Вікова періодизація. Нерівномірність розвитку: акселерація
Вікова періодизація. Нерівномірність розвитку: акселерація
Е. Еріксон виділив 8 стадій у розвитку людини:
– немовля (з моменту
народження до одного року)
– ранній
вік ( 1 – 3 роки)
– дошкільний
вік (3 – 6, 7 роки)
– підлітковий
вік (7-12 років)
– юність (13 –
18 років)
– рання
зрілість (третє десятиліття)
– середній
вік (четверте і п’яте десятиліття життя)
– пізня
зрілість(після шостого десятку років життя)
Педагогічна періодизація: 1. Немовля (1-ий рік життя). 2. Перед-дошкільний вік (від
1 до 3 pp.). 3. Дошкільний вік (від З до 6 pp.): а) молодший дошкільний вік (3 –
4 pp.); б) середній дошкільний вік (4-5 pp.); в) старший дошкільний вік (5-6 pp.).
4. Молодший шкільний вік (6-10 pp.). 5. Середній шкільний вік (10 – 15 pp.). 6.
Старший шкільний вік (15 – 18 pp.).
Молодший шкільний вік
Важливими показниками цього періоду
є готовність дитини до навчання, яка виявляється у навичках до розумових зусиль,
зосередженості у роботі, вмінні слухати вчителя і виконувати його завдання.
Підлітковий вік
Позначений бурхливим ростом і розвитком
організму. Нові переживання підлітка пов’язані зі статевим дозріванням, хоча воно
не є визначальним. Значну роль у його житті відіграє спілкування, посилюється прагнення
дружити.
Це період формування світогляду, самосвідомості,
характеру і життєвого самовизначення, якому сприяє пізнавальна діяльність. Пам’ять
старшокласника стає зрілішою. Мислення здатне абстрагувати і узагальнювати навчальний
матеріал.
Всередині кожної вікової групи існують
значні відмінності, що залежать від природних задатків, умов життя і виховання,
їх називають індивідуальними особливостями (темперамент, характер,здібності та ін.).
Темперамент – індивідуально-типологічна характеристика людини, яка виявляється
в силі, напруженості, швидкості та зрівноваженості перебігу її психічних процесів.
Залежить темперамент від світогляду,
характеру, освіти, виховання і позначається на всіх сторонах психічного життя й
діяльності людини.
Характер – комплекс сталих психічних властивостей людини, що виявляються
в її поведінці та діяльності, у ставленні до суспільства, до праці, колективу, до
самої себе.
Як і світогляд, характер є стрижнем
особистості, визначає її індивідуальність.
Здібності – психічні властивості індивіда, що є передумовою успішного
виконання певних видів діяльності.
До загальних здібностей, які виявляються
в усіх видах людської діяльності, відносять загальні розумові здібності, пам’ять,
увагу та ін.
На розвиток і виховання особистості
суттєво впливає процес акселерації.
Акселерація – прискорений
індивідуальний розвиток, за якого середньо фізичні та психофізіологічні константи
дитини або підлітка випереджають оптимальні.
В результаті акселерації фізіологічне
дозрівання організму починає випереджати темпи розумового, психічного, соціального
розвитку. Утворюється невідповідність, яку можна виразити так: тіло росте швидше, ніж визрівають психічні функції,
які є основою інтелектуальних, соціальних, моральних якостей.
Серед основних причин акселерації називають:
- загальні темпи прискорення
життя; - поліпшення матеріальних
умов; - підвищення якості харчування
й медичного обслуговування; - покращення догляду за дітьми
в ранньому віці; - позбавлення багатьох тяжких
дитячих хвороб.
Відзначаються й інші причини – радіоактивне забруднення
навколишнього середовища, зменшення кількості кисню в атмосфері, що сприяло розширенню
грудної клітки, а за цим і зростання всього організму. Очевидно, акселерація обумовлена
комплексом впливів багатьох факторів.