2.1. Поняття суспільства, його структура та інститути
Розділ 2
СОЦІАЛЬНІ ТА ІСТОРИЧНІ
ПЕРЕДУМОВИ БУТТЯ ДЕРЖАВИ
І ПРАВА
2.1. Поняття суспільства, його структура та інститути
Як зізнається американський соціолог
Нейл Смелзер: «учені стикаються з
труднощами, визначаючи сутність поняття
«суспільство». Не менш складним є поняття соціального. Латинське дієслово «socio» означає з’єднати, об’єднати, затівати спільну працю. Тому можна визначити суспільство (соціум) як об’єднання людей, засноване
на діяльнісній взаємодії.
Суспільство має соціальну структуру,
що включає дрібніші об’єднання
людей — соціальні спільноти. Соціальна спільнота — відносно цілісна сукупність
індивідів, яка відзначається
спільністю інтересів і засобів діяльності, близькістю поглядів і вірувань.
Найважливіші спільноти — сім’я, громада, стан, клас, народ, нація.
Суспільство та людина нерозривно
пов’язані між собою. Поза суспільством
розвиток та існування людини неможливі. Суспільство виникає одночасно як
середовище і механізм задоволення життєвих потреб людини. Відповідно до цих потреб у будь-якому
суспільстві складаються соціальні інститути. Соціальний інститут — відносно стійка сукупність норм, статусів, ролей і
цінностей, яка задовольняє певну життєво важливу суспільну потребу.
Найважливіші соціальні інститути:
1) інститут сім’ї — забезпечує
фізичне та соціальне відтворення людини;
2) інститут економіки — забезпечує виробництво матеріальних благ, тобто засобів існування людини;
3) інститут освіти та науки — забезпечує отримання, накопичення та передачу інформації;
4) інститут духовності (релігія, нерелігійні типи
світогляду, мистецтво,
філософія) — задовольняє духовні потреби людини;
5) інститут управління (влада, держава, право та
інші соціальні норми) — забезпечує взаємодію індивідів, безпеку суспільства та людини, громадський
порядок.
У різні періоди історичного розвитку суспільство набувало різноманітних форм, змінювалася його структура. Первісне суспільство не знало
соціальної стратифікації, тобто
розшарування за певними ознаками (за рівнем освіти, заняттями, прибутками, релігійною належністю,
психологією, походженням тощо).
Тому первісне суспільство могло існувати
без держави. Інститут управління був представлений владою, яка мала неполітичний характер (влада старійшини, вождя,
народного зібрання).
З переходом до цивілізованої форми існування суспільство стає соціально неоднорідним. У ньому
складаються відносно самостійні
спільноти: касти, стани, класи. Стратифіковане суспільство внутрішньо
суперечливе: інтереси раба прямо протилежні
інтересам рабовласника, бідні та багаті
переслідують у житті різні цілі тощо. Світовий досвід свідчить, що запобігти самознищенню неоднорідного
суспільства може тільки державна організація. Держава виникає як соціальний інститут, покликаний
протистояти асоціальним, руйнівним
силам, керувати виконанням загальноважливих справ, забезпечувати внутрішню та
зовнішню безпеку суспільства.