2.2. Влада як соціальний інститут
2.2. Влада як соціальний інститут
Не менш складним є
визначення поняття «влада». Англійський соціолог Родерік Мартін писав: «Влада, як і любов, — це слово, що постійно
використовується в повсякденному мовленні, інтуїтивно сприймається та рідко визначається». Влада існує здавна в
безлічі видів, проявів і модифікацій. У своїх головних значеннях влада — це:
1) здатність, право і
можливість тих або інших осіб, органів, установ, систем розпоряджатися ким-небудь, чим-небудь; впливати вирішальним чином
на долі, поведінку та діяльність
конкретних людей, їхні спільноти та інститути за допомогою різного роду засобів — права, авторитету, волі, примусу;
2) державне, політичне,
економічне, духовне та інше панування над людьми;
3) система відповідних державних або інших
управлінських органів;
4) особи, органи, установи,
яким надано відповідних державних,
адміністративних та інших повноважень;
5) монарх, диктатор, полководець,
який одноосібно розпоряджається долею та
життям багатьох людей.
Влада може існувати та
функціонувати лише в межах суспільного відношення, тобто такого відношення, яке існує між людьми (індивідами, їхніми
колективами, соціальними спільнотами). Не може
бути відношення влади між людиною та річчю або між людиною та твариною (навіть якщо тварина знаходиться у
власності господаря, і він може розпорядитися її долею).
Здійснення влади завжди
є інтелектуально-вольовим процесом, коли
владний імпульс, що виходить від владного
суб’єкта, перш ніж визначити волю та поведінку підвладного, повинен бути усвідомлений останнім,
сприйнятий його свідомістю.
Суспільні відносини, в
межах яких існує та реалізується влада, є різновидом суспільних відносин і
мають назву владних відносин.
Владні відносини завжди є двосторонніми відносинами, один із учасників яких є владним суб’єктом, а інший — підвладним. Виходячи з
загальносоціальної точки зору, обидва вони
є саме суб’єктами, тобто людьми (соціальними спільнотами), наділеними
свідомістю та волею, проте в конкретному владному відношенні
поведінка підвладного суб’єкта виступає як
об’єкт впливу владного суб’єкта.
Влада як суспільне
відношення має такі структурні (складові)
елементи:
1) суб’єкти — владний і підвладний. Владний суб’єкт є безпосереднім носієм влади. Ним може бути
індивід, організація, партія,
соціальна спільнота, держава. Для виникнення владних відносин суб’єкту необхідні певні якості, перш за все, — воля до влади, тобто
бажання володарювати.
Окрім волі до влади, суб’єкт влади зобов’язаний
бути компетентним, знати сутність справи,
стан і настрій підвладних, уміти
використовувати ресурси, користуватися авторитетом (повагою з боку
підлеглих). Звичайно, різні суб’єкти влади наділені
цими властивостями в неоднаковій мірі.
Підвладним суб’єктом
можуть бути люди та їхні об’єднання. Влада не може бути однобічною, вона
передбачає підкорення підвладних індивідів. Мотиви підкорення можуть бути різними: страх перед
покаранням; традиція покірності; особиста зацікавленість
у виконанні розпоряджень; авторитет влади у
підвладних. Підкорення владі — не єдиний спосіб реагування людей на владні накази.
Внаслідок відсутності мотивів для
підкорення наділений владою суб’єкт може зустріти опір (від мирної непокори до збройної
боротьби) з боку підвладних;
2) об’єкт — поведінка окремих індивідів або
їхньої сукупності, до яких
звернені накази суб’єкта влади;
3) засоби впливу суб’єкта влади на підвладних індивідів. Найбільш поширені з них: примус (зокрема — насильство), переконання (зокрема — заохочення та рекомендація),керівництво, контроль, особистий
приклад. Для сучасного громадянського
суспільства та правової держави характерним є пріоритет ненасильницьких засобів впливу на людську поведінку. Примусові засоби
використовуються лише тоді, коли владні розпорядження
не виконуються добровільно.
Влада є невід’ємною
ознакою суспільства на всіх етапах його розвитку (тому некоректним є словосполучення, що зустрічається в літературі,
«соціальна влада», бо влада завжди соціальна). Існують десятки видів влади:
політична, економічна, сімейна,
церковна влада, влада (правління) права і закону, влада партії, влада громадської думки, влада ЗМІ, влада міжнародного
співтовариства тощо.
Найбільш важливим розділенням влади є
розділення на політичну та неполітичну.
Політичною є влада, здатна виступити засобом
реалізації та захисту
інтересів великих соціальних спільнот (класів,
станів, народу тощо). Різновидами політичної влади є: влада однієї соціальної спільноти над іншою (наприклад, панування одного класу над іншим); державна
влада; партійна влада, а також влада
інших політичних організацій і
рухів, влада політичних лідерів; влада місцевого самоврядування. Хоча існує точка зору, що влада
державна і влада політична — це одне й те ж явище (проф. М.Й.Бай-тін), але така позиція навряд чи обґрунтована вже внаслідок того, що політичний світ хоч і «обертається» навколо державної влади, але нею не вичерпується.
Влада усередині тієї
або іншої соціальної спільноти (суспільства,
колективу, організації тощо) залежно від способу організації і владарювання може бути демократичною або
недемократичною. Причому цей поділ торкається не тільки політичної влади, а й усякої іншої, пов’язаної з управлінням
колективами, оскільки демократія може бути й неполітичною.
Політична влада в суспільстві
(і перш за все це стосується державної влади) може бути легальною (законною) і тіньовою (прихованою,
невидимою, нелегальною). Носіями останньої можуть бути неформальні групи у
правлячій еліті, політичні секти, мафіозні
організації тощо.
Серед неполітичних різновидів
влади можна виділити владу сімейну
(батьківську владу, владні відносини подружжя) як найбільш важливу та найдавнішу.
З погляду генетичної
зумовленості, залежності в розвитку явищ державна влада є первинною щодо держави. Саме потреба суспільства (на певному
етапі його розвитку) у владі з властивостями, притаманними державній владі, і зумовили появу держави. Держава виступає як носій державної влади, як та сила, на яку ця влада
спирається, тому вона повинна бути побудована
так, щоб мати можливість продукувати владу з особливими властивостями (ознаками), тобто ту владу, яку й прийнято іменувати державною.
2.3. Влада і соціальні норми в первісному суспільстві
Найбільш ранньою формою
об’єднання людей було – первісне стадо. В межах стада відбувалося біологічне формування людини і зароджувалося
суспільство. На зміну йому прийшла родова
громада — група осіб, об’єднаних загальним походженням, загальною господарською діяльністю, загальним місцем мешкання
і поховання, загальними ритуалами. Родова громада складалася з кровних родичів і приймаків (дружин і
чоловіків, узятих з інших громад) і
налічувала кілька десятків людей. Розподіл праці здійснювався за вікостатевими ознаками; всі результати трудової діяльності розподілялися порівну між членами громади.
Розростання роду
приводило до відособлення від нього нових родових колективів. їх об’єднання складало плем’я — тип етнічної спільноти та
соціальної організації первісного суспільства. Для племені характерні кровні зв’язки між окремими його частинами (родами), спільність території, окремих елементів господарства
(наприклад, полювання),
самосвідомості, звичаїв і культів, елементів управління.
Відносини між родовими
громадами були нерегулярними і, як правило, не виходили за рамки розмежування господарської території та обміну
надлишковими продуктами.
У родовій громаді
виникали різноманітні, хоч і примітивні, суспільні відносини, можливі були
конфлікти. Координація відносин і
врегулювання конфліктів вимагали керівних основ, влади.
Вищою владою в родовій
громаді були збори всіх дорослих членів громади.
Його ухвали (наприклад, рішення про зміну
місця мешкання, про вигнання за межі громади співчлена, що завинив перед іншими) були обов’язковими для всіх. У родовій громаді міг з’явитися одноосібний
лідер (умовно його називають старійшиною). Він не обов’язково був старшим за віком. Лідером міг стати головний
носій знань, життєвого досвіду, або ж
найбільш удачливий мисливець,
організатор полювання. Фахівці в галузі етнографії та правової антропології
особливо указують на щедрість як найпривабливішу
для родичів якість лідера.
Дуже схожим було
становище вождя племені з тією лише різницею, що він застосовував свою владу набагато рідше: лише в тих випадках, коли потрібно було вирішити конфлікт між общинами чи вжити заходів до
самозахисту від племені-суперника.
Старійшина і вождь не претендували на привілеї, їхня влада базувалася виключно
на особистому авторитеті та сприймалася
як похідна від влади колективу.
Влада, таким чином, не
була відокремлена від людей, не було розмежування на володарюючих і підвладних осіб. Зрозуміло, не було в первісному суспільстві ні властивогодержаві апарату влади, ні податків, ні чітко
визначеної території, на яку
поширюється влада родової громади.
Відносини між членами
громади регулювалися за допомогою соціальних норм (правил поведінки). Головними джерелами правил поведінки були міфи,
традиції, звичаї, ритуали, обряди. Вони регулювали роботу,
побут, сімейні відносини, відтворення
населення і рішення конфліктів. Соціальні
норми додержавного суспільства не можуть бути зараховані ні до категорії правових, ні до категорії моральних норм. Услід за російським етнографом А.І. Першицемїх називають мононормами. Мононорми — правила поведінки, що об’єднують
зародки права, моралі, релігії. Прикладом мононорми є табу — заборона певної дії
(наприклад, полювання на конкретний
вид тварин). Дія табу забезпечувалася не тільки страхом перед покаранням, а й страхом перед гнівом богів, засудженням або висміюванням з боку громади.
Найбільш поширеним видоммононорм були звичаї — історично сформовані правила поведінки людей, які стали нормами унаслідок багаторазового застосування
впродовж тривалого часу.
Ознаки мононорм:
1) вони складалися стихійно, існували
виключно у свідомості людей і передавалися
з покоління в покоління усно;
2) основним засобом регулювання була
заборона;
3) характерною була
відсутність суб’єктивних прав, виникнення лише зародків позитивних обов’язків. Права та обов’язки члена родової громади
складали одне ціле;
4) виконання мононорм забезпечувалися всім колективом громади, а не спеціальним апаратом примусу, який був відсутній в первісному суспільстві.
Тривалий час мононорми
розглядалися виключно як знака первісного
суспільства, але останнім часом учені визнають існування мононормі в сучасному
суспільстві. Наприклад, заборона вбивства або крадіжки забезпечується і моральним, і правовим, і релігійним виливом,
існує у свідомості людей незалежно від формально-юридичного її формулювання, що й ріднить її з мононормами.