Основні напрямки бюджетної політики
Основні напрямки бюджетної політики, порядок їх прийняття
та їх роль у формуванні бюджету
Основні напрямки бюджетної політики,
або бюджетна резолюція – це нормативний документ, що передує розробці проекту Державного
бюджету та містить певні рамки, граничні моменти, якими КМУ має керуватися при розробці
проекту ДБУ.
Мінфін
України складає проект Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний
рік і подає їх до 20 березня року, що передує плановому, на розгляд до Кабінету
Міністрів. Після цього зазначений проект розглядається і схвалюється Кабінетом
Міністрів України та подається до Верховної Ради України.
Проект
Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період містить пропозиції
Кабінету Міністрів України щодо:
1) основних прогнозних
макропоказників економічного і соціального розвитку України (із зазначенням показників
номінального і реального обсягу валового внутрішнього продукту, індексів споживчих
цін та цін виробників, офіційного обмінного курсу гривні у середньому за рік та
на кінець року, рівня безробіття);
2) основних завдань бюджетної
політики, зокрема граничного обсягу дефіциту (профіциту) державного бюджету, частки
прогнозного річного обсягу валового внутрішнього продукту, що перерозподіляється
через зведений бюджет України, граничного обсягу державного боргу і граничного обсягу
надання державних гарантій, встановлення розміру мінімальної заробітної плати, прожиткового
мінімуму та рівня його забезпечення;
3) пріоритетних завдань
податкової політики;
4) реалізації пріоритетних
державних (цільових) програм;
5) взаємовідносин державного
бюджету з місцевими бюджетами, включаючи обґрунтування питомої ваги місцевих бюджетів
у зведеному бюджеті України;
6) інших питань, необхідних
для складання проекту закону про Державний бюджет України.
Отже,
у цьому документі містяться головні пріоритети бюджетної політики на плановий рік,
які повинні стати орієнтиром для Уряду, який керує складанням проекту бюджету, і
Верховної Ради України при розгляді та затвердженні бюджету.
Далі
починається аналіз Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період
у Верховній Раді України. Це здійснюється з урахуванням поданого Кабінетом Міністрів
України річного звіту про виконання закону про Державний бюджет України за попередній
бюджетний період. Народні депутати, комітети розробляють свої пропозиції до проекту
Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період і подають їх
до комітету, до предмета відання якого належать питання бюджету, до 15 квітня року,
що передує плановому, але не пізніше ніж за 15 днів до дня розгляду питання на
пленарному засіданні Верховної Ради. Комітет Верховної Ради з питань бюджету розглядає
пропозиції, що надійшли, готує на основі поданого Кабінетом Міністрів України проекту
Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період і пропозицій
до нього та подає на розгляд Верховної Ради проект постанови Верховної Ради щодо
Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період, який надається
народним депутатам не пізніш як за два дні до розгляду зазначеного питання на пленарному
засіданні Верховної Ради. Розгляд питання щодо Основних напрямів у Верховній Раді
має відбутися не пізніше 30 квітня року, що передує плановому. За результатами парламентських
слухань Верховна Рада України ухвалює рішення про:
1) прийняття проекту постанови
Верховної Ради щодо Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний
період;
2) направлення проекту постанови Верховної Ради щодо Основних напрямів бюджетної
політики на наступний бюджетний період до комітету, до предмета відання якого належать
питання бюджету, для підготовки до повторного розгляду Верховною Радою з урахуванням
зауважень, висловлених під час розгляду цього питання на пленарному засіданні Верховної
Ради (з визначенням строків такої підготовки).