Історія формування категорій національна безпека та національні інтереси
Історія формування категорій національна безпека
та національні інтереси
У загальному
вигляді інформаційна безпека виступає складовою або підсистемою такої
категорії, як “національна безпека ”.
Це поняття має велику кількість вимірів та аспектів. Помітні розбіжності в
баченні сутності та змісті національної безпеки у фахівців-правників на
відміну від військових.
Категорія
«національна
безпека» виникла як зовнішньополітична і є цілком американським
винаходом. Вперше на державному рівні це поняття було використано в 1904 р. в
посланні тодішнього президента США Теодора Рузвельта конгресу США, в якому він
обгрунтовував приєднання зони Панамського каналу інтересами національної
безпеки.
Відтоді
національна безпека стала об’єктом досліджень у сфері спочатку політичної
науки, а згодом, коли цей термін із політичного лексикону перейшов у
нормативно-правові акти, – і юридичної науки. Ще одним певною мірою
відокремленим напрямом розроблення проблем національної безпеки можна вважати
так звані “стратегічні дослідження”, тобто відповідний аналіз зовнішньо-
та внутрішньополітичної ситуації з урахуванням широкого спектра об’єктивних
суб’єктивних чинників, які здійснюють спеціальні установи на замовлення
центральних органів державної влади і результати якого використовуються,
останніми для прийняття політичних рішень.
Щодо
“чистої” американської концепції національної безпеки, то вона
грунтується на теорії “національних інтересів”, і саме звідси бере початок
відповідна модель співвідношення, в якій національна безпека розглядається як
частина національних інтересів. Така модель нині набула широкого визнання.
Вперше її запропонував американець У. Липпман. Дослідниками цієї проблеми були
також Б. Броуді. М. Гальперін, Г. Кан. Г. Кіссінджср, Г. Ласвел, Г. Моргентау.
Однією
із особливостей американської школи слід назвати розроблення двох принципових
підходів, один із яких пов’язує національну безпеку з могутністю держави, що і
створює ресурс захисту безпеки, а другий ставить на перше місце
міжнародну співпрацю як створення умов гарантування національної
безпеки.
Розглядаючи
історію введення в політичний і правовий обіг категорій “національна
безпека” та “національні інтереси”, можна зазначити певний
негативний аспект їх застосування. Від початку ці поняття стали використовувати
для обгрунтування принципово протиправних і антидемократичних дій. Тобто
йдеться про певні неузгодженості правотворчого і правозастосовного аспектів цих
категорій. Вони перетворилися на зручний інструмент спочатку міжнародної, а
згодом і внутрішньої політики. Виникнення їх саме в міжнародній сфері також має
своє пояснення. На початку XX ст. міжнародне право вже склалося в чітку
систему, яка значною мірою обмежувала дії держав, і, отже, потрібно було
знайти виправдання порушенню цих обмежень. А обгрунтування зневаги до норм міжнародного
права необхідністю захисту національної безпеки виявилося цілком дієздатним.
На жаль, така сама доля спіткала й застосування категорії національної безпеки
у внутрішній сфері, яку, також, почали використовувати в США як привід для
обмеження громадянських свобод. Прикладом став Закон про контроль за комуністами 1950 р., згідно з яким кожна
організація, визнана комуністичною, відразу оголошувалася незаконною і втрачала
будь-які права.
В СРСР
подібна термінологія не використовувалася, а перші розробки в цій сфері
з’явилися в 1990 р. зі створенням Фонду національної та міжнародної безпеки.
Можливо, це можна пояснити тим, що СРСР мав власні, методи пояснення своїх,
часто протиправних, дій.
Процес
захисту державою своїх інтересів та безпеки безпосередньо пов’язаний із
проведенням державної політики, в межах якої і здійснюються конкретні заходи їх
реалізації. Зокрема, існує думка про те, що “національна безпека – це державна політика, скерована на створення
внутрішніх і міжнародних умов, сприятливих для збереження чи зміцнення життєво
важливих національних цінностей: це стан, що забезпечує захищеність інтересів
народу й держави, суспільства та кожного його члена”.
Проте
будь-якій інтерпретації поняття «безпека» та «небезпека» пов’язані з умовами
існування певного об’єкта, що характеризується, відповідно, відсутністю або
наявністю реальної чи потенційної загрози. А політика, яка є певною системою
заходів відповідної спрямованості, виступає як інструмент, що змінює або
намагається змінити в той чи інший бік умови існування об’єкта, повертаючи
вектори розвитку в бік зменшення чи збільшення загрози.
Загалом
політика національної безпеки держави спрямована на зменшення й уникнення
наявних та можливих загроз нормальному розвиткові держави відповідно до її
цілей і є частиною національних інтересів країни.
Характеризуючи
поняття національних інтересів, потрібно усвідомлювати, що інтерес взагалі – це «об’єктивно зумовлений мотив діяльності
окремої людини, соціальної спільноти, суспільства в цілому, спрямований на
досягнення мети».
Отже,
якщо поняття національної безпеки виражає стан захищеності держави, її громадян
від різних загроз, то поняття національних інтересів – зміст головних
цінностей, цілей і прагнень суспільства й держави на конкретно-історичному
етапі розвитку.
Національні інтереси – це “інтегральний вираз
інтересів усіх членів суспільства, що реалізуються через політичну систему
відповідної держави. як компроміс у поєднанні запитів кожної людини і
суспільства в цілому”.