Небезпечні ситуації під час користування громадським транспортом
Зміст сторінки:
Небезпечні ситуації під час користування громадським транспортом
Щоб уникнути небезпечних ситуацій, варто дотримуватись правильної поведінки у громадському транспорті.
На зупинці, коли під’їжджає автобус, тролейбус або трамвай, не варто поспішати і виходити на дорогу, де рухається транспорт. Можна спіткнутися і впасти, а під’їжджаючий транспорт миттєво не зупиниться. Він обов’язково проїде за інерцією ще кілька метрів. Що станеться далі, легко спрогнозувати.
Виходячи з громадського транспорту, щоб перейти на другий бік вулиці, треба обійти автобус, тролейбус ззаду, а трамвай — спереду, щоб бачити зустрічні рейки.
Що робити, якщо виникла пожежа у транспорті
Негайно повідомити про це водія (він слідкує за дорогою).
Відчинити двері кнопкою аварійного відчинення дверей. Якщо це не вдалося, а салон наповнюється димом, потрібно розбити бокові вікна чи відкрити їх як аварійні виходи згідно з інструкцією (за допомогою спеціально вмонтованого шнура).
По можливості гасити вогонь за допомогою вогнегасника, який повинен бути у салоні.
Дуже небезпечна в цій ситуації паніка біля дверей, краще вибиратися через вікна. Треба захистити рот і ніс хусткою, шарфом, рукавом.
Аварія автомобіля
Безпечною вважається швидкість до 90 км/год. При ній водій встигає загальмувати, вивернути кермо у будь-якій ситуації. Це повинні пам’ятати і водій, і пасажири. Останнім, щоб уберегти своє здоров’я і життя, потрібно стримувати водіїв — любителів швидкої їзди, нагадуючи їм про небезпеку.
Найважливіше у будь-якій аварії — це перешкодити переміщенню свого тіла вперед і захистити голову. Пасажир повинен закрити голову руками і завалитися набік, напружити всі м’язи і не розслаблятися до цілковитої зупинки машини. Найнебезпечніше місце для пасажира — переднє сидіння. Необхідно користуватися ременем безпеки. Без ременів безпеки зіткнення автомобіля при швидкості 50 км/год. з нерухомою перешкодою можна порівняти зі стрибком обличчям униз з четвертого поверху. Після удару, в першу чергу, потрібно зорієнтуватися, де ти перебуваєш (в якому місці автомобіля). Усвідомивши ситуацію, рухатися до виходу через двері чи вікно. Машину потрібно покинути якомога швидше, тому що є небезпека її загорання (особливо, якщо вона перекинулася). Якщо двері відразу не відчинилися (заклинили), треба відчинити чи розбити вікна.
Основні причини дорожньо-транспортних пригод:
а) з вини водія:
— порушення правил дорожнього руху;
— перевищення швидкості;
— перебування за кермом у стані алкогольного сп’яніння (втома, перевтома);
— несправність транспортного засобу;
— недостатня професійна підготовка, малий досвід управління транспортним засобом;
— погіршення особистих психофізіологічних якостей (зору, швидкості реакції).
б) з вини пішохода:
— перехід проїжджої частини у місцях, не передбачених для цього, або на заборонений сигнал світлофора;
— перехід вулиці безпосередньо біля транспорту, що стоїть або наближається;
— перехід вулиці в місцях, де вона погано простежується з обох боків;
— раптовий вихід на проїжджу частину із-за транспорту, що стоїть;
— розваги на проїжджій частині або поблизу неї;
— неуважність під час переходу вулиці.
Окрім того, до причин дорожньо-транспортних небезпек можна додати:
— збільшення кількості автотранспорту на шляхах України;
— незадовільний стан дорожнього покриття тощо.
Аварія потяга
Аварії на залізничному транспорті трапляються не так часто. За рік в Україні внаслідок аварій на всіх залізничних дорогах гине в середньому від 20 до 30 осіб. Залізничний транспорт вважається найбезпечнішим, він у 10 разів безпечніший за автомобільний.
З огляду на безпеку найкращі місця у центральних вагонах потяга, бо у разі зіткнення потерпають крайні вагони — на їх руйнування припадає основна сила інерції. Трапляється, що і сам пасажир може стати причиною екстремальної ситуації.
Кілька правил безпеки:
— не відкривайте під час руху потяга зовнішні двері, не стійте на підніжці;
— не висувайтесь з вікон;
— стійко розташовуйте багаж на верхніх полицях;
— не возіть із собою вибухові і легкозаймисті речовини;
— не зривайте без необхідності стоп-кран. Пам’ятайте, що навіть при пожежі поїзд не можна зупиняти на мосту, у тунелі та інших місцях, де ускладнюється евакуація;
— відчуваючи запах горілої гуми чи при появі диму, терміново повідомте про це провідника.
Можливість врятуватися при аварії залежить від дій самого пасажира.
Як вибиратися з вагона, залежить від обставин. Головне — не метушитися і не боятися. Звичайний шлях евакуації — це через два виходи в бік, де немає рейок зустрічного руху. Можна використовувати вікна — аварійні виходи. Найчастіше це вікна 3-го та 6-го купе. При задимленні або пожежі перш, ніж вийти в коридор, треба захистити органи дихання щільною тканиною, головним убором.
Аварія літака
Найчастіше трапляються аварії під час зльоту та під час посадки літака. Повідомити про них заздалегідь немає часу та можливості. Ось чому потрібно вжити попередніх заходів особистої безпеки.
По-перше, старанно підігнати ремені безпеки. Вони мусять бути щільно закріплені біля стегон.
По-друге, при аварії треба прийняти безпечну фіксовану позу, зігнутися і щільно зчепити руки під колінами, ногами впертися у підлогу. У момент удару варто максимально напружитись і підготуватися до значних перевантажень.
У разі розгерметизації літака у салоні швидко падає повітряний тиск. У цій ситуації потрібно негайно одягнути кисневу маску та допомогти зробити це іншим пасажирам. Прищипнути ремні безпеки і підготуватися до різкого зниження або “твердої” посадки.
Якщо сталася пожежа Найчастіше після аварійної посадки вона починається ззовні літака. Але за 2—3 хв., може спалахнути у салоні. Тому, перш за все, необхідно захиститися від диму та отруйних газів (токсинів, які утворюються внаслідок горіння декору салону, матеріалу крісел тощо). Для цього необхідно прикласти до рота, носа вологу серветку чи носовичок. Захист від температури забезпечується щільним одягом та головним убором. Після зупинки літака треба негайно покинути його через найближчий вихід (рис. 2.6 і рис. 2.7).
Опинившись за бортом, допоможіть іншим, хто намагається вийти. Після цього не залишайтесь поблизу аварійного літака. Безпечною за правилами авіації вважається відстань від 100 м.
Рис. 2.6. Інструкція з безпеки
Рис. 2.7. Спосіб евакуації з літака