Об’єкти інформаційної безпеки України
Зміст сторінки:
Об’єкти інформаційної безпеки України
ЗУ «Про основи національної безпеки»
виділено три об’єкти національної та, відповідно, інформаційної безпеки, до
яких належать:
- людина і громадянин – їхні
конституційні права і свободи; - суспільство – його духовні,
морально-етичні, культурні, історичні. інтелектуальні та матеріальні цінності,
інформаційне і навколишнє природне середовище і природні ресурси; - держава – її конституційний лад,
суверенітет, територіальна цілісність і недоторканість.
Інституціональний механізм
інформаційної безпеки
Політика
інформаційної безпеки реалізується як системою інститутів публічної влади, так
і інститутами громадянського суспільства, до компетенції яких стосується
вирішення питань щодо створення безпечних умов функціонування і розвитку
інформаційної сфери.
Інституціональний
механізм інформаційної безпеки – це ієрархічна сукупність органів різних гілок влади
та різних рівнів, які в межах своєї компетенції вирішують конкретні
завдання з формування та реалізації політики інформаційної безпеки.
Склад
механізму інформаційної безпеки визначається нормами ст. 4 Закону України “Про основи національної безпеки
України“:
- Президент України;
- Верховна Рада України;
- Кабінет Міністрів України;
- Рада національної безпеки і оборони
України; - міністерства та інші центральні
органи виконавчої влади; - Національний банк України;
- суди загальної юрисдикції;
- прокуратура України;
- місцеві державні адміністрації та
органи місцевого самоврядування: - Збройні Сили України, Служба безпеки
України, Державна прикордонна служба України та інші військові формування,
утворені відповідно до законів України.
Співвідношення
компетенції центральних органів державної влади щодо захисту інформаційної
безпеки можна визначити на основі аналізу конституційних положень, якими
регулюються їх повноваження в інформаційній сфері та сфері національної
безпеки.
Останнім
часом, після зміни конституційної моделі розподілу влади у бік
парламентсько-президентської республіки, небезпечна колізія між повноваженнями
Кабінету міністрів України та Президента України саме у сфері захисту
національної безпеки. Це зумовлено існуючим концептуальним підходом до
національної безпеки, за якого до цієї сфери можна віднести майже будь-які
питання державного життя.
Через це
виникає ситуація, в якій формується два центри виконавчої влади: один
представлений Кабінетом Міністрів, який діє як вищий орган у системі органів
виконавчої влади, другий – Президент і Рада національної безпеки і оборони
України (РНБО), які діють як орган, що здійснює керівництво системою захисту
національної безпеки. Через це неодноразово виникали протистояння з приводу
повноважень та компетенцій між цими двома центрами. Тому, безумовно, потрібно
вирішити цю проблему.
Характеризуючи
функції державних органів, безпосередньо орієнтованих на вирішення питань
інформаційної безпеки, слід звернути увагу на значні зміни у функціях та
статусі Ради національної безпеки і оборони України (РНБО). Згідно зі ст. 107
Конституції України, РНБО – це “координаційний орган з питань національної
безпеки і оборони при Президентові України”.
Відповідні
повноваження конкретизовано і в Законі “Про Раду національної безпеки і
оборони України”. Так, до основних функцій РНБО віднесено (ст. 3):
- внесення пропозицій Президентові України щодо реалізації засад внутрішньої і
зовнішньої політики у сфері національної безпеки і оборони; - координація та здійснення контролю
за діяльністю органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони
у мирний час; - координація та здійснення контролю
за діяльністю органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони
в умовах воєнного або надзвичайного стану та при виникненні кризових
ситуацій, що загрожують національній безпеці України.
Важливі
завдання інформаційної безпеки, безперечно, виконує Служба безпеки України,яка, згідно з нормами ст. 1 Закону “Про службу безпеки України” визначається
як “державний правоохоронний орган спеціального призначення, який
забезпечує державну безпеку України”.
Створена
у в 2006 р. Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації
України, яка є державним органом, що призначений для забезпечення функціонування і розвитку державної системи
урядового зв’язку. Національної системи конфіденційного зв’язку, захисту
державних інформаційних ресурсів в інформаційно-телекомунікаційних системах,
криптографічного та технічного захисту інформації.