Види контент-аналізу. Побудова проблемного графа змісту інформаційного масиву і його нормативні рівні
Види контент-аналізу. Побудова проблемного графа змісту інформаційного масиву і його нормативні рівні
Контент-аналіз являє собою метод збору кількісних даних про досліджуване явище або процес для подальшої інтерпретації результатів з метою оцінки і прогнозування дій політичних акторів. Специфіка контент-аналізу дозволила дослідникам віднести його до «науково обгрунтованого методу читання між рядків».
Контент-аналіз відноситься до найбільш ранніх методів вивчення тексту.
У науковий обіг методика була введена в кінці 30-х років XX століття в США і довгий час використовувалася головним чином для дослідження текстів масової інформації з метою виявлення відмінностей в трактуваннях однієї і тієї ж події в різних ЗМІ, визначення привабливості політичних гасел і т.д. Класикою контент-аналізу прийнято вважати дослідження американського вченого Г. Лассуела, який вивчив пропагандистські матеріали періоду Другої Світової війни.
В даний час контент-аналіз широко застосовується в аналітичних дослідженнях у сфері бізнесу, політичної аналітики і практики, в інтересах силових структур. Контент-аналізу піддаються офіційні документи, книги, статті, оголошення, телевізійні виступи, кіно-і відеозаписи, фотографії, гасла, твори мистецтва. За допомогою даного методу можливо визначити переважні напрямки ЗМІ, рейтинг лідерів, фірм, організацій, виявити ставлення ЗМІ до певним діячам, подіям і так далі.
Види:
1. Кількісний і якісний контент-аналіз.
Кількісний контент-аналіз характеризується частотою появи у тексті певних характеристик.
Якісний контент-аналіз, орієнтований на облік поєднання якісних і кількісних показників, найбільш ефективний для виявлення явних чи прихованих цілей суб’єкта.
2. Ненаправлений і спрямований контент-аналіз
Ненаправлений пошук грунтується на гіпотезі, що деякі слова тексту,можуть бути репрезентативні по відношенню до всього тексту. Ці слова повинні часто зустрічатися в тексті і не носити функціонального характеру.
Спрямований кількісний контент-аналіз передбачає попереднє складання переліку понять, що конкретизують кожну окрему категорію.
В даний час дані методики практично не застосовуються самостійно, а служать базою для подальших етапів дослідження.
3.Фронтальний і рейдовий контент-аналіз
Фронтальний контент-аналіз орієнтований на складання максимально докладного уявлення про інформаційний потік в певний момент часу або протягом деякого періоду з метою виявлення динаміки, має прикладний характер.
Рейдовий аналіз орієнтований на вирішення приватних дослідницьких завдань.