі повноваження
адміністративного суду при вирішенні справи (ст. 162 КАСУ);
8) особливі умови провадження в
окремих категоріях адміністративних справ (гл. 6 КАСУ).
Не вдаючись у подробиці адміністративних позовів С. Піс- куна (2005 р.)
та Є. Жовтяка (2006 р.), нагадаємо лише, що глава держави обстоює свою позицію
теж через суд, що вже є показовим і свідчить про демократичність розгляду
справи. Цей факт став можливим лише завдяки запровадженню адміністративного
судочинства, завдання і предмет якого обумовлюють цивілізований шлях вирішення
спорів.
Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та
інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері
публічно-правових відносин від порушень із боку органів державної влади, органів
місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, інших суб’єктів при
здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому
числі на виконання делегованих повноважень (ч. 1 ст. 2 КАСУ).
Аналіз цієї норми дозволяє вважати, що на адміністративне судочинство
покладено:
1) визнання відповідно до
законодавства прав, свобод та законних інтересів фізичних чи юридичних осіб;
2) встановлення відповідно до
законодавства кола обов’язків та їх меж учасників (сторін) адміністративного процесу;
3) поновлення порушеного права,
свобод та законних інтересів фізичних чи юридичних осіб;
4) визнання на підставі чинного
законодавства рішень, дій чи бездіяльності органів владних повноважень, їх
посадових осіб такими, що порушують законні права, свободи та інтереси фізичних
чи юридичних осіб.
Безпосереднім завданням адміністративного судочинства є вирішення
адміністративно-правових спорів, що виникають у зв’язку із захистом прав та
інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від
порушень із боку органів владних повноважень. Водночас існують певні складнощі
захисту в сфері таких відносин. По-перше, публічні відносини виникають
усупереч бажанню іншої сторони, в деяких випадках пов’язані з підпорядкованістю
або підлеглістю осіб у цих відносинах і, як наслідок, особі, що потребує
захисту, протистоїть потужний управлінський апарат. По-друге, об’єктивно на
виконання законів суб’єкти владних повноважень жорстко зв’язані правовими
рамками, тому, не виключено, вони можуть вчиняти дії, приймати нормативні акти,
які суперечать правам і інтересам особи, обґрунтовуючи це державними
інтересами. В цьому зв’язку в сторін заздалегідь складаються нерівні можливості
як у визначенні поведінки, так і в захисті власних прав та інтересів. Усунути
ці нерівності саме й призначене адміністративне судочинство з його особливими
критеріями оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних
повноважень, спеціальними заходами забезпечення адміністративного позову,
особливими повноваженнями адміністративного суду тощо. Діяльність
адміністративних судів із часом змусить суб’єктів владних повноважень не тільки
керуватися законом, а й навчить їх тлумачити закон, а не вишукувати букву
закону, яка їм вигідна в даній ситуації.
Сферою судового захисту є суспільні відносини, що виникають з метою
розгляду адміністративних справ за позовом зацікавленої особи. Тобто сфера
судового захисту обмежується позовними вимогами з метою поновлення порушеного
права або усунення причин і перешкод, що заважають реалізації права та
інтересів.
Об’єктом судового захисту в сфері здійснення адміністративного
судочинства виступають правовідносини, що складаються у зв’язку з реалізацією
зацікавленими особами права на судовий захист.
Предметна сфера адміністративного судового процесу характеризується
розглядом в адміністративних справах рішень (актів управління), дії чи
бездіяльності суб’єктів владних повноважень. Тобто обов’язковою стороною у
таких спорах має бути представник публічної адміністрації.
Зазначені особливості і специфіка відокремлюють адміністративне
судочинство від інших форм правосуддя і водночас зумовлюють необхідність
розмежування компетенції судів України. Виходячи зі змісту ч. 2 ст. 2 та ч. 2
ст. 17 КАС України слід зазначити, що компетенція адміністративних судів не поширюється
на публічно-правові справи: 1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду
України; 2) що належить вирішувати в порядку кримінального судочинства; 3) про
накладення адміністративних стягнень; 4) щодо відносин, які відповідно до
закону, статуту (положення) об’єднання громадян віднесені до його внутрішньої
діяльності або виключної компетенції.
Водночас питання розмежування предмета адміністративної і
конституційної, адміністративної і кримінальної, адміністративної і цивільної
чи господарської юрисдикцій залишаються складними. Адже, як зазначають автори
навчального посібника «Основи адміністративного судочинства в Україні», предмет
перегляду і еталон для їх оцінки в адміністративній та конституційній
юрисдикціях можуть частково збігатися, особливо щодо визнання підзаконних
нормативних актів такими, що не відповідають Конституції України. Предмет
адміністративної і кримінальної юрисдикцій щодо розгляду скарги на рішення,
дії чи бездіяльність органів дізнання, досудового слідства та прокуратури теж
збігається, однак вирішується судом кримінальної юрисдикції. При відмежуванні
адміністративної юрисдикції від цивільної чи господарської, проблемним, з теоретичної
точки зору, є визначення компетентного суду в справах щодо відшкодування
матеріальної чи моральної шкоди, заподіяної рішеннями, діями чи бездіяльністю
суб’єктів владних повноважень. Законодавець установлює, що вимоги про відшкодування
такої шкоди розглядаються адміністративним судом, якщо вони заявлені в одному
провадженні з вимогою вирішити публічно-правовий спір. Інакше вимоги про
відшкодування шкоди вирішуються в порядку цивільного або господарського
судочинства (ч. 2 ст. 21 КАСУ).
З метою забезпечення повного, всебічного і об’єктивного розгляду
адміністративного спору адміністративні суди перевіряють, чи прийняті
(вчинені) рішення або дії суб’єктом владних повноважень:
1) на підставі, у межах повноважень
і у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з
метою, з якою це повноваження надане;
3) обґрунтовано, тобто з
урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення
дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добровільно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності
перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з
дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для
прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це
рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на
участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Повноваження
суду щодо перевірки зазначених рішень або
дій одночасно є вимогами для органів владних повноважень, недотримання
яких може викликати несприятливі наслідки для цього ж органу.
Порядок здійснення адміністративного судочинства та звернення до
адміністративних судів визначає Кодекс адміністративного судочинства України.
Враховуючи викладене, адміністративне судочинство можна визначити як встановлений законом
порядок діяльності в процесуальній формі адміністративних судів щодо розгляду
і вирішення адміністративних справ, пов’язаних із захистом прав, свобод та
інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері
публічно-правових відносин від порушень з боку суб’єктів владних повноважень.