Правове регулювання надрокористування в сільському господарстві
Зміст сторінки:
§ 3. Правове регулювання надрокористування в
сільському господарстві
Надра дедалі активніше використовують для
ведення сільськогосподарської діяльності. Зокрема, в недіючих шахтах вирощують
гриби, квіти, овочі та інші ірослини. Надрами послуговуються для витримування
виноматеріалів, зберігання харчової продукції тощо. Корисні копалини місцевого
значення і прісні підземні води застосовують для ведення сільськогосподарської
діяльності.
Використання надр у веденні
сільськогосподарської діяльності регулюється Кодексом України про надра від 27
липня 1994 р., та іншими актами законодавства про надра. За ст. 1 Кодексу,
надра — це та частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном
водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та
освоєння. Законодавство не встановлює чіткої межі поверхні землі для
розмежування земель і надр як природних об’єктів і визначення режиму правового
регулювання. Надра від землі відмежовуються за юридичними ознаками, а саме — за
способом використання цих об’єктів. Якщо поверхня землі слугує
просторово-операційним базисом для розміщення різних об’єктів або для
вирощування сільськогосподарської продукції, ми маємо справу з
землекористуванням. Якщо ж видобуваємо корисні копалини, вивчаємо геологію
землі або здійснюємо підземну діяльність — маємо справу з надрами і повинні
керуватися законодавством про надра.
Надра треба відмежовувати і від підземних вод.
Згідно з ВК підземні води належать до державного водного фонду України, а згідно
з Кодексом України про надра, вони є частиною надр. Виходить, що це —
природний ресурс з подвійним правовим режимом і, тому, використовуючи підземні
води для сільського господарства, слід керуватися і водним законодавством, і
законодавством про надра. Труднощі виникають тоді, коли треба оформити дозвіл
на спеціальне використання підземних вод: яким законодавством керуватися, щоб
отримати дозвіл і для сплати збору за спеціальне використання
Ретельний аналіз законодавства України
показує, що слід розрізняти правовий режим прісних підземних вод і правовий
режим мінеральних, термальних, промислових вод. Згідно з п. 1.5 Інструкції про
порядок обчислення і справляння плати за користування надрами для видобування
корисних копалин в редакції наказу Мінекоресурсів, Мінфіну, ДПА, Мінпраці від
13 червня 2000 р. № 51/128/307/128, збір за спеціальне використання надр не
справляється за видобуті прісні підземні води, позаяк при цьому справляється
збір за спеціальне використання водних ресурсів. Отже, під час видобування
прісних підземних вод треба керуватися водним законодавством для отримання
дозволу і сплати збору за спеціальне використання водних ресурсів, а під час
видобування мінеральних, термальних, промислових вод — законодавством про
надра, щоб оформити відповідні правові документи і сплатити збір за спеціальне
використання надр.
Корисні копалини, згідно зі ст. 5 Кодексу про надра — це природні
мінеральні утворення органічного і неорганічного походження в надрах, на
поверхні землі, в джерелах вод і газів, на дні водоймищ, а також техногенні
мінеральні утворення в місцях розміщення відходів виробництва та лишків
продуктів переробки мінеральної сировини, придатні для промислового
використання. За ст. 6 цього Кодексу, корисні копалини за своїм господарським значенням поділяються на копалини
загальнодержавного й місцевого значення. Віднесення їх до загальнодержавного
та місцевого значення здійснюється Кабінетом Міністрів України. Разом з тим ЗК
у ст. ст. 90, 95 закріплює поділ корисних копалин на загальнопоширені і
незагальнопоширені. Аналіз правового режиму загальнопоширених корисних копалин
і корисних копалин місцевого значення за Кодексом про надра, а також за ст. 39
Закону України від 25 червня 1991 р. “Про охорону навколишнього природного
середовища” показує, що правовий режим загальнопоширених корисних копалин
тотожний правовому режиму корисних копалин місцевого значення.
Переліки корисних копалин загальнодержавного й
місцевого значення затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12
грудня 1994 р. № 827. Визначення корисних копалин як загальнодержавного чи
місцевого значення поширює на них відповідний режим правового регулювання.
Суб’єктів аграрного права більше цікавлять корисні копалини місцевого
значення, які вони можуть використовувати на праві загального використання
надр. До них належать, зокрема, сировина для хімічних меліорантів фунтів
(вапняк, гіпс, сапропель, гажа), крейда, граніт, пісковик, галька, гравій,
пісок, ракуша, лес, глина легкоплавка, суглинок, супісок тощо. Води, в тому
числі прісні підземні, належать до корисних копалин загальнодержавного
значення.
Фактичні ознаки розмежування загального і
спеціального використання надр наводяться у ст. 23 Кодексу про надра, яка
надає власникам земельних ділянок і землекористувачам право без отримання
спеціальних дозволів (ліцензій) та без гірничих відводів видобувати для
сільськогосподарських потреб корисні копалини місцевого значення і торф
загальною глибиною розробки до 2 м і прісні підземні води — до 20 м та
використовувати надра для господарських і побутових потреб. Однак закон не
роз’яснює, що розуміти під господарськими і побутовими потребами. На нашу думку,
суб’єкти аграрного права мають право використовувати надра для будь-яких
сільськогосподарських потреб на праві загального використання надр, крім
промислового видобування корисних копалин і будівництва підземних споруд.
Щодо спеціального використання надр на праві
власності, то, згідно зі ст. 4 Кодексу про надра, надра є виключно державною власністю.
Але це положення суперечить ч. З ст. 79 ЗК від 25 жовтня 2001 р., згідно з якою
право власності на земельну ділянку поширюється і на підземний простір, тобто
на надра. Як ми вже зазначали, ЗК має переважну правову силу перед Кодексом про
надра. Отже, всі суб’єкти права приватної власності на земельні ділянки є
водночас суб’єктами права приватної власності на надра під цими земельними
ділянками. Це означає, що всі суб’єкти права приватної власності на земельні
ділянки мають право укладати різні угоди щодо надр, які перебувають у їхній
власності, а також будувати підземні споруди для здійснення
сільськогосподарської діяльності без отримання гірничих відводів.
Разом з тим аналіз гірничого законодавства
показує, що право приватної власності на надра не дозволяє здійснювати
промисловий видобуток корисних копалин на своїй земельній ділянці. Такий різновид
діяльності потребує дотримуватися вимог до гірничих підприємств, викладених у
Гірничому законі України від 6 жовтня 1999 р. Проте в разі виявлення на приватній
земельній ділянці покладів корисних копалин, її власник може укласти угоду
щодо використання належних йому на праві приватної власності надр з гірничим
підприємством, яке відповідає вимогам Гірничого закону.
Спеціальне використання надр на праві надрокористування
передбачає, відповідно до ст. 19 Кодексу про надра, отримання спеціального
дозволу (ліцензії) на використання надр і акту гірничого відводу. Ліцензування
надрокористування регулюється ст. 16 Кодексу. Разом з тим ці положення
суперечать положенням Закону України від 1 червня 2000 р. “Про
ліцензування певних видів господарської діяльності”, ст. 2 якого визначає,
що види господарської діяльності, не передбачені ст. 9 цього Закону,
ліцензуванню не підлягають. А ст. 9 Закону передбачає в царині надрокористування
ліцензування тільки пошуку (розвідки) корисних копалин, видобутку уранових руд,
коштовних металів і каміння. Видобування інших корисних копалин ліцензування не
потребує. За правилами розв’язання правових колізій, переважну юридичну силу в
цьому разі матиме саме Закон “Про ліцензування певних видів господарської
діяльності” — він містить спеціальну норму щодо ліцензування. Не випадково
у прийнятому 12 липня 2001 р. Законі України “Про нафту і газ” вже
йдеться не про ліцензування видобутку нафти і газу, а лише про спеціальні
дозволи.
Цей правовий припис викликав численні
суперечки між надрокористувачами і державними органами. Але закон в даному разі
— на боці скасування ліцензування видобутку корисних копалин. Отже, єдиним
дозволом на спеціальне використання надр тепер є акт гірничого відводу, за
винятком уранових руд, коштовностей і нафти й газу, щодо яких діють особливі
правила. За ст. 17 Кодексу про надра, гірничим відводом є частина надр,
надана користувачам для промислової розробки родовищ корисних копалин та з
метою, не пов’язаною з видобуванням корисних копалин. Користування надрами за
межами гірничого відводу забороняється. Гірничі відводи надаються, згідно з
Положенням про порядок надання гірничих відводів, затвердженим постановою
Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 59. На розробку корисних
копалин загальнодержавного значення і ведення сільськогосподарської діяльності
в надрах гірничі відводи надаються Держнаглядохоронпраці. На розробку корисних
копалин місцевого значення гірничі відводи надаються радами обласного рівня і
підлягають реєстрації в органах державного гірничого нагляду.
Стаття 21 Кодексу про надра стверджує, що
видобування прісних підземних вод і розробки родовищ торфу здійснюються без
гірничих відводів, але за умови отримання спеціального дозволу (ліцензії). Зважаючи
на скасування існуючого порядку ліцензування надрокористування, можна говорити
про те, що торф і прісні підземні води можуть добуватися на праві загального
використання надр. При цьому суб’єкти аграрного права вже не зобов’язані
обмежувати глибину свердловини, позаяк вони мають право для видобутку прісних
підземних вод копати криниці глибиною й понад 20 м.
Спеціальне використання надр на праві
надрокористування може бути постійним або тимчасовим. Постійне не має
заздалегідь встановленого строку. Тимчасове може бути короткостроковим (до 5
років) і довгостроковим (від 5 до 20 років). У разі потреби строки тимчасового
надрокористування можуть бути подовжені.
Спеціальне використання надр передбачає
необхідність сплати збору. Базові нормативи плати за користування надрами для
видобування корисних копалин і Порядок справляння плати за користування
надрами для видобування корисних копалин, затверджені постановою Кабінету
Міністрів України від 12 вересня 1997 р. № 1014. Щодо підземної
сільськогосподарської діяльності, зокрема вирощування сільськогосподарської
продукції під землею, збір справляється згідно з Порядком справляння плати за
користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин,
затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2000 р. №
1682.
Зауважимо, що згідно з гірничим
законодавством, збір за видобуток корисних копалин можна справляти тільки з
суб’єктів підприємницької діяльності. Тому селяни, які мають гірничий відвід на
видобуток корисних копалин, але не зареєстровані як суб’єкти підприємництва,
звільнені від сплати збору за спеціальне використання надр. Це правило не
поширюється на ведення сільськогосподарської діяльності під землею, зокрема на
витримування виноматеріалів, вирощування сільськогосподарської продукції, зберігання
продуктів харчування — при здійсненні таких видів діяльності всі суб’єкти
спеціального використання надр зобов’язані сплачувати збір за спеціальне
використання надр.
Відповідно до ст. 55 Кодексу про надра,
спеціальне використання надр для сільськогосподарської діяльності здійснюється
за відповідними проектами, в яких мають передбачатися заходи, що забезпечують
знешкодження стічних вод, шкідливих речовин і відходів сільського господарства
або локалізацію їх у певних межах, а також запобігають їх проникненню в інші
природні об’єкти. Невиконання цих обов’язків може спричинити позбавлення права
надрокористування чи обмеження сільськогосподарської діяльності в надрах.
§ 4. Правове регулювання використання тваринного
світу в сільському господарстві
Дикі тварини стають об’єктами аграрного права
через використання їх у сільськогосподарській діяльності, добування їх
суб’єктами аграрного права і через знищення їх як шкідників сільського господарства. Важливими законодавчими актами
щодо цього є закони України від 13 грудня 2001 р. “Про тваринний
світ”, від 22 лютого 2000 р. “Про мисливське господарство та
полювання” та від, 6 лютого 2000 р. “Про рибу, інші водні живі
ресурси та харчову продукцію з них”.
Згідно зі ст. З Закону України “Про
тваринний світ”, об’єктами тваринного світу є дикі тварини (хордові й
безхребетні) в усьому їх видовому і популяційному розмаїтті та на всіх стадіях
розвитку (ембріони, яйця, лялечки тощо), частини диких тварин (роги, шкіра,
ратиці, копита тощо), продукти їхньої життєдіяльності (мед, віск тощо). Слід
мати на увазі, що до диких належать види тварин, що виникли шляхом природного
добору і здатні самостійно жити в умовах екосистеми. Сюди не належать тварини,
породи яких виведені людиною селекційно, а також ті, що стали такими свійськими,
що втратили здатність проживати в екосистемі самостійно. Правовий режим
сільськогосподарських і свійських тварин визначається відповідно аграрним чи
цивільним законодавством, але не природноресурсовим, тобто на них не
поширюється дія Закону “Про тваринний світ”.
Разом з тим можливий перехід тварини від
одного правового режиму до іншого. Наприклад, собаки і коти, які є наразі свійськими
тваринами, в давнину були дикими тваринами, але одомашнені людиною, втратили
здатність самостійно жити в умовах довкілля. Юридичним фактом, що зумовлює
перехід будь-якої дикої тварини до свійської, є втрата нею здатності самостійно
жити в екосистемі — в цьому разі вона стає свійською чи сільськогосподарською
і на неї поширюються норми аграрного права. Цей юридичний факт може бути
підтверджений експертним висновком у разі виникнення суперечки щодо правового
режиму тварини.
Можливий і зворотний процес: свійські тварини,
які внаслідок тих чи інших обставин опинилися в диких умовах і набули здатності
самостійно жити в екосистемі, можуть бути визнані дикими — на них
поширюватиметься природноресурсове право, але не аграрне. Щоправда, це право
поширюється тільки на тварин, яких за зовнішніми ознаками неможливо відрізнити
від диких. Наприклад, риба, яка внаслідок повені потрапила з
сільськогосподарського ставку до річки, відразу перестає бути об’єктом
аграрного права і стає об’єктом природноресурсового права. Але, якщо йдеться
про корову, вівцю чи інших сільськогосподарських тварин, яких легко можна
відрізнити від диких тварин за зовнішніми ознаками, то тут діє ст. 340 ЦК,
згідно з якою особа, що затримала бездоглядну домашню тварину, зобов’язана
негайно повідомити про це власника і повернути її. Тобто на такі тварини
поширюється і надалі дія аграрного чи цивільного законодавства.
Відповідно до ст. 4 Закону “Про тваринний
світ” встановлюються 2 правових режими диких тварин: загальнодержавного й
місцевого значення. До об’єктів тваринного світу загальнодержавного значенняналежать ті тварини, що перебувають у державній власності, а також ті, які
перебувають у комунальній чи приватній власності, але визнані об’єктами
тваринного світу загальнодержавного значення. До об’єктів тваринного світу місцевого
значення належать ті тварини комунальної та приватної власності, які не
визнані об’єктами тваринного світу загальнодержавного значення.
Статті 16 та 17 Закону “Про тваринний
світ” визначають фактичні ознаки розмежування загального та спеціального
використання тваринного світу. Згідно з Законом, загальне використання об’єктів
тваринного світу здійснюється без вилучення їх із природного середовища (за
винятком любительського і спортивного рибальства у водних об’єктах загального
користування в межах, установлених законодавством обсягів безоплатного вилову
— цей вид використання тваринного світу належить до загального), а також без
знищення тварин, руйнування їхнього житла та інших споруд (нір, хаток, гнізд,
лігв, мурашників, бобрових загат тощо), порушення середовища існування тварин
і погіршення умов їх розмноження.
До спеціального використання об’єктів
тваринного світу належать усі види використання (за винятком любительського і
спортивного рибальства у водоймах загального користування), що здійснюються з
їх вилученням (добуванням, збиранням) із природного середовища, зокрема
знищення диких тварин. На спеціальне використання об’єктів тваринного світу
потрібно отримати дозвіл і внести збір. Суб’єкти аграрного права можуть у
порядку загального використання тваринного світу послуговуватися корисними властивостями
життєдіяльності тварин (природних санітарів середовища, запилювачів рослин
тощо), ловити рибу у водоймах загального користування, тобто в усіх водоймах,
що перебувають у державній власності і не закріплені на праві спеціального використання
іншим особам, здійснювати інші види використання об’єктів тваринного світу без
вилучення їх з природної волі чи знищення. Для охорони тварин і підтримування
екологічної рівноваги право спеціального використання об’єктів тваринного
світу може бути обмежене чи заборонене на певних територіях та в певні строки
органами Мінприроди.
З точки зору аграрного права, цікавим є
співвідношення приписів законодавства про тваринний світ і про захист рослин.
Річ у тому, що відповідно до Закону України від 14 жовтня 1998 р. “Про
захист рослин”, суб’єкти аграрного права зобов’язані своєчасно провадити
комплекс профілактичних і винищувальних заходів щодо боротьби із дикими
тваринами, що є шкідниками сільського господарства. А згідно із Законом
“Про тваринний світ”, знищення диких тварин, хай навіть і шкідників
сільського господарства, належить до спеціального використання тваринного світу
і потребує отримання спеціального дозволу й внесення збору. Відповідно до
цього Закону і ховрахи, і миші та пацюки, навіть павуки та комарі є об’єктами
тваринного світу загальнодержавного значення і на їх знищення треба оформляти
спеціальний дозвіл. Зрозуміло, що цю вимогу ніде не виконують. Більше того,
якби раптом десь це питання порушилось, будь-який державний орган виправдав би
знищення таких тварин без отримання дозволу на їх спеціальне використання.
Виникає питання: на яких правових підставах Ця проблема регулюється
аграрно-правовим звичаєм, неписаним правилом поведінки, яке також є джерелом
аграрного права. Можливість застосування правових звичаїв у вітчизняній
правовій системі прямо закріплене у ст. 7 ЦК. І хоча за загальним правилом
звичай не може суперечити правовим актам, для аграрного і природноресурсового
права робиться виняток у ст. 333 ЦК: добування тварин може регулюватися не
законом, а місцевим правовим звичаєм. Правовий звичай, який дозволяє знищувати
шкідників сільського господарства без оформлення дозволу на спеціальне
використання об’єктів тваринного світу, суперечить положенням Закону “Про тваринний
світ”, але має переважну юридичну силу перед ним, позаяк він реально
виконується на практиці і забезпечується юридичним примусом державного
апарату. Положення писаного права про заборону нищення шкідників сільського
господарства без оформлення відповідного дозволу фактично не виконуються, позаяк
суперечать закріпленому в аграрному праві України правовому звичаю.
Спеціальне використання тваринного світу на
праві власності передбачає можливість перебування об’єктів тваринного світу в
державній, комунальній та приватній власності. За ст. 7 Закону України
“Про тваринний світ” можливе перебування об’єктів тваринного світу в
приватній власності суб’єктів аграрного права. Але право власності має бути
підтверджене відповідними документами. Ця вимога не стосується риби, виловленої
за правом загального використання об’єктів тваринного світу. Право приватної
власності на об’єкти тваринного світу може бути обмежене в інтересах охорони
цих тварин органами Мінприроди. У разі жорстокого поводження з тваринами право
приватної власності на них може бути припинене.
Законодавство знає кілька правових режимів
видачі дозволів на спеціальне використання тваринного світу. Такі дозволи
видаються на підставі затверджених Мінприроди лімітів на спеціальне використання
об’єктів тваринного світу. Положення про порядок видачі дозволів на спеціальне
використання природних ресурсів та Положення про встановлення лімітів
використання ресурсів загальнодержавного значення, затверджені постановою
Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 р. № 459. Видача дозволів на спеціальне
використання рибних ресурсів здійснюється органами
Державного департаменту рибного господарства
Мінагрополітики України згідно з правилами рибальства. Дозволи на добування ведмедя,
кабана, лані, оленя, лося та деяких інших тварин видають органи
Дєржкомлісгоспу, а на вовка, лисиці, бродячих собак і котів, граків, сорок та
деяких інших тварин — органи Мінприроди. Полювати на пернату дичину, кроля, зайця,
вовка та лисиці, бродячих собак і котів, сорок, граків можна також за
дозволами, які видають користувачі мисливських угідь. Процедура видачі дозволів
на спеціальне використання об’єктів тваринного світу регулюється також
Правилами видачі дозволів на спеціальне використання диких тварин та інших
об’єктів тваринного світу, віднесених до природних ресурсів загальнодержавного
значення, затвердженими наказом Мінекобезпеки від 26 травня 1999 р. № 115.
Інколи процедура вимагає погодження видачі дозволу з органами ветеринарної медицини,
МОЗ, Дєржкомлісгоспу. Дозволи на спеціальне використання тварин, занесених до
Червоної книги, видаються Мінприроди згідно з Інструкцією про порядок видачі
дозволів на добування (збирання) видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги
України, затвердженою наказом Мінприроди від 1 лютого 1993 р. № 3.
Справляння збору за спеціальне використання
об’єктів тваринного світу диференціюється за видами тварин. Щодо спеціального
використання рибних ресурсів збір справляється згідно з Порядком справляння
плати за спеціальне використання рибних та інших водних живих ресурсів,
затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 р. № 449.
Збір за спеціальне використання інших тварин справляється згідно з Тимчасовим
порядком справляння плати за спеціальне використання диких тварин, затвердженим
постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 1996 р. № 123.