Розділ 5. ДЕРЖАВНА ВЛАДА І МЕХАНІЗМ ДЕРЖАВИ
Розділ 5
ДЕРЖАВНА ВЛАДА І МЕХАНІЗМ ДЕРЖАВИ
5.1. Державна влада та її властивості
Державна
влада — це
публічно-політичні відносини між державним апаратом і підвладними йому індивідами (їх
об’єднаннями, соціальними спільнотами).
Державна
влада є різновидом політичної влади. Володіючи всіма її ознаками, державна влада має тільки їй властиві риси:
1) єдність — нормою для
держави є одна державна влада: інакше неминучою є громадянська війна або, як мінімум, безлад. Всі інші влади, навіть політичні,
відмічені плюралізмом. їх може бути кілька — наприклад, влада правлячої
партії та влада опозиційної партії;
2) загальність — державна влада
поширює свою дію на всю
територію держави і всіх індивідів, які проживають та перебувають на ній незалежно
від громадянства та підданства;
3) універсальна
репрезентативність — державна влада представляє все суспільство, виступає від його
імені у
внутрішніх і зовнішніх загальних справах. Якість репрезентативності
мають й інші види влади, але вони представляють інтереси окремих соціальних
спільнот, а не всього суспільства;
4) суверенність — державна влада є
самостійною і незалежною
від будь-якої іншої влади усередині країни і поза нею. При цьому
необхідно враховувати, що суверенітет сучасної держави обмежується
загальновизнаними стандартами прав людини, міжнародними
зобов’язаннями, перебуває під контролем
громадянського суспільства та світової спільноти;
5) організаційне оформлення — державна влада відокремлена від суспільства, стоїть над ним, і матеріально втілена в державному апараті — системі
взаємопов ‘язаних органів, що складаються
з професійних управлінців. Частиною державного апарату є органи примусу (армія, поліція, органи контролю та нагляду,
в’язниці тощо). Жодна інша влада не має у
своєму розпорядженні подібних інструментів впливу;
6) монополія (виняткове право) на видання
загальнообов’язкових правил поведінки
та забезпечення виконання їх за допомогою
примусової сили держави;
7) монополія на стягування податків,
мита, залучення населення до виконання неподатковихповинностей (наприклад, трудова повинність на
період війни). Фінансові кошти необхідні державній владі для утримання апарату держави та вирішення загальних проблем (оборони, будівництва загальнозначущих шляхів сполучення та іншихспоруд, підтримки культури тощо).
Найважливішими
характеристиками (властивостями) сучасної державної влади є легітимність, легальність і законність.
Легітимність означає визнання влади населенням, схвалення її як справедливого і
політично виправданого явища. Чим вищим є рівень
легітимності, тим більшою є підтримка влади народом при ухваленні яких-небудь
політичних рішень.
Легітимна влада створює стан довіри між урядом і народом, такій владі прощаються помилки, вона
здатна приймати і здійснювати непопулярні рішення. Легітимна влада — це влада, яка
відповідає уявленням людей про належну державну владу, причому зовсім не обов’язково ці уявлення
мають юридичний характер.
Легальність характеризує правомірність існування влади з формально-юридичної сторони.
Легальна влада встановлюється і діє на
основі конституції та інших нормативно-правових актів. При цьому нормативна основа організації та функціонування державної влади повинна відповідати загальнолюдським цінностям і принципам
права. Інакше доведеться визнати
легальною владу антинародної, тоталітарної
держави.
Законність влади синтезує поняття легітимності
і легальності влади. Законна
влада встановлюється і передається відповідно до процедур конституції і за безпосередньої участі народу, діє в рамках
визначених законом повноважень і законними методами, користується підтримкою населення.
5.2. Механізм держави: поняття, структура і принципи
Механізм держави є
реальною організаційною матеріальною силою, маючи яку в своєму розпорядженні, держава здійснює владу.
Механізм держави — це цілісна ієрархічна система державних органів, що здійснюють
державну владу, а також установ, підприємств, за допомогою яких
виконуються завдання і функції держави.
Ознаки механізму держави:
1) цілісність та ієрархія. Цілісність
забезпечується єдиними принципами організації
та діяльності державних органів і установ,
єдиними цілями і завданнями. Ієрархія означає підпорядкування нижчих органів держави вищим;
2) первинними структурними частинами
(елементами) є державні органи і установи,
пов’язані між собою засадами субординації
(підпорядкування) та координації (взаємозв’язку);
3) складається з людей,
що спеціально займаються управлінням (законотворчістю, виконанням законів, охороною їх від порушень);
4) він є тією організаційною іматеріальною силою (важелем),
за допомогою якої держава досягає конкретних результатів. Функції всіх ланок
державного апарату забезпечуються
організаційними засобами та фінансовими коштами, а в необхідних випадках і примусовою дією;
5) за допомогою механізму
держави практично здійснюється влада і
виконуються функції держави;
6) покликаний надійно гарантуватита охороняти законні інтереси і права громадян.
Механізм сучасної
держави відрізняється високим ступенем складності, різноманіттям складових його частин, блоків, підсистем.
Структура механізму
держави включає:
1) державний апарат (систему органів державної влади). Державний апарат співвідноситься з механізмом держави як частина і
ціле, виступаючи як головний, системоутворюючий
елемент механізму держави;
2) державні
установи і підприємства,які владними повноваженнями
(за винятком їхніх адміністрацій) не володіють, але виконують загальносоціальні
функції у сфері економіки,
освіти, охорони здоров’я, культури, науки тощо;
3) державних
службовців (чиновників);
4) організаційні засоби і фінансові
кошти, а також примусову силу, необхідні для забезпечення діяльностімеханізму
держави.
Побудова
і діяльність механізму сучасної держави здійснюється на основі певних принципів, до яких належать:
1)принцип гуманізму, тобто пріоритетності захисту прав і свобод
людини і громадянина в діяльності держави;
2) принцип розподілу влади у побудові та функціонуванні державного апарату;
3) принцип гласності в діяльності державного апарату;
4)високий професіоналізм державних службовців і компетентність державних
органів;
5) принцип законності, тобто правових засад в діяльності всіх складових частин механізму
держави;
6) принцип демократизму у формуванні та діяльності державних органів, що дозволяє
враховувати різноманітні інтереси
переважної більшості громадян.
Механізм
держави виступає основним суб’єктом здійснення державної влади. За допомогою
державного механізму
держава здійснює свої функції, здійснює вплив на стабілізацію та розвиток суспільного
життя, сприяє поглибленню
демократії та організованості в країні.
5.3. Методи здійснення державноївлади
Арсенал
методів реалізації державної влади є достатньо різноманітним. У сучасних умовах
значно зросла роль методів
морального і особливо матеріального стимулювання, використовуючи які, державні органи впливають на інтереси людей і тим самим підпорядковують їх
своїй владній волі.
До
загальних, традиційних методів здійснення державної влади належать переконання і
примус. Ці методи, по-різному
поєднуючись, супроводжують державну владу на всьому її історичному шляху.
Переконання — це метод
активного впливу на волю та свідомість людини ідейно-етичними засобами для
формування
у неї поглядів та уявлень, заснованих на глибокому розумінні сутності державної влади,
її цілей та функцій. Механізм переконання
включає сукупність ідеологічних, соціально-психологічних засобів і форм впливу
на індивідуальну або групову
правосвідомість, результатом якої є засвоєння
та схвалення індивідом, колективом певних соціальних цінностей.
Різновидами
методу переконання є заохочення та рекомендація. Заохочення — створення
умов, за яких певна діяльність
стає вигідною для суб’єкта, який її здійснює. Наприклад, з метою виконання соціальної
функції держава
встановлює податкові пільги для підприємств, що беруть на роботу
інвалідів.
Рекомендація — пропозиція
здійснити дії, виконання яких
дозволить домогтися соціально значущих цілей. Так, держава може розробляти
зразкові плани розвитку тієї або іншої області держави або галузі
економіки, типові статути, положення, правила, використання яких дозволить ефективніше
виконувати суспільно значущу діяльність. Особливість рекомендацій держави — вони не
обов’язкові для виконання,
але обов’язкові для ознайомлення суб’єктами, яким вони адресовані.
Перетворення
ідей, поглядів на переконання пов’язане зі свідомістю та відчуттями людини.
Ідеї, суспільні інтереси та
вимоги влади набувають особистісного значення тільки тоді, коли вони
пройшли через свідомість. Методи переконання, заохочення та рекомендації
стимулюють ініціативу
і почуття відповідальності людей за свої дії та вчинки. З розвитком цивілізації, зростанням
політичної культури роль і значення цих
методів здійснення державної влади закономірно
зростають.
Державна
влада не може обійтися без особливого, тільки їй властивого виду примусу — державного
примусу. Використовуючи
його, владний суб’єкт нав’язує свою волю підвладним.
Державний
примус — це
психологічний, матеріальний або фізичний (зокрема насильницький) вплив
повноважних органів
і посадовців держави на особу з метою примусити її діяти на користь держави.
Сам по собі державний примус — гострий і
жорсткий засіб
соціального впливу. Він заснований на організованій силі, і тому
здатен забезпечити безумовне домінування в суспільстві волі владного суб’єкта.
Державний примус обмежує
свободу людини, ставить її в таке становище, коли у неї немає
вибору, окрім варіанта, запропонованого (нав’язаного) владою. За допомогою
примусу пригнічуються, гальмуються
інтереси і мотиви антисоціальної поведінки, примусово знімаються суперечності
між загальною та індивідуальною
волею, стимулюється суспільно корисна поведінка.
Державний
примус буває правовим і неправовим. Останній може обернутися свавіллям державних
органів, що ставлять
особу в ніким і нічим не захищене становище. Такий примус має місце в державах із
антидемократичним, реакційним
режимом — тиранічним,
деспотичним, тоталітарним.
У правовій демократичній державі примус має бути тільки правовим.
Правовим
визнається державний примус, вид і міра якого строго визначені правовими
нормами і який застосовується
в законних процесуальних формах. Законність, обґрунтованість і справедливість державного правового примусу піддається контролю, він може бути оскарженийу незалежному суді. Рівень правового
«насичення» державного примусу
зумовлений тим, якою мірою він: підпорядкований загальним принципам певної
правової системи; є за своїми
підставами єдиним, загальним на території всієї країни; нормативно регламентований
за змістом, межами та умовами
застосування; діє через механізм прав і обов’язків; оснащений розвиненими процесуальними формами.
Існує
також інша класифікація методів діяльності держави, методів здійснення функцій
держави. Можна виділити:
1) централізований метод.
Сутність його полягає в тому, що держава встановлює єдині правила для всієї своєї території, не
допускаючи самостійності адресатів своїх владних розпоряджень. Це метод єдиного,
однакового здійснення влади, жорсткої владної
діяльності;
2) децентралізований метод.
В цьому випадку здійснення
влади відбувається на основі визнання ідей самоврядування, певної
самостійності суб’єктів держави; держава не втручається в усі сфери суспільного
життя, не всі сфери регулюються
зверху, централізовано; залишається великий простір для діяльності суб’єктів
держави, які можуть ухвалювати
рішення з урахуванням специфіки того або іншого регіону.
Як
правило, в діяльності сучасних держав обидва методи поєднуються.