Розділ 7. Громадянське суспільство і держава
Розділ 7
ГРОМАДЯНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВА
7.1. Громадянське суспільство: становлення концепції
Уперше поняття
«громадянське суспільство» зустрічається в Арістотеля, який називав його politike koinonia — політичною спільнотою. «Калькою»
цього терміну в латинській мові і став вираз «societas civilis» (громадянське суспільство). З погляду Арістотеля
громадянське суспільство можливе лише у правильній державі
(«політії»), де громадяни беруть «рівну участь у всіх вигодах суспільного життя» і діють «в інтересах загальної користі».
Арістотель не ототожнював державу з громадянським суспільством, але й не
протиставляв їх чітко, бо різні аспекти того та іншого в суспільному житті античного поліса тісно стикалися.
До ідеї «громадянського суспільства»
мислителі повернулися в епоху
ранньобуржуазних революцій. Тоді склалося кілька різних концепцій
громадянського суспільства, хоча всі вони
ґрунтувалися на ідеї суспільного договору. Згідно з теорією Томаса
Гоббса, суспільний договір
приводить до створення
держави, але не суспільства. І лише держава своєю владою забезпечує те злиття окремих людей, яке й є суспільством.
Джон Локк, визначаючи продукт суспільного
договору як «політичне або
громадянське суспільство», прагнув знайти відмінність між «урядом» і «суспільством». Уряд уявляється
ним як похідний від суспільства, яке може встановити, змінити або змістити його. Локк одним із перших формулює, хоча й нечітко, право народу
(громадянського суспільства) на непокору державній владі.
Шарль Луї Монтеск’є ввів відмінність між державою
та громадянським суспільством, указуючи, що
«абсолютна монархія, яку деякі вважають єдиною формою правління у світі, насправді є несумісною із громадянським
суспільством і, отже, не може бути
формою громадянського правління».
Розмежування між державою і громадянським суспільством він обґрунтовував
розподілом приватного та публічного права. Якщо публічне право регулює взаєминиправителів і підвладних, то приватне право
регулює відносини між членами
суспільства.
Жан Жак Руссо розмежовував два договори — одним було створене громадянське
суспільство, а другим — держава. В основі громадянського суспільства, з його точки зору, лежить приватна власність,
поява якої призвела до боротьби між бідними та багатими. Для того
щоб забезпечити себе і своє майно, багаті
склали хитромудрий план. Вони запропонували заснувати публічну владу
нібито для захисту всіх від взаємних
розбратів. Насправді у суспільному
житті з’явилася ще й політична нерівність. Єдино виправданою основою держави, за Руссо, є новий суспільний договір, учасниками
якого повинне стати все доросле населення держави. Тільки тоді громадянське суспільство і держава, що виражає загальні
інтереси і волю громадян, збігатимуться.
Томас Пейн теж вважав,
що не можна ототожнювати такі категорії, як
суспільство і держава. Схожість між ними лише в тому, що вони виникли «природним чином», без якого б то не було втручання
надприродних сил. Суспільство і уряд
відрізняються один від одного і за своїми функціями,
і за походженням. Суспільство виникло тому, що людям важко жити поодинці. Держава виникла унаслідок кровної зацікавленості людського суспільства у
дотриманні порядку.
Особливий інтерес
представляють погляди на історію формування громадянського суспільства Адама Фергюссона, викладені ним у книзі «Досвід
історії громадянського суспільства». У Фергюссона громадянське суспільство — це тип політичного порядку,
який захищає та удосконалює ремесло, культуру і
«громадянський дух» через регулярне правління,
правові норми і систему збройної оборони. Фергюссон вважає необхідним створення асоціацій громадян, які пронизували б усе громадянське суспільство,
інакше створюватимуться передумови
для деспотичного правління. Багато в чому ці ідеї лежать в основі
сучасного партійного; плюралізму.
Ще один аспект
громадянського суспільства — його людський вимір —був помічений
Іммануїлом Кантом. Під громадянським
суспільством Кант розумів суспільство, засноване на універсальних правах людини, що виходять за рамки будь-яких приватних правових
або політичних систем. У кантівській
філософії історії постулювалося якесь, загальне
громадянське суспільство, засноване на принципі панування права, як мета людського розвитку.
Таким чином, в епоху
Просвітництва і ранньобуржуаз-них революцій склалося уявлення про громадянське суспільство як противагу державі, з
одного боку, і громадянське суспільство як джерело державної влади, з іншого.
Георг Фрідріх Гегель зробив
спробу філософського осмислення співвідношення між громадянським суспільством і державою. Сфера дії держави,
заГегелем, — загальні інтереси, а громадянського суспільства — приватні інтереси. Громадянське
суспільство є внутрішньо дуалістичним і суперечливим. З одного боку, це арена боротьби всіх противсіх, з іншого — приватний інтерес кожного не може бути реалізований поодинці. Звідси Гегель виводить
необхідність вищої влади держави, яка
має забезпечити справжню свободу індивідів замість боротьби всіх проти
всіх. Для цього громадянське суспільство має бути впорядковане політичною владою — державою, що стоїть над
ним. Держава є вищим досягненням права,
етичним цілим, у якому знімаються суперечності, що мають місце в громадянському співтоваристві.
У 80-і pp. XX ст. з’явилося нове трактування поняття «громадянське суспільство», пов’язане з іменами таких політичних мислителів, як Вацлав Гавел, Ендрю Арато та ін.
В.Гавел говорить про три опори, на яких будується громадянське
суспільство: принцип добровільного об’єднання приватних осіб, децентралізація державної влади і делегування частини її повноважень неурядовим організаціям. В основі громадянського суспільства — наділений усіма основними правами громадянин. Гавел бачить у громадянському суспільстві один
із кращих засобів людської само-реалізації.
Е. Арато під
громадянським суспільством розуміє сферу соціальної взаємодії між економікою і державою, що складається,
у першу чергу, зі сфер найбільш близького спілку
вання (зокрема сім’ї),
об’єднань (зокрема, добровільних), соціальних рухів і різних форм публічної комунікації.
Ара-то та його однодумці сьогодні виходять із
того, що громадянське суспільство виступає
як фундамент демократії.
У вітчизняній літературі
можна знайти кілька підходів до визначення громадянського суспільства. Та все ж частіше за все його зміст включає всю
недержавну сферу суспільних відносин. Як приклад
можна навести визначення громадянського суспільства, подане російським
політологом К.С. Гаджієвим: «Це система
самостійних і не залежних від держави
суспільних інститутів і міжособових відносин, які створюють умови для
самореалізації окремих індивідів і
колективів і через які виражаються і реалізуються приватні інтереси і потреби — індивідуальні і
колективні».
7.2. Громадянське суспільство:
поняття і структура
Поняття «громадянське
суспільство» є однією із ключових категорій сучасних суспільних наук — соціології, політології,
юриспруденції. У трактуванні цього поняття існують великі розбіжності: від
ототожнення понять «людське суспільство» і
«громадянське суспільство» до ототожнення понять «громадянське суспільство» і «держава». Найбільш обґрунтованою видається точка зору, що громадянське суспільство — це історичний феномен, що
виник на певному етапі розвитку державно організованого, перш за все західного суспільства, і характеризується
самостійністю щодо держави.
У структурному
відношенні громадянське суспільство — це сукупність вільних індивідів, недержавних об’єднань громадян і сфера відносин
між ними, не залежна від держави. Воно включає
такі компоненти:
1) вільні,
рівноправні, самостійні індивіди. Основною фігурою громадянського суспільства є людина як особистість та її приватні інтереси і
потреби, вільна реалізація яких проходить поза державним контролем. Членами громадянського суспільства є
трудівники й одночасно власники, які мають відчуття особистої гідності, готові узяти на себе ризик ведення своєї справи,
відповідальність за себе та благополуччя своєї
сім’ї.
2) недержавні
об’єднання індивідів. Потреби особи виражаються
та здійснюються через такі компоненти громадянського
суспільства, як сім’я, церква, профспілки, партії, елітарні групи, клуби виборців, культурні об’єднання,
наукові асоціації тощо. З одного боку, в громадянському суспільстві кожен має
можливість задовольнити одвічний потяг людини до спілкування — за віковими,
інтелектуальними, економічними,
спортивними, релігійними, політичними
інтересами. З іншого боку, економічна і соціальна сфери життєдіяльності людини знаходять себе саме завдяки функціонуванню громадянського суспільства.
Важливе місце в
структурі громадянського суспільства посідає
так званий третій сектор — сукупність некомерційних організацій, що не ставлять перед собою цілей отримання прибутку (перші два сектори — це
сукупність державних інститутів і підприємницьких структур). Одержуваний унаслідок діяльності таких організацій
дохід не розподіляється між їх
учасниками, а йде на реалізацію цілей
організації;
3) суспільні
відносини між індивідами та їх об’єднаннями, що розвиваються на основі рівності та самоврядування. Відносини в середовищі
громадянського суспільства надзвичайно різноманітні: господарські, економічні, сімейно-споріднені,
етнічні, релігійні, правові, політичні. Характерно, що тут переважають не
вертикальні (за підлеглістю), а горизонтальні
(рівнопартнерські та конкурентні) зв’язки. У
цю сферу діяльності людей держава втручається лише тоді, коли громадянському суспільству або окремим
його членам загрожує небезпека, коли
суспільство не може самостійно впоратися з якоюсь проблемою.
7.3. Співвідношення громадянського суспільства і держави
Громадянське суспільство
є головним чином, соціально-економічною та особистісною сферою життєдіяльності людей, вільною від державного
втручання. В той же час громадянське
суспільство пов’язане з державою і є можливим тільки в державно організованому суспільстві.
По-перше, ряд інститутів
є одночасно компонентами і громадянського суспільства, і держави. Такими є,
напри
клад, політичні партії.
Вони акумулюють і формулюють різноманітні інтереси індивідів і соціальних спільнот у єдиний політичний інтерес і
забезпечують їх участь в управлінні суспільними та державними справами.
По-друге, межі між
державою і громадянським суспільством мають тенденцію до розмивання. З одного боку, громадянському суспільству держава
делегує частину своїх повноважень. Тому в
зарубіжних країнах нерідкими є такі явища як третейські (недержавні) суди, недержавні пенітенціарні установи, альтернативні
(без формальної судової процедури)
способи розв’язання конфліктів. З іншого боку, держава бере під контроль сфери діяльності, щораніше були закритими для державного
втручання, наприклад, регулює економічні
відносини, здійснює інтервенцію в
сімейні справи, якщо це необхідно для захисту від домашнього насильства.
По-третє, громадянське
суспільство передбачає контроль над державою, оскільки будь-яка державна влада постійно прагне до самозростання і підпорядкування
собі суспільства. Тому або
громадянське суспільство формує і контролює державу, або держава поглинає суспільство і тоді воно
перестає бути громадянським.
Контроль громадянського суспільства над державою здійснюється за допомогою політичних партій (особливо опозиційних), засобів масової інформації, вільних демократичних виборів.
Громадянському
суспільству відповідає тип держави, який називають правовим. Правова
держава виступає як система органів та інститутів, які гарантують
і захищають нормальне функціонування
громадянського суспільства.
Принципи взаємодії громадянського суспільства і правової держави:
1) визнання державою економічного,
політичного та ідеологічного плюралізму суспільства;
2) безумовне визнання і захист державою
прав людини і громадянина, невтручаннядержави до приватного життя громадян;
3) взаємні обов’язки і відповідальність особи
і держави;
4) взаємна відмова суспільства і держави від використання
насильницьких, незаконних дій;
5) прагнення до соціального миру, партнерства та національної згоди.
Громадянське суспільство
в Україні і пострадянських державах ще тільки належить створити. На досягнення цієї мети мають бути спрямовані зусилля
як суспільства, так і державної влади.
7.4. Держава і соціальне
партнерство
Соціальне партнерство — це добровільна і рівноправна взаємодія між найманими працівниками,
бізнесменами і державою з метою
соціального миру і прогресу, ефективної економіки, захисту прав та інтересів трудящих.
Взаємодія необхідна, щоб
спільними зусиллями вирішувати значущі соціальні проблеми, такі, як
бідність, бездомність, сирітство, розгул злочинності, забруднення навколишнього середовища. Представники кожної зі
сторін трикутника по-різному усвідомлюють власну відповідальність за ці людські біди, мають різні можливості
та ресурси для допомоги і, нарешті,
різні уявлення про саму природу соціальних проблем.
Поняття «соціальне
партнерство» вперше ввів у обіг англійський філософ та економіст Джон Стюарт Мілль. Основи концепції соціального партнерства була розроблені ідеологами німецької
соціал-демократії наприкінці XIX ст. Крупними ідеологами соціального партнерства є американський економіст Джон Гелбрейт, французький
соціолог Реймон Арон, німецький
економіст Леонард Ерхард.
Елементи соціального
партнерства впроваджувалися з початку XX ст. і в європейських країнах, і в США. У США його прихильниками виступили не тільки ділові кола (як, наприклад, знаменитий Генрі Форд), а
й глава держави (в першу чергу, Теодор Рузвельт і Франклін Рузвельт). Ця концепція набула особливої
актуальності унаслідок світової економічної депресії 1929-1933 pp.
Основні суб’єкти
соціального партнерства:
1) держава і створені нею з цією метою установи (громадські ради, трудовий арбітраж);
2) бізнес, тобто працедавці та їх об’єднання (союзи підприємців);
3) наймані робітники та їх об’єднання (профспілки).
Роль кожного з
учасників цього тристороннього діалогу
змінюється залежно від соціально-політичної
та економічної обстановки в країні. Проте
безперечним є одне: чим краще між
ними відбувається соціальний діалог, тим кра
ще йде формування
соціального партнерства як у цілому в державі, так і в окремих галузях господарства. І,
навпаки, домінування одного з
суб’єктів перекручує саму ідею соціального партнерства і призводить або до
тоталітаризму (якщо переважає держава), або до олігархізації (якщо домінує бізнес), або до соціального
утриманства (якщо домінує армія найманої праці).
Роль держави у
соціальному партнерстві визначається тим, що держава створює та підтримує його правові та політичні основи, зокрема нормативно-правову базу (наприклад, законодавство про профспілки, про способи
вирішення трудових конфліктів, про
зайнятість, про соціальне забезпечення).
Інституційно роль держави в забезпеченні соціального партнерства виражається у створенні і функціонуванні
внутрішньодержавних, регіональних і міжнародних органів, до яких належать:
— ради
(комісії) соціального партнерства, до яких входять
представники бізнесу, держави і найманих робітників. Вони можуть утворюватися
на різних рівнях (організації, галузі, адміністративно-територіального утворення), аж до національного;
— Економічна
і Соціальна Рада Європейського Союзу;
— Міжнародна Організація Праці (є спеціалізованою установою ООН).
Механізм соціального
партнерства у принципі має такий вигляд:
— щодо суспільства держава бере на себе відповідальність за соціальні гарантії, одержуючи натомість легітимність влади та суспільну підтримку;
— щодо підприємців держава забезпечує гарантії
праввласності, сприятливий підприємницький
клімат, підтримку національного бізнесу в зовнішньому світі, одержуючи натомість підтримку з боку підприємців, строге дотримання встановлених державою норм і правил;
— щодо найнятих робітників бізнес зобов’язується забезпечити
їхнє благополуччя (гідну оплату праці та соціальний пакет, охорону праці,
підготовку і перепідготовку кадрів);
— щодо бізнесу наймані
робітники зобов’язуються утриматися від явно деструктивних способів захисту своїх прав та інтересів (економічного і
фізичного терору, висування явно нездійсненних
вимог тощо);
— баланс між суспільством і капіталом будується за принципом: соціально відповідальна
поведінка підприємців в обмін на суспільну підтримку його
інтересів, цілей і дій.
Соціальне партнерство є способом
цивілізованого та ефективного регулювання
соціально-трудових відносин, запобігання або мирного вирішення соціальних конфліктів, гарантією соціальної злагоди і
прогресу. Соціальне партнерство — це шлях до ефективної держави на
основі соціальної консолідації, розширення
суспільної підтримки цілей та дій
влади. Ідея соціального партнерства близька і затребувана широкими народними шарами. Вона виходить з необхідності
об’єднання влади з народом, устрою соціально-справедливого творчого
суспільства, єднання духовного та матеріального.