Загальна характеристика організаційних форм навчання
Загальна характеристика організаційних форм навчання
Форми організації процесу навчання
розкривають через способи взаємодії педагога зі студентами, під час розв’язання
дидактичних завдань.
Форма організації навчання – певна структурно-організаційна та
управлінська конструкція навчального заняття залежно від його дидактичних цілей,
змісту й особливостей діяльності суб’єктів та об’єктів навчання.
Форми організації навчання мають упорядкувати
навчальний процес, їхньою провідною ознакою для класифікації є дидактичні цілі.
Водночас кожна організаційна форма навчання може мати кілька дидактичних цілей.
У дидактичному процесі найчастіше виокремлюють
чотири групи організаційних форм;
навчальні заняття;
практична підготовка;
самостійна робота;
контрольні заходи.
До першої групи належать: лекція, семінар,
лабораторне заняття, практичне заняття, індивідуальне заняття, навчальна конференція,
консультація, навчальна гра та ін;
Практичне заняття – форма організації
навчального процесу, під час якої за завданням і під керівництвом науково-педагогічного
працівника студенти виконують практичну аудиторну чи поза аудиторну роботу з будь-якого
предмета. Особливо значну роль практичні заняття мають відіграти у вивченні спеціальних
предметів, зміст яких спрямовано на формування професійних умінь.
Дидактична мета другої групи – організаційних
форм практичної підготовки – формування у студентів професійних навичок, а також
практичних умінь, необхідних для виконання завдань.
До третьої групи – організаційних форм
самостійної роботи – належить робота з друкованими джерелами (підручниками, навчальними
посібниками, інструкціями, настановами тощо), самостійне вправляння, самостійне
вивчення певних питань, участь у роботі гуртків, експериментально-дослідницька робота,
самостійний перегляд телепередач, тематичних кінофільмів, прослуховування радіопередач
та ін.
Мета самостійної роботи студентів –
самостійне вивчення, закріплення й поглиблення раніше здобутих і нових знань, набування
практичних навичок і умінь. Дидактичні цілі самостійної роботи:
закріплення, поглиблення, розширення
й систематизація знань, здобутих під час аудиторних занять;
самостійне оволодіння новим навчальним
матеріалом;
формування професійних навичок і
вмінь;
формування вмінь і навичок самостійної
розумової праці;
розвиток самостійності мислення,
творчого підходу до розв’язання поставлених завдань;
самоосвіта.,
До четвертої групи – організаційних
форм контрольних заходів – належать: іспити (заліки), модульний контроль, контрольні
роботи, контрольна перевірка оволодіння професійними знаннями, навичками і вміннями
з різних предметів, розв’язання кваліфікаційних завдань, захист