15.4-15.6. Нормативний договір
15.4. Нормативний договір
Нормативний
договір — це угода між двома і більше суб’єктами правотворчості, що
встановлює правові норми, обов’язкові
для невизначеного кола осіб і розраховані на багатократне застосування. Нормативний договір є
основною формою в
системі міжнародного права, і все ширше використовується в національних системах права (наприклад, Федеральний договір Російської
Федерації у 1992 p.).
Ознаки
нормативного договору:
1) специфіка
сторін, які
найчастіше виступають як носії
публічних інтересів (держава, її органи, соціальні колективи);
2) створюється
двома і більше суб’єктами правотворчості в результаті їхньої взаємної
згоди;
3) має
форму офіційно опублікованого письмового правового акта;
4) містить
у собі нормативно виражені взаємні права і обов’язки сторін (конвенціональні норми);
5) спирається на особливі
юридичні санкції і особливу процедуру
розгляду спорів, конфліктів;
6) маєпродовжуваний в часі характер. Саме ця ознака дозволяє відрізнити власне
нормативний договір від разових
угод про співпрацю;
7) у вигляді конкретизації
нормативного договору виступають
підзаконні акти і субдоговори між конкретними юридичними і фізичними особами.
Нормативні
договори разом із правовими звичаями з’явилися як історично перші цивілізовані способи юридичного оформлення і закріплення спільної
діяльності людей на принципах
права. Договір (consensus) широко
застосовувався в такій розвиненій правовій системі як Стародавній Рим.
Класифікація
нормативних договорів в науці не встоялася,
але їхня специфіка є помітною в різних галузях права. Тому прийнято виділяти договори
конституційні, адміністративні,
цивільно-правові, міжнародні тощо. Велике практичне
значення має поділ усіх нормативних договорів на договори про компетенцію і договори про взаємодію. Договори про
компетенцію відіграють важливу роль у сфері
конституційного та адміністративного права, визначаючи компетенцію органів державної
влади і розмежовуючи
предмети їх ведення. Наприклад, таку роль відіграв Конституційний договір України від 8 червня1995 p., яким
розмежовувалися предмети ведення і повноваження найвищих органів державної влади. Договори про взаємодію — це численні угоди про дружбу і співпрацю між державами, договори між суб’єктами федерації, генеральні угоди між профспілками та урядом у рамках
соціального партнерства.
Крім того,
розрізняють координаційні та субординаційні нормативні договори. При укладенні координаційних договорів встановлюється рівне
правове положення договірних
сторін (наприклад, між державами або суб’єктами федерації). Субординаційні нормативні договори
укладаються між
нерівними за статусом суб’єктами, наприклад, між федерацією/конфедерацією та її окремими суб’єктами (наприклад, договори про приєднання
до Європейського Союзу
нових держав-членів).
За сферою дії
розрізняють міжнародні та внутрішньодержавні
договори. Міжнародний договір — це угода між суб’єктами міжнародного права і, в
першу чергу, між державами,
покликана регулювати виникаючі між ними відносини шляхом встановлення, припинення або зміни
їхніх взаємних прав і
обов’язків. Існують різні види міжнародних договорів: двосторонні і багатосторонні; політичні, економічні договори і договори, що
укладаються зі спеціальних питань.
У ряді держав (у т.ч. в Україні) міжнародні договори, в
яких беруть участь ці держави, розглядаються як складова частина національної правової системи.
Яскраво
вираженим прикладом внутрішньодержавного нормативного договору
може служити колективний договір, що укладається на підприємствах і
установах між працедавцями (адміністрацією) і
працівниками в цілях регулювання
їхніх трудових, соціально-економічних та
інших відносин.
Зміст колективного договору складають взаємні
зобов’язання сторін із питань праці, заробітної платні, відпусток, медичного обслуговування та соціального забезпечення у разі втрати
працездатності, скорочення робочих
місць, із питань навчання новим спеціальностям і підвищення кваліфікації. Усі умови і зобов’язання сторін,мають
неодмінний характер для підприємств і установ, на які вони поширюються. У них
містяться загальнообов’язкові правила поведінки, що мають, проте, строго
обмежений, локальний характер.
15.5. Релігійний текст
Релігійний текст — це священна для віруючих книга або послання глави церкви (релігійної
організації), що містить, разом
з релігійними, правові норми. Точніше кажучи, в такому тексті релігійні і правові приписи складають
нерозривну єдність. Прикладом
релігійного тексту може служити Біблія, Тора, Коран,
енцикліки (вселенські послання) римського
папи тощо.
Ознаки
релігійного тексту як
джерела права:
1) документальний(письмовий) вираз нормативних приписів;
2) богонатхненний
характер. Передбачається,
що викладені в
релігійному тексті норми стали відомими людям завдяки одкровенню (діалогу Бога і людини), яке зазнав, пророк, святий, блаженний. Наприклад, Декалог (Десять заповідей), за
переказами, був наданий Мойсею Богом на горі
Синайській, а він, у свою чергу, ознайомив з ними єврейський народ;
3) переплетення правових і релігійних, а
іноді й моральних норм у рамках одного документа. Наприклад, припис Корану про майнові права жінки
свідчить: «А коли ви від даєте їм їх майно, то беріть до них свідків. І
достатньо Аллаха як рахівника!»;
4) персональний
характер, інакше
кажучи, на відміну від
інших правових форм, релігійний текст поширюється тільки на віруючих, що належать до
певної релігії (або, конфесії/толку в рамках релігії). Наприклад, індуїзм як релігія та система права визнає поділ
людей на касти, але він поширюється тільки на індусів;
5) метафорична і, як правило, казуїстична форма викладу приписів. Наприклад, Сунна свідчить,
що пророк
Мухаммед подарував своїй дочці подушку, коли
вона виходила заміж: на основі цієї притчі склався правовий інститут приданого в мусульманському праві.
Норми, що
містяться в релігійних текстах, неоднорідні за своїм характером. їх можна поділити на доктринальні
(віроповчальні), етичні, обрядово-богослужебні, правові. І хоча ці види норм тісно пов’язані
між собою, між ними є певні
відмінності як за функціональним призначенням, так і за характером впливу на соціальні відносини.
Правовими
нормами слід вважати релігійні норми, які через їх визнання державою або через
характер самих суспільних
відносин, або з інших причин набули властивості норм права. Такі норми в різних релігіях можуть мати еклектичний
характер або утворювати цілі системи.
Релігійні тексти признаються як
нормативно-правові акти в рамках систем
канонічного (християнського) права і мусульманського права. Крім того, в
Ізраїлі релігійний текст — Тора — діє разом зі світським правом. Додатковим стосовно релігійного тексту джерелом
права виступають його
тлумачення, розроблені богословами, мудрими людьми, церковними авторитетами. Наприклад, як таке
додаткове джерело тлумачення для Тори виступає Талмуд, для Корану — фетви, що виражають окремі
релігійно-правові течії
мусульманського вчення про право (сунітські, шиїтські тощо).
15.6. Юридична доктрина
Специфічним
джерелом права, яке існує з найдавніших часів, є доктрина.
Наприклад, давньоримськими правознавцями і владою як джерело права визнавалися
відповіді знавців права (responsa).
Юридична
доктрина — це науково оформлені концептуальні
ідеї, спрямовані на вдосконалення правового регулювання. У системі національного права України і
деяких інших країн
юридична доктрина використовується при розробці нових законів. У системі
міжнародного права юридична
доктрина використовується як самостійне, хоча й допоміжне джерело.
Специфіка цього
джерела полягає в тому, що воно не є результатом
нормотворчої діяльності органів держави або певних соціальних спільнот, вираженим у нормативно-правових актах, договорах, судових рішеннях і звичаях.
Юридична доктрина — це розроблені та обґрунтовані вченими-юристами положення з проблем
права, які мають властивості соціального регулятора суспільних
відносин.
Юридична доктрина права
включає обґрунтування і розробку принципів,
понять, термінів, конструкцій, юридичних засобів, трактувань етимології, генезису, суті, поняття, системи, структури, розробки,
дії, вдосконалення позитивного права,
наслідків його порушення тощо.
Ознаки юридичної доктрини як джерела права:
1) соціальна значущість. Джерелом права є не будь-яка концепція, а тільки така, яка є теоретико-прикладною розробкою актуальної для суспільства
юридичної проблеми. Наприклад, теорія
розподілу влади, розроблена Дж.Локком і Ш. Л .Монтеск’е, була затребувана
практикою переустрою держави в епоху ранньобуржуазних революцій;
2) наукова
обґрунтованість. Джерелом права може бути тільки логічно викладена,
аргументована наукова теорія, яка підтверджена
практикою;
3) авторитетність. Необхідно, що доктрина була запропонована висококваліфікованим ученим відповідній доктрині спеціалізації. Наприклад, у міжнародному
праві існує доктрина Кальво про
неприпустимість збройного втручання з
боку якої-небудь держави у внутрішні справи іншої держави з метою стягування з останньої боргів. Автор вказаної доктрини був відомим аргентинським юристом
і дипломатом;
4) практичне значення. Юридична доктрина є джерелом права тільки тоді, коли її можна використовувати для розвитку та/або вдосконалення
законодавства, впорядкування суспільних відносин, не врегульованих правом. Загальновідомою є роль доктрини
природного права для формування інституту прав людини
і громадянина. Проте й у правозастосовчій діяльності
непоодинокими є звернення до доктрини. Наприклад, у судах загального права Англії допускаються посилання на такі
авторитетні видання, як книга Г.Бректона «Про закони
та звичаї Англії». У нашій країні для вироблення рішення правозастосовувачі нерідко звертаються до доктринальних
положень, систематизованих у науково-практичних
коментарях до різних нормативно-правових актів.
За наявності в доктринальних
розробках вказаних ознак їх можна віднести до
юридичної доктрини як джерела права.
Єдина думка щодо змісту
поняття «юридична доктрина» відсутня. Більшість
учених вважають, що доктрина є юридичною
наукою, а також актами тлумачення законодавства. Разом із тим, інші розрізняють поняття «юридична доктрина» , «акти
тлумачення права» й «юридична наука», визначаючи доктрину як новелістичну теорію, що відображає наукову думку, яка
через свою глибину й авторитетність потребується
суспільною практикою і певним чином впливає на законодавця.
Доктринальні положення
набувають зовнішнього оформлення за рахунок інших правових явищ (у першу чергу — судової практики, а
також нормативно-правових актів). Сприймаючи доктрину, вони деталізують її положення, додаючи їм характер конкретних
правил поведінки.
Роль учених-юристів у
формуванні права, його сучасних норм і
принципів велика і безперечна. Але в сучасних умовах
співвідношення науки і чинного права докорінно змінилося. Правом стають лише
норми, прийняті компетентними
органами держави. У сучасних умовах жодне джерело, підготовлене вченими-юристами, не має загальнообов’язкового
характеру і в кращому разі містить рекомендації, побажання, як саме слід розуміти ту або іншу норму права, що слід зробити з метою подальшого вдосконалення
законодавства. Ці рекомендації можуть враховуватися і законодавцем, і правозастосовчим органом. Але на рішення законодавця і правозастосовувача
впливають також політична
кон’юнктура, стан законності і багато
інших чинників.
Отже, юридична доктрина є
неформальним джерелом, джерелом права в ідеальному розумінні. Правосвідомість юристів, їхні погляди, сформульовані
в наукових концепціях, впливають на
процес формування і застосування права.