Розділ 8. Демократична, правова і соціальна держава
Розділ 8
ДЕМОКРАТИЧНА, ПРАВОВА І
СОЦІАЛЬНА ДЕРЖАВА
8.1. Поняття, принципи і форми демократії
Уперше термін
«демократія» використав грецький історик Геродот, а найбільш відоме його визначення належить американському президенту Аврааму Лінкольну: «Демократія — це правління народу, вибране народом
і для народу».
Як сучасний юридичний і політичний термін
«демократія» означає:
1) особливу форму організації
державної влади, при якій влада належить всім громадянам, що користуються рівними правами на управління;
3) устрій будь-якої
організації, заснований на принципах рівності її членів, періодичній
виборності органів управління й ухвалення в
них рішень більшістю голосів;
3) світогляд, заснований на ідеалах свободи, рівності, поваги прав людини і меншин,
народного суверенітету тощо;
4) соціальний рух із метою втілення в життя ідеалів демократії.
Проте у будь-якому випадку
демократія як соціальне явище нерозривно
пов’язана з владою. Демократія є способом організації влади й означає перш за все визнання
права на рівну участь всіх
членів того або іншого людського колективу в здійсненні функціонуючої в цій спільноті влади.Демократія постає як одна
з основних форм політичної самоорганізації громадянського суспільства, як суверенітет народу, тобто право народу визначати
конституційний лад своєї держави, брати участь
в управлінні державними і суспільними справами.
Із позицій сучасної
юриспруденції демократія — це такий тип держави, при якій всі без винятку громадяни
беруть участь у формуванні і
функціонуванні апарату органів державної влади і місцевого самоврядування, і здійснюють контроль над його діяльністю.
Принципи демократії:
1) плюралізм у всіх сферах суспільного життя. В
економіці він виявляється як
різноманітність форм власності і господарської
діяльності. У політиці принцип плюралізму означає
багатопартійність, а у сфері ідеології — вільний вираз різноманітних думок,
ідей, концепцій;
2) свобода слова, в т.ч. гласність діяльності всіх суб’єктів політики,
забезпеченням чого є свобода ЗМІ;
3) виборність органів державної влади і органів місцевого самоврядування. Вибори представницьких
органів влади повинні відповідати певним
критеріям: регулярність, чесність,
загальність, рівність, вільне волевиявлення виборців, таємна подача
голосів;
4) підпорядкування
меншості більшості при ухваленні рішень. Тільки у такий
спосіб є можливим урахування думки переважної частини суспільства й ухвалення рішення, яке носить загальнонародний
характер;
5) урахування думки і
захист меншості. Зокрема, демократія передбачає гарантії прав
національних меншині корінних народів, недопущення
дискримінації за якою-небудь ознакою, існування
і вільне функціонування політичної опозиції.
У сучасних державах
здійснюється перехід від демократії більшості до демократії консенсусу.Інакше кажучи, управління проводиться за
волею більшості, але з урахуванням інтересів меншості.
У сучасній державі
використовуються різні форми демократичної організації органів державної влади, зокрема
безпосередня і представницька демократія.
Під безпосередньою
демократією розуміється пряме волевиявлення народу або його частини, безпосереднє рішення громадянами питань державного
і суспільного життя або вираз думки з цих питань. Інститутибезпосередньої демократії:
1) вибори — форма безпосередньої участі громадян в управлінні державою шляхом
формування найвищих представницьких органів,
органів місцевого самоврядування, їх персонального складу;
2) референдум (плебісцит) — це всенародне
голосування з приводу
законопроектів, чинних законах та інших важливих питань
загальнодержавного значення, що зачіпають інтереси
народу. Інститут референдуму широко використовується як законодавчий
механізм більшістю демократичних держав
миру;
3) народна законодавча
ініціатива — означає
надання права певному числу виборців вносити
проект закону на розгляд
представницького органу, який в обов’язковому порядку повинен його розглянути. Вона не набула такого широкого поширення як вибори і референдум. Цей
інститут передбачений в Австрії,
Італії, Іспанії, Швейцарії та ін.
Представницька (репрезентативна,
парламентарна) демократія означає здійснення
влади народом через представницькі органи, які
обираються безпосередньо народом, складаються з його повноважних представників — депутатів і покликані виражати волю народу. Велике значення у здійсненні влади народу мають
обирані ним посадовці держави, наприклад, всенародно обираний президент. Будь-яка демократична держава будується
на принципі поєднання безпосередньої та
представницької демократії.
8.2. Співвідношення держави і права: основні підходи
Співвідношення держави і
права включає три головні аспекти: єдність, відмінність і взаємодія.
Єдність держави і права має наступні елементи:
1) спільність походження і розвитку. Держава і право виникли в результаті потреб соціально неоднорідного суспільства, що перейшло до відтворюючої економіки.
У розвитку держави і права виділяються схожі історичні тенденції;
2) спільність чинників, що зумовлюють сутність держави і права. Ними виступають соціально-економічні
відносини, ідеологія,
культура, традиції суспільства;
3) спільність соціального
призначення. Право виступає як засіб соціального регулювання, а держава
є механізмом, що забезпечує вплив
права на суспільні відносини.
Є й інші грані єдності та взаємозумовленості цих категорій. Вони, зокрема, виявляються в
ідеї правової держави
Відмінності випливають
уже з визначень цих понять, їхнього
онтологічного статусу та суспільної природи:
1) держава є особливою
політико-територіальною організацією публічної влади, а право — це система офіційно встановлених та охоронюваних норм,що виступають регуляторами поведінки
людей;
2) держава і право
відіграють різні ролі в соціальному регулюванні. Право визначає моделі поведінки людей
у типових ситуаціях, а
держава забезпечу є реалізацію цих моделей,
зокрема за допомогою своєї примусової сили;
3) держава і право
можуть суперечити одне одному.
Тоді виникає феномен
неправової, тоталітарної держави.
Взаємодія держави і
права виражається в їхньому різноманітному впливі одне на одного. Вплив держави на право полягає перш за все в тому,
що вона створює, змінює, удосконалює, охороняє від порушень,
запроваджує в життя норми права. Держава або
сама встановлює правові норми, або офіційно визнає ті, що вже діють. Вона може
також делегувати право приймати окремі юридичні акти громадським та
іншим недержавним організаціям, надавати силу закону судовим та
адміністративним прецедентам, нормативним договорам та угодам.
Це означає, що процес
формування права може йти як зверху вниз, так і знизу вгору, виростаючи з правил поведінки, що склалися в суспільстві, і
державі залишається лише закріпити ці
правила в законах. У цьому розумінні право створюється всім суспільством. Але, врешті-решт, право виходить все ж таки від
держави як офіційного представника суспільства.
Не менш істотним і
різноманітним є зворотний вплив права на державу. Право перш за все легалізує та конституює державну діяльність, визначає
її загальні межі. За допомогою права закріплюються внутрішня організація держави, її форма, структура, апарат
(механізм) управління, статус і
компетенція різних органів і посадовців, принцип розподілу влади, оформляються необхідні інститути.
Держава створює право і
для регламентації власної діяльності. За допомогою права здійснюються завдання і функції держави, проводиться її
внутрішня і зовнішня політика, законодавчо визначається і
закріплюється суспільний лад, стан особистості в суспільстві.
Виділяють два основні типи
взаємодії держави і права:
1) держава стоїть над правом і виступає
як визначальний чинник розвитку права.
Такий тип держави називають етатистським. Йому властиві такі риси:
– безумовний пріоритет інтересів
державної влади перед інтересами особи і суспільства,
обмеження (а подекуди й фактична відсутність) прав і свобод
особистості;
– підпорядкування законотворчості
державній владі, що приводить до феноменунеправового (несправедливого) закону;
– способи формування й
організації влади визначаються не нормативними вимогами, а доцільністю, причому критерії останньої висуває сама
влада;
2) право стоїть над державою,
виступаючи обмежувачем державної влади. Такий
тип держави прийнято називати правовим. Йому властиві такі риси:
– пріоритет інтересів особистості
та суспільства перед державою;
– реальність прав і свобод
особистості, гарантованих державою;
– верховенство
правового закону в системі нормативно-правових актів;
– демократичний
легальний спосіб формування влади;
– розподіл влади;
– зв’язаність влади
правом;
– незалежність і
авторитет судової влади;
-високий рівень загальної та правової
культури громадян;
– взаємна
відповідальність держави та особи.
8.3. Правова держава: становлення ідеї
В історії становлення
ідеї правової держави виділяють дві основні парадигми: Античність і Новий час.
Античні учення відрізнялися
нерозчленованістю понять «суспільство» і
«держава», а уявлення про право носили релігійно-міфологічний характер. Правління права постає в
їхніх працях як протилежність
беззаконню та анархії. Принцип законності
як основоположний для життя суспільства-держави був вироблений уже в повчаннях семи афінських
мудреців,
зокрема Солона. Сократ же довів цю ідею до
досконалості.
Із його точки зору, вища справедливість полягає в покорі законам, яка
приводить до єднання громадян, однодумства, впорядкованості та гармонії. Його
послідовник Платон ставлення до
законності розглядав як один із критеріїв поділу держав на правильні та
неправильні: «… Вважається за
краще, щоб володарював закон, а не хто-небудь із середовища громадян». Принцип
правління права, а не Людей,
в завершеному вигляді був сформульований Аріс-тотелем і Цицероном. Останній
стверджував, що державою може
вважатися тільки правове співтовариство.
Із
сучасної точки зору античні уявлення про правління права мають
істотну ваду, а саме — відсутність
положень про
права особи як ознаку та мету правової держави. Свобода та
індивідуальні права, що випливають із неї, розумілася тільки як
колективна цінність, як якість, властива не всім, а тільки вільним громадянам
певного полісу.
Діячі
ранньобуржузних революцій та епохи Просвітництва розробили ідеї про найважливіші
компоненти правової
держави, а саме теорію прав людини й ідею розподілу влади.
Джон Лільберн
(середина XVII ст.) уперше
ввів у обіг поняття
«права людини». Із його точки
зору свобода слова, совісті,
друку, петицій, торгівлі, рівність перед законом і судом, право власності
складають природжені (надані не державою, а Богом і природою) права
людини. Його сучасник Джеймс Гаррінгтон
уперше використав термін «верховенство права». Джон Локк (друга половина XVII ст.) розробив учення про
гарантії забезпечення прав людини, якими є: законність, розподіл
властей, право народу на опір незаконним проявам влади. Шарль Луї Монтеск’є обґрунтував ідею
верховенства конституції в державі, ідею розподілу влади як гарантії проти тиранії.
Філософське
обґрунтування ідеї правової держави традиційно пов’язують з ім’ям Іммануїла Канта. Відповідно до визначення Канта держава — це об’єднання
великої кількості
людей, підпорядкованих правовим законам.
Термін
«правова держава» ввів до наукового і політичного обігу німецький учений Карл Теодор Велькер (1813р.),а Роберт фон Моль дав йому
визначення: правова держава — це
держава, заснована на закріпленні в конституції прав і свобод громадян та
забезпеченні їх судового захисту (1829 p.).
Ідея правової держави
розвинулася в працях відомих вітчизняних юристів
(Станіслав Дністрянській, Микола Палієнко). Так, із погляду українського
юриста Богдана Кістяківського правова
держава — це конституційна
держава. «У конституційній державі влада, перетворюючись на правову,
принципово відрізняється від влади в історично передуючих конституційній державі типах держави… У конституційній державі влада перестає бути
фактично пануванням людей і
перетворюється на панування правових
норм».
У XX ст. ідея
правової держави набула нормативного виразу в конституціях багатьох сучасних країн. У Німеччині, Іспанії, Україні ідея правової держави
закріплена безпосередньо, в
конституціях інших держав (Австрія, Греція,
Франція) вона одержала непряме закріплення. Але навіть там, де ідея правової
держави формально не закріплена в конституції,
вона фактично реалізується в правовому
статусі особистості, системі та діяльності органів державної влади.