Органи державного контролю та інспекції в АПК
Зміст сторінки:
§ 3. Система й повноваження державних органів, які здійснюють регулювання сільського господарства
Центральним спеціалізованим органом державного
управління агропромисловим комплексом є Міністерство аграрної політики України.
Правове становище та повноваження
Мінагрополітики України визначаються Положенням про Міністерство аграрної
політики України, затвердженим Указом Президента України від 7 червня 2000 р. №
772/2000. Згідно з цим актом, Міністерство аграрної політики України є
головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань
формування та забезпечення реалізації державної аграрної політики, продовольчої
безпеки держави, державного управління у сфері сільського господарства,
садівництва, виноградарства, харчової промисловості, рибного господарства, переробки
сільськогосподарської продукції.
Цим документом визначені основні повноваження
Мінагрополітики. Останнє відповідно до покладених на нього завдань:
—забезпечує
згідно із законодавством здійснення на підприємствах усіх форм власності державного
контролю за якістю вироблюваної ними сільськогосподарської продукції та
сировини, їх зберіганням і реалізацією, в тому числі під час здійснення
експортно-імпортних операцій;
—координує
разом із спеціально уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних
ресурсів проведення земельної реформи, моніторингу земель
сільськогосподарського призначення та відновлення їх продуктивної цінності,
визначає основні напрями державної політики у сфері використання й охорони
земель сільськогосподарського призначення;
— здійснює аналіз діяльності, макроекономічне
прогнозування й нормативне планування розвитку галузей агропромислового виробництва
з урахуванням попиту і пропозицій на продовольчі товари;
— бере участь у розробленні й здійсненні заходів
щодо реформування майнових і земельних відносин у сфері агропромислового виробництва;
— координує діяльність підприємств, пов’язану з
проведенням державних випробувань сільськогосподарської техніки та обладнання,
сортів і гібридів сільськогосподарських культур та об’єктів селекції у
тваринництві, в межах своїх повноважень контролює якість техніки та обладнання,
пально-мастильних матеріалів, запасних частин, насіння, племінних (генетичних)
ресурсів, організує роботу, спрямовану на розвиток насінництва, розсадництва, племінної
справи у тваринництві;
— забезпечує у межах своїх повноважень проведення
моніторингу, економічний аналіз рівня й динаміки цін на світовому, вітчизняному
та регіональних ринках продовольства, готує пропозиції щодо цінової політики на
ринку продукції галузей агропромислового виробництва, забезпечує створення
системи інформування про попит і пропозицію на зазначеному ринку;
— здійснює в межах своєї компетенції державний
контроль за додержанням законодавства про захист рослин,
пестициди і агрохімікати, забезпеченням безпечного використання результатів росту
рослин;
— розробляє і здійснює заходи щодо розвитку
ринкової інфраструктури в АПК (аграрні біржі, аукціони худоби, оптової продовольчі
ринки, обслуговуючі сільськогосподарські кооперативи, кредитні спілки, страхові
компанії, виставки й ярмарки тощо);
— розробляє пропозиції з охорони й раціонального
використання земель сільськогосподарського призначення, підвищення родючості
ґрунтів, бере участь у розробленні та в установленому порядку затверджує умови
експлуатації меліоративних систем у разі приватизації майна сільськогосподарських
підприємств, які мають у своєму користуванні меліоративні землі;
— забезпечує, відповідно до законодавства,
державне управління племінною справою у тваринництві;
— забезпечує через Державний департамент
ветеринарної медицини проведення державної політики в галузі ветеринарної медицини
та здійснення державного ветеринарного контролю,, державного контролю і нагляду
за якістю та безпекою харчових продуктів і
продовольчої сировини, а також охорони території України від занесення
збудників карантинних хвороб тварин;
— здійснює організаційне та медичне забезпечення
підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації керівників у навчальних закладах, що належать до сфери управління
Міністерства аграрної політики України, сприяє кадровому забезпеченню
підприємств, установ і організацій, що належать до сфери його управління;
— організовує і здійснює державний контроль за
забезпеченням схоронності матеріальних цінностей та їх використанням, станом і достовірністю
ведення бухгалтерського обліку та звітності, додержанням вимог законодавства
про боротьбу з корупцією на підприємствах, в установах та організаціях, що
належать до сфери управління Міністерства аграрної політики України;
— виконує інші функції, що випливають з
покладених на нього завдань.
Рішення Міністерства аграрної політики
України, прийняті в межах його повноважень, є обов’язковими для виконання центральними
й місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування,
підприємствами та організаціями, незалежно від форми власності, а також
громадянами.
Міністр аграрної політики України несе
персональну відповідальність перед Президентом України та Кабінетом Міністрів
України за стан справ у галузях агропромислового виробництва.
До складу Мінагрополітики входять структурні
підрозділи: Управління по обслуговуванню роботи Міністра; Департамент кадрової
політики, аграрної освіти та науки; Департамент організаційної роботи; Юридичне
управління; Управління реформування управління АГТК та соціально-трудових
відносин; Департамент стратегії розвитку аграрної економіки; Департамент
фінансово-кредитної та податкової політики; Департамент міжнародної інтеграції,
інвестиційної політики та розвитку аграрного бізнесу; Управління організації
та методології бухгалтерського обліку і фінансової звітності; Управління
ревізії і контролю; Департамент ринків продукції рослинництва та розвитку
насінництва; Департамент ринків продукції тваринництва з Головною державною
племінною інспекцією; Головна державна інспекція якості та сертифікації
сільськогосподарської продукції (відділ); Департамент розвитку соціальної
інфраструктури сільської місцевості; Департамент науково-технічної політики;
Державна інспекцію по нагляду за технічним станом машин, обладнання та якістю
пально-мастильних матеріалів; Відділ охорони праці, пожежної безпеки та
безпеки дорожнього руху; Департамент реформування сільського господарства;
Положення про Департамент розвитку підприємництва та інфраструктури сільськогосподарських
ринків; Управління державною власністю та приватизації.
На основі Положення про Міністерство аграрної
політики України розробляються відповідні положення про обласні та районні управління
сільського господарства і продовольства.
Правомочності Головного обласного
управління міністерства аграрної політики визначені Типовим положенням про
Головне управління сільського господарства і продовольства обласної, управління
сільського господарства і продовольства Севастопольської міської державної адміністрації, затвердженим
постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. №1546′. Головне
управління сільського господарства і продовольства є структурним підрозділом
обласної, Севастопольської міської державної адміністрації, підзвітним та
підконтрольним голові відповідної держадміністрації і Мінагрополітики.
Свою управлінську діяльність управління
здійснює відповідно до завдань та компетенції, визначених Типовим положенням.
Найважливішими серед них слід визнати повноваження щодо його участі у формуванні
та реалізації державної аграрної політики, організації розроблення і
здійснення заходів щодо гарантування продовольчої безпеки держави; розробленні
та здійсненні заходів щодо державної підтримки й захисту товаровиробників,
сприяння демонополізації виробництва й розвитку конкуренції в агропромисловому
комплексі, формування ринкової інфраструктури, створення сприятливих
економічних, матеріально-технічних і соціальних умов для прискореного розвитку
реформованих господарств; участі у формуванні та реалізації соціальної
політики на селі; забезпечення рівних умов для розвитку всіх форм власності та
господарювання в галузях агропромислового виробництва; організації роботи з
питань насінництва й розсадництва, сортовипробування і захисту рослин, племінної
справи, з питань наукового й кадрового забезпечення, стандартизації,
карантинного режиму, охорони праці й техніки безпеки.
Обласне управління готує пропозиції до
проектів програм соціально-економічного розвитку відповідної території та до
проектів місцевого бюджету; складає місцеві баланси забезпечення сільської місцевості
трудовими, сировинними, продовольчими, матеріально-технічними й енергетичними
ресурсами.
До його компетенції належить сприяння
формуванню інфраструктури аграрного ринку та розвитку підприємництва в галузях
агропромислового виробництва; забезпечення державної підтримки підприємництва
в сільській місцевості, зокрема селянських (фермерських) господарств та
особистих підсобних господарств; узагальнення практики реформування сільського
господарства, внесення пропозицій з цих питань до Мінагрополітики й
розроблення заходів та рекомендацій з питань реформування сільського
господарства.
В межах повноважень воно приділяє увагу
забезпеченню додержання підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності
вимог законодавства з охорони праці, нагляду за технічним станом машин та
обладнання пожежної безпеки, безпекою дорожнього руху; додержання
законодавства про охорону навколишнього природного середовища й раціональне
використання природних ресурсів.
Обласне управління сільського господарства і
продовольства здійснює планування, організацію, ведення лісового господарства й використання лісових ресурсів у галузях
агропромислового виробництва.
Його важливим повноваження є здійснення
аналізу стану цінової політики і подання Мінагрополітики пропозицій щодо її
проведення з метою забезпечення цінового паритету на сільськогосподарську
продукцію, і щодо зміни в установленому порядку умов оподаткування,
кредитування, державної підтримки суб’єктів господарювання всіх форм власності
агропромислового виробництва.
У процесі своєї діяльності обласне управління
взаємодіє з іншими підрозділами обласної (міської) державної адміністрації,
представницькими органами та органами місцевого самоврядування, а також із
підприємствами, установами, організаціями, об’єднаннями громадян.
Правомочності управління (відділу) сільського
господарства і продовольства районної державної адміністрації визначені Типовим
положенням, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня
2000 р. № 1546і.
Органом державного управління землями
сільськогосподарського призначення, які є головним засобом виробництва в сільському
господарстві, є Державний комітет України по земельних ресурсах (Держкомзем).
Він є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і
координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних
ресурсів України. Правове становище і компетенція Держкомзему визначені
Положенням про Державний комітет України по земельних ресурсах, затвердженим
Указом Президента України від 14 серпня 2000 р. № 970/2000.
Держкомзем України узагальнює практику
застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції,
розробляє пропозиції щодо його вдосконалення і в установленому порядку вносить
їх на розгляд Президентові України і Кабінету Міністрів України. У межах своїх
повноважень він організує виконання актів законодавства та здійснює
систематичний контроль за їх реалізацією.
Держкомзем бере участь у підготовці пропозицій
щодо формування державної політики у сфері регулювання земельних відносин,
використання, охорони та моніторингу земель, впровадження державного земельного
кадастру та забезпечення реалізації цієї політики; координує проведення
земельної реформи в Україні; здійснює державний контроль за використанням та
охороною земель; здійснює реєстрацію земельних ділянок, нерухомого майна та
прав на них, договорів оренди земельних ділянок, веде Державний реєстр прав на
землю та нерухоме майно, організує в установленому законодавством порядку в
єдиній системі державних органів земельних ресурсів надання громадянам і
юридичним особам додаткових платних послуг у сфері землеустрою та використання
даних державного земельного кадастру за переліком,
що визначається Кабінетом Міністрів України; розробляє та бере участь у реалізації
державних, галузевих і регіональних програм з питань регулювання земельних
відносин, раціонального використання, охорони та моніторингу земель,
відновлення родючості ґрунтів, ведення державного земельного кадастру.
Відповідно до покладених завдань Держкомзем
здійснює в межах своїх повноважень державний контроль за додержанням земельного
законодавства, зокрема встановленого порядку вилучення й надання земельних
ділянок, режиму їх використання, відповідно до їх цільового призначення та
умов надання їх власниками і землекористувачами.
Держкомзем має право організовувати та
забезпечувати проведення робіт з грошової, в тому числі експертної, оцінки земель,
готує пропозиції щодо вдосконалення методики та порядку проведення таких
робіт; забезпечувати розроблення та здійснення організаційних, економічних,
екологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель,
їх захист від шкідливих антропогенних впливів, а також на відтворення і
підвищення родючості грунтів, продуктивності земель, забезпечення режиму
земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного
призначення; бере участь у розробленні та здійсненні заходів щодо розвитку
ринку земель, кредитних відносин і вдосконалення системи оподаткування; готує
разом з іншими центральними органами виконавчої влади пропозиції щодо
вдосконалення захисту права власності на землю та права користування нею; бере
участь у формуванні інвестиційної політики, виходячи з пріоритетних напрямів
структурної перебудови економіки.
На місцях контроль за використанням земель у
системі Держкомзему покладено на обласні, Київське і Севастопольське міські
головні управління земельних ресурсів та районні відділи земельних ресурсів
згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 р. № 200
“Про затвердження типових положень про територіальні органи земельних
ресурсів”.
§ 4. Органи державного контролю та інспекції в
АПК
Державно-правове регулювання агропромисловим
комплексом, крім функцій управління, передбачає здійснення органами державного
управління державного контролю за додержанням аграрного законодавства всіма
аграрними товаровиробниками.
Міністерство аграрної політики України здійснює на підприємствах всіх форм власності
державний контроль за якістю сільськогосподарської продукції та сировини під
час їх виробництва, переробки, зберігання та реалізації, в тому числі під час
проведення експортно-імпортних операцій, а також за
якістю насіння і племінних ресурсів.
При Міністерстві аграрної політики України на
підставі наказу від 8 листопада 2000 р. № 222 створені і діють відповідні
структурні підрозділи. Управління ревізії і контролю є самостійним
структурним підрозділом центрального апарату Міністерства аграрної політики
України (діє на підставі Положення про Департамент стратегії розвитку аграрної
економіки, затвердженого вищевказаним наказом.
На нього покладено функції організації і
проведення згідно з чинним законодавством ревізій та перевірок
господарсько-фінансової діяльності державних підприємств, установ та
організацій, що належать до сфери управління міністерства.
Це управління контролює цільове та ефективне
використання бюджетних коштів, матеріальних і фінансових ресурсів, збереження
державного майна, правильність і достовірність ведення бухгалтерського обліку,
виявлення та усунення фактів порушення фінансової дисципліни, викриває
нанесені збитки, безгосподарність і марнотратство, перекручення звітності на
підприємствах, в установах і організаціях, що належать до сфери управління
міністерства.
Мінагрополітики України має в своїй структурі Головну
державну інспекцію якості та сертифікації сільськогосподарської продукції. її
правове становище визначено в Положенні про Головну державну інспекцію якості
та сертифікації сільськогосподарської продукції (відділ) Міністерства аграрної
політики України (затверджено вищевказаним наказом).
Головна державна інспекція якості та
сертифікації сільськогосподарської продукції, до складу якої входять Державна
інспекція по заготівлях і якості продукції (Держзаготінспекція) та Державна
хлібна інспекція (Держхлібінспекція), є структурним підрозділом Міністерства
аграрної політики України. Вона здійснює свою діяльність через інспекції
якості та формування ресурсів сільськогосподарської продукції Автономної
Республіки Крим, обласних, Севастопольської міської державних адміністрацій і
державні хлібні інспекції Автономної Республіки Крим та областей.
Основними її повноваженнями є: організація
роботи відповідних служб з питань формування державних та регіональних ресурсів
сільськогосподарської продукції, її якості, сприяння здійсненню заходів щодо
державної підтримки товаровиробників, цільового використання бюджетних коштів,
а також забезпечення державного контролю за якістю, збереженням та раціональним
використанням зерна і продуктів його переробки, насіння олійних культур, сировини
для комбікормового виробництва і комбікормів; підготовка та внесення у
встановленому порядку керівництву міністерства пропозицій щодо удосконалення
нормативно-правових актів, які регламентують закупівлю сільськогосподарської
продукції і сировини в державні та регіональні фонди, організація їх
виконання, здійснення систематичного контролю за реалізацією законодавчих актів
на місцях; організація проведення державного нагляду за дотриманням
товаровиробниками, закупівельними організаціями і переробними підприємствами
стандартів, технічних умов, інструкцій, вказівок щодо правильності приймання,
розрахунків та визначення якості сільськогосподарської продукції, зокрема зерна
і продуктів його переробки, бобових і олійних культур.
Державна інспекція по нагляду за технічним
станом машин, обладнання та якістю пально-мастильних матеріалів є окремим підрозділом Міністерства аграрної
політики України, яка діє на підставі Положення, затвердженого вищевказаним
наказом, і забезпечує в межах наданих повноважень реалізацію державної
політики з питань нагляду за технічним станом машин та обладнання підприємствами,
установами та організаціями всіх форм власності, а також здійснення через
систему органів Держтехнагляду державного технічного нагляду за дотриманням
підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності та громадянами
правил технічної експлуатації та вибракування машин (тракторів, самохідних шасі,
самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин,
тракторних причепів, посівних та збиральних машин), правил транспортування та
зберігання нафтопродуктів на підприємствах і в організаціях галузей
агропромислового виробництва.
Державний насіннєвий контроль здійснюється Українською
державною насіннєвою інспекцією Міністерства аграрної політики України,
повноваження якої закріплені в Положенні про Українську державну насіннєву
інспекцію, затвердженому наказом Мінагрополітики України від 19 грудня 2000 р.
№ 255.
Українська державна насіннєва інспекція
Міністерства аграрної політики України відповідно до Закону України від 26
грудня 2002 р. “Про насіння і садивний матеріал”, є
органом державного контролю в насінництві. Вона очолює службу державного
насіннєвого контролю України, яка складається з Укрдержнасінінспекції, Державної
насіннєвої інспекції Автономної Республіки Крим, обласних, міжрайонних,
районних та міських державних насіннєвих інспекцій.
Ця інспекція та її органи на місцях здійснюють
державний контроль за діяльністю суб’єктів усіх форм власності й господарювання
у сфері насінництва, які займаються виробництвом, заготівлею, обробкою,
зберіганням, реалізацією й використанням насіння сільськогосподарських
культур, декоративних і лікарських рослин та садивного матеріалу картоплі щодо
додержання ними методичних і технологічних вимог із забезпечення сортової
чистоти, біологічних і урожайних властивостей сорту та посівних якостей
насіння, за веденням документації сортових посівів, ділянок гібридизації насіння,
за правильним відбором проб на визначення посівних якостей насіння для власних
потреб виробника, за оформленням документів про сортові, гібридні та посівні якості
насіння, за введенням насіння в оборот. Важливим є той факт, що право видачі
документів про якість насіння для всіх видів використання та в експортно-імпортних
операціях надається лише державним насіннєвим інспекціям.
Згідно із Законом України від ЗО червня 1993
р. “Про карантин рослин” в системі Мінагрополітики діє Головна
державна служба з карантину рослин. Вона діє на підставі Статуту державної
служби з карантину рослин України, який Кабінет Міністрів затвердив своєю постановою
від 28 жовтня 1993 р. № 892 На неї покладено обов’язок здійснювати
систему державних заходів щодо захисту рослин, продукції їх перероблення,
сировини, окремих вантажів тощо від карантинних об’єктів.
До державної служби з карантину рослин
належать: Головна державна інспекція з карантину рослин з Центральною науково-дослідною
карантинною лабораторією та Центральний фумігацій-ний загін Мінагрополітики,
інші спеціальні органи в галузі карантину рослин, підпорядкованих Головній
державній інспекції з карантину рослин.
Статут державної служби визначає основні
завдання з карантину рослин, до яких належить: охорона території країни від
занесення або самостійного проникнення з-за кордону або з карантинної зони
карантинних об’єктів; їх своєчасне виявлення, локалізація й ліквідація, а також
запобігання проникненню їх в регіони країни, де вони відсутні, здійснення
державного контролю за додержанням особливого карантинного режиму й вжиттям
заходів щодо карантину рослин під час вирощування, заготівлі, вивезення,
ввезення, перевезення, зберігання, перероблення, реалізації та використання підкарантинних
матеріалів та об’єктів.
До компетенції органів державної служби з
карантину рослин віднесено: проведення експертизи підкарантинних матеріалів та об’єктів,
видача карантинних документів на імпорт насіння, рослин і продукції рослинного
походження; внесення подання до Кабінету Міністрів України про запровадження
особливого карантинного режиму, здійснення контролю за додержанням
законодавства з карантину рослин, зокрема під час укладання договорів (контрактів)
на завезення з-за кордону продукції рослинного походження; державний контроль
за вжиттям карантинних заходів підприємствами, установами, організаціями та
громадянами. Для виконання цих повноважень вказані органи мають право вживати
відповідно до законодавства термінові заходи щодо локалізації та ліквідації карантинних
об’єктів, запобігання їх поширенню.
Закон України від 25 червня 1992 р. “Про
ветеринарну медицину” передбачає здійснення державного ветеринарного
контролю. Органом, який виконує ці функції є Державний департамент ветеринарної
медицини, що діє на підставі Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8
червня 2001 р. № 641. Державний департамент ветеринарної медицини є урядовим
органом державного управління, що діє у складі Мінагрополітики і йому
підпорядковується. Напрямами його діяльності є:
– участь у межах своєї компетенції в реалізації
державної політики в галузі ветеринарної медицини;
– здійснення державного ветеринарно-санітарного
контролю й нагляду за якістю та безпекою сировини, продовольчої сировини, продуктів
та харчових продуктів тваринного походження, а також охорони території України
від занесення з території інших держав або з карантинної зони будників
інфекційних хвороб тварин;
– узагальнення практики застосування
законодавства з питань, які належать до його компетенції, розробка пропозицій
щодо вдосконалення цього законодавства;
– розроблення й реалізація в установленому
порядку комплексу заходів щодо: охорони території України від занесення з
території інших держав або з карантинної зони збудників інфекційних хвороб
тварин;
– профілактики, діагностики інфекційних,
інвазійних і незаразних захворювань тварин та їх лікування;
– захисту населення від хвороб, спільних для
тварин і людей;
– державного ветеринарно-санітарного контролю і
нагляду за виробництвом доброякісної у ветеринарно-санітарному відношенні
продукції тваринного походження тощо.
Держветмедицини виконує свої повноваження
безпосередньо та через управління ветеринарної медицини Автономної Республіки
Крим, обласних і районних держадміністрацій, регіональні служби державного
ветеринарно-санітарного контролю на державному кордоні та транспорті,
підприємства, установи і організації ветеринарної медицини.