Правове регулювання приватизації в АПК
Зміст сторінки:
Розділ 6. Правове регулювання переходу до ринкових
відносин в АПК
§ 1. Загальні питання ринкових перетворень на
селі
Про необхідність змін говорять там, де
існуючий стан речей не задовольняє. Ринкові перетворення й аграрна реформа започатковані
у зв’язку з тим, що стара радянська адміністративно-командна система
господарювання показала свою неефективність. Більшість колгоспів і радгоспів,
утворених у ході насильницької колективізації, були збитковими. У них
впроваджувався позаекономічний примус до праці, відновлювалися феодальні методи
експлуатації селян. Практикувався механізм “ножиць цін”, тобто
завищення цін на продукцію промисловості та заниження — на
сільськогосподарську, що призвело до зубожіння села. Внаслідок такого
пограбування зростало відчуження селян від землі та інших засобів виробництва,
втрачалися стимули до праці, сільське господарство значно відставало від
передових аграрних технологій розвинених країн, що робило його щораз менш
ефективним.
Механізм адміністративно-командної планової
економіки передбачав монополію державної власності на засоби виробництва, в тому
числі природні ресурси, застосування жорстких методів бюрократичного
централізму в управлінні сільським господарством, тобто адміністративних
наказів (команд) і примусу; самоврядування обмежувалося в усіх царинах
суспільного життя, забезпечувалася майже повна зайнятість населення, але
розподіл матеріальних благ здійснювався централізовано на плановій основі.
Планування відігравало важливу роль, позаяк держава зосереджувала всі трудові
й матеріальні ресурси, а тому управляла ними для досягнення своїх цілей.
Що ж було поганим у плановій економіці
Безперечно, вона мала і свої плюси: майже 100% зайнятість населення, залучення практично
всіх трудових і матеріальних резервів до суспільного розвитку, єдина
централізована воля, яка спрямовувала суспільство на пошуки шляхів розвитку
держави. Проте така система може бути ефективною тільки за умови відсутності помилок
в управлінні й плануванні: найменший прорахунок, помилка перекошували всю
систему — саме через це й виникали дефіцити товарів широкого вжитку й черги у
крамницях.
Ате особливо негативним моментом планової
економіки було знищення стимулу людини до ефективної творчої праці. Повна зайнятість позбавляла людей страху втратити
роботу, індивідуальна ініціатива не заохочувалася: від працівників вимагалося
тільки виконувати команди. Це штучно зменшувало резерв інноваційного розвитку,
що зрештою призвело до значного технологічного відставання країни від
розвинених країн. А відсутність стимулів до творчої праці — до неефективного
господарювання, невідповідального ставлення до своєї роботи і значного зниження
якості вітчизняної продукції, а відтак — до зубожіння країни.
Що являє собою ринкова економіка й чому
держава взяла курс на перехід до ринку Ринкова економіка або ринкове
господарство згідно з теорією Адама Сміта — це лад, в якому відбувається вільна
гра ринкових сил. Природною рушійною силою господарського розвитку є прагнення
індивіда до реалізації своїх економічних інтересів. Дбаючи про свої інтереси,
така економічно вільна особа покращує як свій добробут, так і примножує
багатство суспільства. Рушійними економічними силами ринкової системи
господарювання є приватна власність на засоби виробництва, вільна конкуренція,
яка вирівнює попит і пропозицію. Держава відіграє другорядну роль: організація
охорони громадського порядку, освіти, оборони, розв’язання екологічних проблем
тощо.
Це класична теорія ринкової економіки. Вона
показала свою неефективність у часи великої економічної депресії в США та монополізації
ринку, що зумовило посилення державного регулювання економічних процесів. Тому
згодом виникли інші теорії: “соціального ринкового господарства”,
“держави загального добробуту” тощо, які передбачають змішану систему
ведення господарства: ринкова економіка з різним ступенем державного
регулювання. Приватна власність не заперечує державної власності, а ринкові закони
— державного регулювання господарства. Ринкова система господарювання
характеризується плюралізмом форм власності, регулюванням ринкових законів
попиту і пропозиції. Вона має свої мінуси: певний рівень безробіття; високий
рівень лібералізації, який, з огляду на український менталітет, був сприйнятий
як вседозволеність; відсутність централізованої системи державного планування,
що призвело певною мірою до відсутності ефективного управління господарськими
процесами. Однак ринкова система має й свої істотні переваги: вищий рівень
свободи і приватна власність на засоби виробництва стимулюють приватну
ініціативу, творчу діяльність, інноваційний розвиток господарства, впровадження
новітніх технологій, а конкуренція — боротьбу за якість продукції, пошук ринків
збуту, що задовольняє насамперед споживача.
Проблемою України під час переходу до ринкових
методів господарювання є нерозуміння кінцевої моделі, на досягнення якої спрямовані
ринкові перетворення. На початку реформ держава припустилася істотної помилки,
зруйнувавши централізовану планову систему господарювання, сподіваючись на
формування класичної ринкової економіки за теорією А. Сміта. При цьому не було
єдиної програми чи концепції таких перетворень. Відсутність навчання
керівництва підприємств і населення основам господарювання в нових умовах
призвело до спаду виробництва й затяжної економічної кризи. Менталітет
пересічного українця, змінений радянською системою, не дозволяв населенню
ефективно скористатися всіма благами ринкової свободи. Це спричинило неефективність
економічних перетворень, особливо на селі, яке традиційно відзначалося
консервативним менталітетом.
Зрештою з’ясувалося, що обійтися без
державного регулювання ринкової економіки не можна. Згідно з Основними засадами
і напрямами становлення економіки України в кризовий період, схваленими
постановою Верховної Ради України від 15 червня 1994 р., курс було взято на
формування змішаної системи господарювання: поєднання державного регулювання з
приватною ініціативою. Напевне, така модель має бути найефективнішою: помилки
централізованого державного управління тепер виправлятимуться приватними
підприємствами: досвід Югославії показує, що навіть коли державне господарство
було повністю зруйноване внаслідок військової операції НАТО, забезпечення
населення продуктами споживання, завдяки приватному секторові народного
господарства, практично лишилося на довоєнному рівні. Приватна ініціатива має стимулювати
інноваційний розвиток держави. Така система має бути гнучкішою та
ефективнішою.
Для переходу на нові методи господарювання на
селі потрібно було здійснити приватизацію державної власності на засоби сільськогосподарського
виробництва, в тому числі на землю, створення необхідних господарських і
правових умов становлення й розвитку приватних господарств, зокрема формування
інфраструктури аграрного ринку, а також навчання селян господарюванню в нових умовах.
Існуюча в Україні модель ринкових перетворень передбачає реалізацію перших
двох напрямів, але третій — практично ігнорується. На селі тривалий час
зберігалася адміністративно-командна система господарювання: селяни
підкорялися головам колгоспів і були практично позбавлені приватної
ініціативи. Лише останнім часом під впливом прикладів ефективного
господарювання окремих фермерів та інших приватних господарств свідомість селянина
змінюється: він дедалі більше починає розуміти як можна використати переваги
ринкової економіки.
Загалом ринкові реформи на селі поділяються на
такі етапи:
І. Деклараційний етап (1990-1994 рр.):
проголошення на офіційному рівні курсу на ринкові перетворення, формування
багатоукладної ринкової економіки, забезпечення приватної власності на засоби
виробництва і на земельні ділянки. У цей час приймають законодавчі акти, які
регулюють порядок зайняття підприємницькою діяльністю, встановлюють основні
засади приватизації майна і землі, закріплюють право приватної власності,
вільного ціноутворення. Разом з тим, ці норми-декларації не прийняли консервативні
селяни. І хоча на цьому етапі починається перетворення колгоспів на колективні
сільськогосподарські підприємства, вони й надалі лишаються збитковими. Держава
продовжує застосовувати щодо регулювання сільського господарства переважно
нерин-кові методи адміністративно-командної системи господарювання:
зберігаються “ножиці цін”, сільськогосподарська продукція реалізується
переважно державі за її замовленням і за фіксованими державними цінами.
Держава централізовано продовжує забезпечувати село машинною технікою,
пально-мастильними матеріалами, засобами захисту рослин, надає дотації і
кредити. Незважаючи на це, сільське господарство залишається збитковим, а
держава щороку списує борги сільськогосподарських підприємств. Хоча в цей час
і виникають окремі фермерські господарства та інші приватні сільськогосподарські
формування, це скоріше винятки з правила, ніж загальна тенденція, бо селянам
невигідно створювати приватні господарства.
II. Інфраструктурнийетап
(1995-1998 рр.): зусилля держави спрямовані
на поступовий перехід до ринкових важелів управління сільським господарством і
формування інфраструктури аграрного ринку. Початком його можна вважати 18 січня 1995 р. — дату прийняття Указу
Президента України № 63/95 “Про заходи щодо реформування аграрних
відносин”, згідно з яким, селянам надали право самостійно розпоряджатися
вирощеною сільськогосподарською продукцією, реалізуючи її за договорами через
біржі, торгові та контрактові доми, заготівельні та посередницькі організації.
У цей час створюються аграрні біржі, торгові доми, поступово формується аграрна
ринкова інфраструктура, відпрацьовуються механізми вільного ціноутворення на сільськогосподарську
продукцію і кредитування
сільськогосподарських товаровиробників.
Відтепер держава сама стає учасницею аграрного ринку й купує сільськогосподарську
продукцію для державних потреб через ринкові механізми: на біржах, через
аукціони тощо. Аграрна реформа прискорюється: провадиться приватизація та
паювання землі й майна, зростає кількість приватних господарських формувань на
селі. Проте ринкові перетворення не передбачали проведення широкої кампанії
просвіти селян, через це вони переважно залишаються в управлінні голів
колгоспів і не користуються можливостями створюваного аграрного ринку. Держава
продовжує вживати не ринкові, а адміністративні заходи
щодо забезпечення сільськогосподарських підприємств технікою,
пально-мастильними матеріалами, а господарства залишаються збитковими і щороку
держава змушена їм списувати борги. Вона поки що не має єдиної концепції
аграрних реформ, тому провадить аграрні експерименти: виокремлює базові господарства
для опрацювання ринкових моделей господарювання, вивчає та узагальнює їх
досвід.
III. Концептуальнийетап (1998-1999 рр.): у цей час опрацьовуються концепції аграрної реформи. Якщо
раніше реформи провадилися без належного концептуального обґрунтування і
прорахунку вжитих заходів, що призвело до їх непослідовності та частковості,
чого навіть не передбачали ідеологи реформ. Впродовж цього етапу на основі
узагальнення попереднього досвіду реформування опрацьовуються концепції
аграрної реформи, що має забезпечити її комплексний і виважений характер. Його початком
можна вважати 29 квітня 1998 р., коли Указом Президента України затверджені
Основні напрями розвитку агропромислового комплексу України на 1998-2000 роки.
Власне цей документ і був однією з перших комплексних концепцій аграрної реформи
й розвитку аграрного ринку. Він охоплював різні царини сільського господарства
і був покликаний створити ідеологічне підґрунтя аграрних реформ. У цей час
продовжує формуватися інфраструктура аграрного ринку, але вже на
концептуальних засадах; запроваджується фіксований сільськогосподарський податок,
який істотно зменшив податковий тягар на селян; закладаються основи
диференційованого розвитку аграрного ринку. Річ у тому, що право Європейської
Спільноти передбачає диференційоване регулювання окремих секторів аграрного
ринку: ринку цукру, зерна, олії, молока та ін. Україна, намагаючись застосувати
свою правову систему до права ЄС, починає диференційовано регулювати різні
сегменти аграрного ринку. В усьому іншому спостерігаються ті самі тенденції,
що й за Інфраструктурного етапу.
IV. Радикальний етап
(1999-2000 рр.): пов’язується з прийняттям реформаторського Указу Президента
України від 3 грудня 1999 р. № 1529/99 “Про невідкладні заходи щодо
прискорення реформування аграрного сектору економіки”. Радикальність
реформ полягала в тому, що протягом короткого періоду колективні сільськогосподарські
підприємства були реформовані і на їх базі створені приватні
сільськогосподарські підприємства, фермерські господарства, агрогосподарські
товариства, сільськогосподарські кооперативи та інші суб’єкти аграрного права,
засновані на приватній власності. Як у роки примусової колективізації селян
зганяли в колгоспи, так протягом 1999-2000 рр. відбувався зворотний процес:
колективні сільськогосподарські підприємства реформовали централізовано. Вони
змушені були укладати з власниками земельних часток (паїв) договори їх оренди
і виплачувати селянам орендну плату за користування земельними ділянками
господарства, які були обтяжені правом членів господарства на земельну частку
(пай). Земельна частка (пай) відтепер стала цілком новою правовою категорією,
новим об’єктом прав, який можна було здати в оренду, укласти інші господарські
договори щодо неї. І хоча на цьому етапі ще не забезпечувалося проведення
просвітницької кампанії серед селян щодо порядку господарювання в ринкових умовах,
такі радикальні заходи все-таки вплинули на свідомість селян, котрі відчули
себе власниками. Реформованим сільськогосподарським підприємствам списується
заборгованість, приймається Указ Президента України від 6 червня 2000 р. №
767/2000 “Про заходи щодо забезпечення формування та функціонування аграрного
ринку”, який був націлений на прискорення формування його інфраструктури.
V. Закріплюючий етап (2001-2002 рр.): для того, щоб закріпити позитивні
результати аграрної реформи, вживаються заходи щодо її моніторингу і подальшого
формування інфраструктури аграрного ринку. В цей час приймається Закон України
від 18 січня 2001 р. “Про стимулювання розвитку сільського господарства на
період 2001-2004 років”. Він передбачає формування механізму заставних
закупок сільськогосподарської продукції (тобто можливості селян одразу продати
продукцію державі та отримати кошти, а згодом, у разі її подорожчання на ринку,
продати її іншому покупцеві, повернувши державі кошти й відшкодувавши витрати на
її зберігання). Передбачається податкове стимулювання сільськогосподарського
виробництва, пільгове кредитування та страхування, розвиток лізингу й фондового
ринку. Важливою складовою аграрної реформи стає запровадження системи
сільськогосподарських дорадчих служб. Концепцію
становлення і розвитку мережі сільськогосподарських дорадчих служб в Україні
затверджено наказом Мінагрополітики, Української академії аграрних наук і
Національної академії наук України від 25 квітня 2001 р. № 114/36/165. Саме
сільськогосподарські дорадчі служби покликані забезпечити ринкову просвіту
селян. Це те, з чого треба було починати аграрну реформу. В Україні створюється
близько 50 аграрних бірж, близько 600 агроторгових домів, понад 800 обслуговуючих
кооперативів, понад 19 тис. заготівельних пунктів. Передбачаються заходи
з розвитку експорту сільськогосподарської продукції.
Запроваджується постачання села технікою, пально-мас тильними матеріалами й
добривами на ринкових засадах. Приймаються укази Президента України від 8
серпня 2002 р. № 694/2002 “Про заходи щодо прискорення розвитку аграрного
ринку” і від 8 серпня 2002 р. № 695/2002 “Про заходи щодо розвитку
іпотечного ринку в Україні”.
VI. Комплексний етап (з 2003 р. і до сьогодні): пов’язаний з
Комплексною програмою розвитку аграрного ринку України на 2003- 2004 роки,
затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 2003 р. № 271.
Програма має комплексний характер і передбачає: формування інфраструктури
аграрного ринку; розвиток сільськогосподарських дорадчих служб для забезпечення
ринкової просвіти селян; забезпечення застосування високих інноваційних
технологій у сільському господарстві; розвиток аграрної науки; виставкової та
маркетингової діяльності та розв’язання цілої низки інших проблем. Ця програма
дійсно має комплексний характер, оскільки грунтується на визначеній концепції
аграрного ринку і охоплює різні аспекти його формування. Основні заходи з виконання
зазначеної програми затверджені наказом Мінагрополітики України від 7 квітня
2003 р. № 98.
§ 2. Правове регулювання приватизації в АПК
В умовах переходу до ринкової системи
господарювання важливим засобом забезпечення приватної власності є
приватизація державного майна. Відповідно до ст. 1 Закону України від 4 березня
1992 р. “Про приватизацію державного майна” (в редакції Закону від 19
лютого 1997 р.), приватизація державного майна визначається як відчуження
майна, що перебуває у державній власності, на користь фізичних та юридичних
осіб. Тобто — роздержавлення майна. У цьому контексті недоцільно
використовувати словосполучення “приватизація майна колгоспів”,
позаяк останні є недержавними суб’єктами власності, а тому до їх реформування
правильніше використовувати терміни “реструктуризація” чи
“паювання майна”. Загальне законодавство України про приватизацію
складається із зазначеного Закону, а також законів від 6 березня 1992 р.
“Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу
приватизацію)” (в редакції від 15 травня 1996 р.), від 6 березня 1992 р.
“Про приватизаційні папери”, від 19 червня 1992 р. “Про
приватизацію державного житлового фонду”, від 7 липня 1999 р. “Про
перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають
приватизації”, від 14 вересня 2000 р. “Про особливості приватизації
об’єктів незавершеного будівництва”, декретів Кабінету Міністрів України
від 20 травня 1993 р. № 57-93 “Про приватизацію цілісних майнових
комплексів державних підприємств та їхніх структурних підрозділів, зданих в
оренду”, від 26 грудня 1992 р. №15-92 “Про приватизацію земельних
ділянок” та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.
Приватизація державного майна в АПК
здійснюється на підставі загального законодавства про приватизацію, з
урахуванням особливостей спеціального аграрного законодавства. Стаття 5 Закону
України “Про приватизацію державного майна” визначає, що до об’єктів
державної власності, що підлягають приватизації, належать:
— майно підприємств, цехів, виробництв,
дільниць, інших під розділів, які є єдиними (цілісними) майновими комплексами;
— об’єкти незавершеного будівництва та
законсервовані об’єкти:
— акції (частки, паї), що належать державі у
майні юридичних осіб.
Приватизації не підлягають об’єкти, котрі
мають загальнодержавне значення, визначені Законом України “Про перелік об’єктів
права державної власності, що не підлягають приватизації”. До них належать
майнові комплекси підприємств з лісовідновлення, лісорозведення та охорони
лісу, сортовипробувальні станції, дільниці, інші організації з експертизи
сортів рослин, скотомогильники, станції хімізації сільського господарства,
науково-дослідні інститути, окремі майнові комплекси підприємств, що
виготовляють спирт, вина, лікеро-горілчані вироби тощо.
Специфіка правового регулювання приватизації в
АПК зумовлена потребою захисту прав селян, адже згідно з концепцією при ватизації, засоби виробництва
сільськогосподарської продукції мають належати селянам, які їх використовують.
Законодавчим актом, що регулює особливості приватизації державного майна в АПК,
є Закон України від 10 липня 1996 р. “Про особливості приватизації майна
в агропромисловому комплексі”. І хоча приватизація державного майна в АПК
майже завершена, в юридичній практиці все ще виникають питання, пов’язані із
захистом суб’єктів приватизації від порушень, допущених в її ході. Цей Закон
регулює порядок приватизації підприємств, для яких основними видами діяльності
є виробництво сільськогосподарської продукції, продукції рибного та лісового
господарства, їх переробка та реалізація, виконання робіт і надання послуг
сільськогосподарським товаровиробникам. Перелік таких підприємств затверджений
постановою Кабінету Міністрів України від 12 червня 1996 р. № 638 “Про
підприємства, що приватизуються з урахуванням особливостей, визначених
законодавством для агропромислового комплексу”. Закон по-різному регулює
порядок приватизації несільськогосподарських підприємств АПК, державних
сільськогосподарських підприємств і встановлює особливості приватизації
підприємств окремих галузей.
Приватизація майна несільськогосподарських
підприємств АПК (підприємств харчової
промисловості, які переробляють сільськогосподарську сировину,
борошномельно-круп’яної та комбікормової промисловості, а також сервісних,
будівельних, фірмових торговельних, інших несільськогосподарських підприємств
та організацій агропромислового комплексу, що виконують роботи і надають
послуги сільськогосподарським товаровиробникам), незалежно від вартості
об’єктів приватизації, здійснюється шляхом перетворення їх у відкриті
акціонерні товариства згідно з Положенням про план приватизації
несільськогосподарських підприємств і організацій агропромислового комплексу,
затвердженим наказом Фонду державного майна України від 17 серпня 2000 р. №
1718. При цьому зберігаються профільність, технологічна єдність виробництва та
цілісність майнових комплексів і технологій. їх сільськогосподарська
спеціалізація має зберігатися не менше 10 років.
Право на пільгове придбання акцій за
номінальною вартістю (за приватизаційні майнові сертифікати, а також за власні
кошти й компенсаційні сертифікати в розмірі, що не перевищує половини вартості
приватизаційних майнових сертифікатів) мають працівники підприємств, що
приватизуються. Працівники сільськогосподарських підприємств мають право на
пільгове придбання акцій (за приватизаційні майнові сертифікати, а також за
власні кошти і компенсаційні сертифікати в розмірі, що не перевищує половини
вартості приватизаційних майнових сертифікатів). До працівників підприємств, що
приватизуються, прирівнюються особи, які вийшли з цих підприємств на пенсію,
звільнені у зв’язку із скороченням штатів і не працюють з моменту звільнення
на інших підприємствах; особи, які мають право відповідно до законодавства
України повернутися на попереднє місце роботи на цьому підприємстві, та
інваліди, звільнені за станом здоров’я у зв’язку з каліцтвом або професійним
захворюванням.
Недержавним сільськогосподарським
підприємствам (колективні сільськогосподарські підприємства, спілки селян,
колгоспи, спілки кооперативів, акціонерні товариства, фермерські господарства
та інші суб’єкти недержавних форм власності) передається безоплатно 51% акцій
підприємств, що приватизуються, в тому числі розміщення приватизаційних
майнових сертифікатів, а також власних коштів і компенсаційних сертифікатів
працівників відповідних сільськогосподарських підприємств і прирівняних до них
осіб через довірчі товариства, створені в колективах товаровиробників. У плані
приватизації підприємств, які переробляють сільськогосподарську сировину та
виконують роботи і надають послуги сільськогосподарським товаровиробникам,
передбачається відповідна квота для діючих радгоспів та інших державних
сільськогосподарських підприємств для подальшої передачі відповідної частки
після їх приватизації та розміщення приватизаційних майнових сертифікатів їх
працівників.
Недержавні сільськогосподарські підприємства
різних організаційно-правових форм господарювання мають право на придбання акцій
за номінальною вартістю в межах зазначених квот у разі, коли трудові колективи
підприємств, що приватизуються, сільськогосподарські товаровиробники і
прирівняні до них особи не викупили ці акції в межах установлених квот. Якщо
підприємства, які приватизуються, не мають договірних зв’язків із
сільськогосподарськими підприємствами, фермерськими господарствами тощо, визначення
переліку сільськогосподарських товаровиробників, які залучаються на пільгових
умовах до участі в приватизації підприємств, та квоти для придбання ними акцій
передбачаються в плані приватизації відповідного підприємства за пропозиціями
цих підприємств і державних органів управління сільського господарства та
продовольства залежно від зони діяльності підприємств.
Розподіл акцій між державними, колективними та
іншими сільськогосподарськими підприємствами, фермерськими господарствами
здійснюється пропорційно до обсягів сировини, зданої на об’єкт приватизації,
виконаних робіт і наданих послуг у середньому за 5 років, що передують року
приватизації, а ті, що існують менше 5 років, — за час їх діяльності. Акції,
які не були викуплені на пільгових умовах протягом року з дня початку їх продажу,
реалізуються на загальних підставах відповідно до законодавства України.
Приватизація майна радгоспів та інших
державних сільськогосподарських підприємств здійснюється
шляхом перетворення їх у колективні сільськогосподарські підприємства або у
відкриті акціонерні товариства за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).
Працівникам підприємства, що приватизується, безоплатно надається частка
державного майна (акцій), розмір якої визначається як добуток вартості майна,
що припадає на одного члена колективного сільськогосподарського підприємства
по області, на кількість працівників підприємства, що приватизується, та прирівняних
до них осіб. Безоплатна передача частки державного майна провадиться при
перетворенні в процесі приватизації радгоспів та інших державних
сільськогосподарських підприємств у колективні сільськогосподарські
підприємства або у відкриті акціонерні товариства. Розподіл безоплатно
переданого майна (акцій) між працівниками здійснюється відповідно до трудової
участі за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).
Приватизація частки державного майна, що
залишилася після безоплатної його передачі, здійснюється за приватизаційні
майнові сертифікати. Право на першочергове придбання цього майна за приватизаційні
майнові сертифікати мають працівники даного підприємства та прирівняні до них
особи. Якщо після використання працівниками радгоспу чи іншого державного
сільськогосподарського підприємства, що приватизується, права на придбання
державного майна за приватизаційні майнові сертифікати лишається не викупленою
частка майна, орган приватизації за згодою загальних зборів (зборів
уповноважених) передає їм залишки майна для придбання за власні кошти на виплат
до 5 років (без нарахування відсотків, але з урахуванням зміни цін на момент
викупу майна). У разі відсутності згоди загальних зборів (зборів уповноважених)
на придбання частки майна на виплат орган приватизації приймає рішення про
перетворення цього підприємства у відкрите акціонерне товариство. При цьому
право на придбання майна на пільгових умовах за приватизаційні майнові
сертифікати, крім членів трудового колективу та прирівняних до них осіб, мають
члени сімей трудового колективу даного підприємства, які проживають разом з
ними, та особи, зайняті у соціальній сфері на селі. Якщо після реалізації
членами трудового колективу та прирівняними до них особами їх права на
безоплатну приватизацію частки майна, його викупу з використанням приватизаційних
майнових сертифікатів, а також права викупу майна на виплат залишається частка
державного майна, вона приватизується на загальних підставах відповідно до
законодавства України.
Приватизація майна радгоспів та інших державних
сільськогосподарських підприємств, створених на базі колгоспів без викупу
державою їх майна, які за період своєї діяльності не одержували бюджетних
коштів для придбання основних фондів і будівництва, здійснюється шляхом
перетворення їх за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених) у
колективні сільськогосподарські підприємства або відкриті акціонерні
товариства з наступною безоплатною передачею майна працівникам
підприємств-засновників. У разі використання бюджетних коштів з цією метою, створена
за їх рахунок частка майна приватизується в зазначеному вище порядку. Якщо
частка державного майна (акцій) перевищує загальну вартість об’єкта, що
приватизується, все майно, в тому числі й те, що створене за рахунок бюджетних
коштів, передається працівникам підприємства на безоплатній основі.
Приватизація майна радгоспів та інших
державних сільськогосподарських підприємств, що були створені на базі
міжгосподарських підприємств, заснованих колгоспами і радгоспами без викупу
державою їх майна, які за період своєї діяльності не одержували бюджетних
коштів для придбання основних фондів і будівництва, здійснюється перетворенням
їх у відкриті акціонерні товариства з наступною безоплатною передачею акцій
цих товариств засновникам міжгосподарського підприємства. У разі використання бюджетних
коштів на зазначені цілі створена за їх рахунок частка майна приватизується у
наведеному вище порядку. Положення про порядок приватизації майна радгоспів та
інших державних сільськогосподарських підприємств, а також заснованих на їх
базі орендних підприємств затверджене наказом Фонду державного майна України
від 17 серпня 2000 р. № 1718.
Закон визначає особливості приватизації
майна в окремих галузях сільського господарства. Приватизація майна
сільськогосподарських підприємств, які спеціалізуються на вирощуванні
багаторічних насаджень (хміль, ефіроолійні та лікарські рослини), здійснюється
шляхом перетворення їх у відкриті акціонерні товариства. При цьому акції на
суму вартості зазначених багаторічних насаджень тимчасово залишаються у
власності держави у розмірі не менше 25%. Приватизація майна державних
сільськогосподарських підприємств, що виробляють вино та інші алкогольні
напої, здійснюється перетворенням їх у відкриті акціонерні товариства із
збереженням у власності держави майна структурних підрозділів із виробництва
готових алкогольних напоїв. Приватизація майна радгоспів та інших державних
сільськогосподарських підприємств, які перебувають у зоні гарантованого
добровільного відселення внаслідок аварії на Чорнобильській атомній
електростанції та в зонах відселення у зв’язку з державними і громадськими
потребами, незалежно від джерел його придбання, здійснюється перетворенням їх
у колективні сільськогосподарські підприємства з безоплатною передачею майна
їхнім працівникам.
“Приватизація майна дослідних
господарств, експериментальних виробництв, проектно-конструкторських та інших
підприємств, підпорядкованих навчальним і науково-дослідним установам, радгоспі
в-технікумів здійснюється за погодженням із Кабінетом Міністрів України шляхом
перетворення їх в акціонерні товариства. При цьому частка державного майна
(акцій) має становити не менше 51% загальної вартості майна. Приватизація
майна рибної та лісової галузі регулюється, відповідно: Положенням про порядок
приватизації майна підприємств і організацій рибної галузі, затвердженим
наказом Фонду державного майна та Мінагрополітики від 12 вересня 2000 р. №
1898/175, та Положенням про приватизацію переробних підприємств лісового
господарства, затвердженим наказом Мінлісгоспу і Фонду державного майна від 28
серпня 1996 р. № 107/1040. Об’єкти незавершеного будівництва агропромислового
комплексу, які не були приватизовані відповідно до законодавства України з питань приватизації, можуть
передаватися органами приватизації сільськогосподарським підприємствам (у тому
числі недержавним) для завершення їх будівництва з наступним пріоритетним
правом викупу працівниками зазначених підприємств частки державного майна цих
об’єктів.
Під час приватизації майна державних,
підприємств об’єкти соціально-побутового призначення, інженерні мережі та
споруди комунального господарства, зокрема побудовані за кошти фонду соціального
розвитку, передаються органами приватизації в комунальну власність за згодою
власників підприємств. Приватизація часток (паїв) держави в майні підприємств
зі змішаною формою власності (в тому числі орендні) здійснюється перетворенням
їх у відкриті акціонерні товариства, якщо інше не передбачено їх установчими
документами. Державні підприємства та підприємства зі змішаною формою
власності, сума вартості майна яких є недостатньою для формування статутного
капіталу відкритого акціонерного товариства, приватизуються шляхом викупу майна
працівниками цих підприємств за приватизаційні майнові сертифікати, власні кошти
й компенсаційні сертифікати або за кошти підприємств зі змішаною формою
власності.
Підприємства, створені шляхом викупу
державного майна, зданого в оренду, які мають або мали прямі договірні зв’язки
із сільськогосподарськими товаровиробниками, підлягають перетворенню у
відкриті акціонерні товариства за рішенням зборів учасників товариства. При
цьому для продажу сільськогосподарським товаровиробникам, які є для зазначених
підприємств або акціонерних товариств постачальниками сировини, споживачами
робіт і послуг, здійснюються додатковий випуск акцій та їх продаж для того, щоб
загальна їх кількість становила не менше 51% статутного фонду. Оплата акцій
може здійснюватися в порядку взаєморозрахунків між акціонерним товариством та
сільськогосподарськими підприємствами за здану продукцію (виконані роботи,
надані послуги). Продаж додаткового випуску акцій здійснюється протягом 6
місяців, а кошти, одержані акціонерним товариством від їх реалізації, спрямовуються
на збільшення статутного капіталу.
Постановою Верховної Ради України від 10 липня
1996 р. “Про порядок введення в дію Закону України “Про особливості
приватизації майна в агропромисловому комплексі” затверджено Перелік
державних підприємств та організацій АПК, приватизація майна яких здійснюється
за погодженням із Кабінетом Міністрів.України. Ці підприємства та організації
за погодженням з Кабінетом Міністрів України, підлягають перетворенню у
відкриті акціонерні товариства. При цьому в статутному капіталі товариств
першочергово визначається частка акцій, що тимчасово зачитається у власності
держави, а решта — розміщується в передбаченому вище порядку.
Закон визначає процедуру приватизації майна
державних, сільськогосподарських підприємств. Приватизація майна радгоспів та
інших державних сільськогосподарських підприємств на безоплатній основі
здійснюється за спрощеною процедурою. Державні органи приватизації створюють
комісію з підготовки до приватизації у складі керівника (голови комісії) та
головного бухгалтера підприємства, що приватизується, представників
відповідного державного органу приватизації та органу, уповноваженого управляти
державним майном. Зазначена комісія розробляє план приватизації у місячний термін
з дня затвердження її складу. Оцінка майна здійснюється на підставі даних
балансу на початок відповідного року та за результатами останньої повної
інвентаризації майна підприємства. Проведення аудиту під час приватизації
радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств не є
обов’язковим. За посвідчення договорів купівлі-продажу майна радгоспів та інших
державних сільськогосподарських підприємств у зв’язку з його приватизацією
державне мито справляється в розмірі 0,001% вартості майна, що приватизується.