Правовий режим майна та землі сільськогосподарського кооперативу
Зміст сторінки:
§ 5. Правовий режим майна та землі сільськогосподарського
кооперативу
За Законом України від 7 лютого 1991
р.”Про власність” і ГК кооперативи є суб’єктами права колективної
власності, що дає можливість розвиватися різним формам господарювання, основою яких
є власність колективу на засоби виробництва, вироблену продукцію, одержані
прибутки тощо.
Особливість колективної власності полягає в
тому, що вона належить кожному кооперативу як окремому власнику. Суб’єктом права
власності є не кожен член кооперативу зокрема, а кооператив в цілому як
юридична особа. Сьогодні, коли в основному завершено паювання майна
колективних агроформувань, колективна власність значною мірою набуває характеру
спільної сумісної чи спільної часткової.
Кооперативна відзначається тим, що її об’єктом
можуть бути грошові та майнові внески членів кооперативу.
Закон України “Про сільськогосподарську
кооперацію”, закономірно визнаючи майнові відносини одними з центральних
у сільськогосподарському кооперативі, для їх регулювання відвів окремий розділV.
Кооператив є власником будівель, споруд,
грошей, майнових внесків його членів, виготовленої ним продукції, доходів,
одержаних від її реалізації та іншої діяльності, передбаченої статутом кооперативу,
а також майна, придбаного на підставах, не заборонених законом.
Володіння, користування та розпорядження
майном кооперативу здійснюють органи управління кооперативу відповідно до
своєї компетенції, визначеної статутом кооперативу.
Кошти і майно кооперативу потрібні кооперативу
для того, щоб:
1) покривати
витрати щодо організації кооперативу;
2) забезпечувати
основні фонди;
3) покривати
поточні витрати;
4) створювати
резервний фонд;
5) оплачувати
працю, кооперативні виплати, виплати на паї;
6) задовольняти
інші потреби.
Перша необхідність в коштах виникає ще до
того, як кооператив почне реально функціонувати, тобто на організаційному
етапі, наприклад, для оплати послуг економістів та юристів при розробленні
техніко-економічного обґрунтування діяльності кооперативу, проектів юридичних
документів.
Джерелами формування власних коштів
кооперативу є:
1) пайові внески членів кооперативу (грошові
та майнові);
2) доходи,
які кооператив отримує від власної діяльності (реалізації продукції, надання
послуг та ін.);
3) доходи,
які кооператив отримує від розміщення своїх коштів у банках;
4) доходи
від продажу акцій, інших цінних паперів.
5) кошти,
що надходять від створених кооперативом підприємств, організацій;
6) майно,
добровільно передане кооперативу його членами;
7) інші
надходження, не заборонені законом.
Названі джерела формування власних коштів, а
також банківські кредити, які є основним і практично єдиним джерелом формування
позичкових коштів, у сукупності становлять джерела формування майна
кооперативу.
Важливим джерелом формування майна кооперативу
є внески його членів; вони можуть бути як грошовими, так і майновими. Наявність
пайових внесків членів кооперативу значною мірою визначає специфіку
кооперативної власності загалом.
Закон України “Про кооперацію”
поділяє всі внески членів кооперативу на поворотні і неповоротні. До перших
належить пай і додатковий пай, до других — вступний та членський внески.
Як правило, певну частку обов’язкового внеску,
яку член кооперативу зобов’язаний внести до моменту державної реєстрації кооперативу
або в разі вступу до нього, називають вступним внеском. Розмір вступного
внеску, як і пайового, визначається загальними зборами членів кооперативу і має
бути зафіксований у статуті кооперативу.
Щоб забезпечувати поточну діяльність
кооперативу, його члени періодично сплачують членські внески.
Основним видом внесків членів кооперативу у
створення та розвиток кооперативу є пай, який здійснюється шляхом передачі
кооперативу майна, в тому числі грошей, майнових прав, а також земельної
ділянки.
Розміри пайових внесків до кооперативу
встановлюються в рівних частинах і/або пропорційно очікуваній участі члена
кооперативу в його господарській діяльності.
У разі виходу з кооперативу фізична чи юридична
особа має право на одержання своєї частки (паю) натурою, грішми або (за бажанням)
цінними паперами відповідно до їх вартості на момент виходу, а земельної
ділянки — в натурі. Термін та інші умови одержання членом кооперативу свого
паю встановлюються статутом кооперативу, при цьому термін отримання паю не може
перевищувати 2 років, а відлік його починається з 1 січня того року, що настає
після моменту виходу (виключення) з кооперативу (ст. 25 Закону “Про
сільськогосподарську кооперацію”).
Право власності членів кооперативу — фізичних
осіб на пай може бути передане у спадщину.
Сплата відсотків на внесені членами
кооперативу пайові внески в принципі можлива у вигляді дивідендів, хоча
одержання прибутків не є основним завданням кооперативу. Якщо значна частина
прибутку спрямовується на виплату дивідендів, то це може призвести до втрати
кооперативом кооперативної природи.
Тому відсотки на пай повинні бути невисокими.
У статуті кооперативу обов’язково треба визначати межі виплати на пай у
відсотках. Закон “Про сільськогосподарську кооперацію” встановлює, що
виплаті часток доходу на пай підлягає до 20%, визначених до розподілу.
Розмір обов’язкового пайового внеску кожного
члена кооперативу встановлюють організаційні збори бажаючих створити кооператив
(згодом його закріплять у статуті кооперативу).
Принципи встановлення розмірів обов’язкових
паїв є різними, залежно від типу кооперативу: у виробничих кооперативах паї є
однакового розміру, а в споживчому кооперативі — пропорційно передбачуваному
обсягу участі члена кооперативу в його господарській діяльності.
Крім обов’язкових паїв, які можна назвати
основними, члени кооперативу можуть вносити й додаткові, розмір і порядок
внесення яких також закріплюються в статуті.
Обов’язковий пай може бути такий, який не в
змозі внести відразу більшість членів кооперативу. Тому сплачувати його можна
частинами протягом певного періоду (не враховуючи розмір вступного внеску,
який сплачується до державної реєстрації кооперативу). Якщо термін внесення
паю не встановлений законом, його слід визначити в статуті кооперативу. Це
сприятиме швидшому розпочинанню кооперативом ефективної діяльності.
Важливим джерелом формування майна кооперативу
є доходи від його господарської діяльності, які формуються з виручки від реалізації
продукції (робіт, послуг), сум, отриманих від участі у спільних підприємствах,
дивідендів по акціях та з інших надходжень.
Для здійснення своєї статутної діяльності
кооператив формує відповідні майнові фонди:
2) неподільний
— із вступних внесків і відрахувань доходу кооперативу. Цей фонд не може бути
розподілений між членами кооперативу, крім випадків, зазначених у законі;
3) резервний
— утворюється із різних джерел і призначений для покриття можливих втрат
(збитків);
4) спеціальний
— складається з цільових внесків членів кооперативу та інших надходжень.
Відповідно до свого статуту кооператив
самостійно визначає основні напрями господарської діяльності, здійснює її планування
й реалізацію. Він реалізує свою продукцію, майно, надає послуги за цінами і
тарифами, які встановлюються ним самостійно або на договірній основі.
Відносини кооперативу з іншими підприємствами,
установами та організаціями, а також з громадянами в усіх сферах господарської
діяльності обумовлюються договором.
Однак у власність кооперативу переходить не
весь отриманий ним дохід. Порядок використання отриманого кооперативом доходу
визначено в Законі “Про сільськогосподарську кооперацію” (ст. 29). Доход
використовується на: податки і збори (обов’язкові платежі) до відповідних
бюджетів; погашення кредитів, покриття збитків; проведення відрахувань у фонди
кооперативу; кооперативні виплати; виплату часток доходу на паї.
У Законі “Про сільськогосподарську
кооперацію” врегульована й майнова відповідальність кооперативу. Згідно зі
ст. 23 Закону, кооператив відповідає за своїми зобов’язаннями всім належним йому
майном. Члени кооперативу відповідають за зобов’язання кооперативу тільки в
межах пайового майнового внеску.
Здійснення виробничої діяльності в сільському
господарстві неможливе без використання земель як основного засобу виробництва,
що є істотною особливістю сільськогосподарського виробництва. Йдеться про
використання насамперед не будь-яких земель, а земель сільськогосподарського
призначення. Це стосується передусім виробничих сільськогосподарських
кооперативів, оскільки обслуговуючі кооперативи, як правило, не працюють на землі.
Без отримання згідно із законом земельної ділянки кооператив не зможе
розпочати своєї виробничо-господарської діяльності.
Чинне законодавство України передбачає кілька
можливих способів отримання сільськогосподарським кооперативом землі для ведення
виробничо-господарської діяльності, а саме, через:
1) передачу
йому земельної ділянки у власність місцевими радами відповідно до їхньої
компетенції;
2) придбання
кооперативом земельних ділянок у власність;
3) оренду
земельних ділянок .
Земельні ділянки передають у власність
сільськогосподарським кооперативам відповідні місцеві ради, на території яких
вони (ділянки) розташовані. Для цього потрібне рішення загальних зборів кооперативу.
У власність названі кооперативи одержують лише ті ділянки, які знаходилися в
їхньому користуванні.
Земельна ділянка сільськогосподарського
кооперативу може також бути сформована внаслідок об’єднання в один масив
приватних земельних ділянок громадян, які створюють кооператив. Особи, які
вступатимуть до членів кооперативу після його створення, можуть вносити свою
земельну ділянку чи передавати право користування нею як обов’язковий пайовий
внесок.
Правовий режим земельних ділянок, які
громадяни — засновники кооперативу передають до його пайового фонду,
визначається в договорі між громадянином і кооперативом. У такому разі може
бути встановлено спільну часткову чи сумісну власність. У разі виходу з
кооперативу при частковій власності його член має право одержати
“свою” земельну ділянку, за спільної сумісної власності при виході з
кооперативу його член може претендувати на рівну з іншими частку.
Якщо громадянин передає право користування
кооперативу як пайовий внесок, як це передбачено п. 2 ст. 20 Закону України
“Про сільськогосподарську кооперацію”, відносини між ним і кооперативом
оформляються договором, в якому може бути вказано відповідний розмір плати,
визначений загальними зборами. Такий договір може бути укладений і на умовах
оренди.
Сільськогосподарські кооперативи можуть
повністю базуватися на орендованій землі, хоч на практиці оренда землі має
допоміжний характер.
Оренда землі є доцільною, оскільки вона,
по-перше, дає змогу сільськогосподарському кооперативу забезпечити себе
земельною ділянкою, якщо кооператив (або його члени) не мають землі у власності
чи не можуть придбати її;
по-друге, якщо орендодавцем виступає держава в
особі уповноважених органів (щодо земель сільськогосподарського призначення
така ситуація є оптимальною), то вона може належним чином контролювати
використання земель у сільському господарстві.
§ 6. Органи управління та контролю сільськогосподарського кооперативу та їх компетенція
Основними правовими засадами, на яких
здійснюється управління кооперативом, є самоврядування, гласність, участь його
членів у вирішенні питань діяльності кооперативів.
Органами управління кооперативу є загальні
збори та правління кооперативу. Крім того, в разі потреби кооператив може
наймати виконавчого директора, утворювати спостережну раду.
Відповідно до ст. 13 Закону України “Про
сільськогосподарську кооперацію”, вищим органом управління
сільськогосподарського кооперативу є загальні збори його членів, які правомочні
розглядати й вирішувати будь-які питання його діяльності. Крім того, Закон
визначає цілий ряд питань, які становлять виключну компетенцію загальних
зборів. Будь-який інший орган управління кооперативу не має права приймати
рішення у цих питаннях. Зокрема, виключними повноваженнями загальних зборів
сільськогосподарського кооперативу є:
– внесення змін і доповнень до статуту,
прийняття нормативних документів кооперативу;
– обрання прямим таємним голосуванням голови
кооперативу та членів його правління, членів ревізійної комісії (ревізора),
членів спостережної ради та ін.;
– заслуховування звітів органів управління
кооперативу про їх діяльність;
– визначення видів і розмірів фондів
кооперативу, порядку їх формування та використання;
– затвердження правил внутрішнього розпорядку,
річного звіту й балансу кооперативу, порядку формування й розподілу його доходів,
рішень правління про прийняття нових членів;
– вирішення питань про входження кооперативу до
об’єднання кооперативів, створення підприємств різних видів; про реорганізацію
або ліквідацію кооперативу.
Загальні збори мають право приймати будь-які
інші рішення, пов’язані зі статутною діяльністю кооперативу.
Передбачена Законом також процедура скликання
загальних зборів та прийняття ними рішень. Загальні збори проводяться щорічно
після закінчення фінансового року. Вони можуть скликатися позачергово за
рішенням правління кооперативу або з ініціативи не менш як третини членів
кооперативу. Правління кооперативу зобов’язане прийняти рішення про скликання
загальних зборів і повідомити членів кооперативу про час і місце їх проведення
та порядок денний не пізніше, ніж за 10 днів. Загальні збори правомочні
приймати рішення, якщо на них присутні більше половини членів кооперативу.
У здійсненні самоврядування кооперативу
важливу роль відіграє правління — колегіальний виконавчо-розпорядчий орган,
який у своїй діяльності відповідальний перед загальними зборами. Воно
обирається загальними зборами членів кооперативу, до складу якого входить не
менш як 10 членів на термін, що не перевищує 3 років. Якщо ж кількість членів
сільськогосподарського кооперативу є меншою від зазначеної, то загальні збори
обирають голову, який виконує функції правління.
Правління кооперативу:
– розробляє і вносить на затвердження
загальних зборів напрями розвитку кооперативу;
– скликає загальні збори членів кооперативу і
контролює виконання прийнятих ними рішень;
– вирішує найсуттєвіші питання господарської
діяльності згідно зі статутом;
– вносить на затвердження загальних зборів
рішення про прийняття до кооперативу нових членів і припинення членства;
– укладає трудові договори (контракти) у разі
найму на роботу виконавчої дирекції та оцінює її діяльність;
– делегує виконавчій дирекції кооперативу право
на прийняття поточних рішень;
– забезпечує збереження майна кооперативу;
– організовує в разі потреби незалежні
аудиторські перевірки;
– вирішує питання навчання членів кооперативу,
співробітництва з вітчизняними та іноземними організаціями.
Члени правління кооперативу можуть обирати зі
свого складу голову кооперативу, заступника голови та секретаря правління відповідно
до статуту кооперативу.
Члени правління кооперативу працюють переважно
на громадських засадах. У статуті кооперативу може передбачатися виплата винагороди
за роботу членів правління.
Періодичність проведення засідань правління
кооперативу визначається його статутом. Рішення приймається більшістю голосів
за наявності не менш як 2/3 складу членів правління кооперативу.
Очолює правління голова кооперативу. Він
обирається загальними зборами кооперативу або його правлінням на термін, що не
перевищує 3 років. Функції голови кооперативу та порядок його обрання
(відкликання) визначаються статутом кооперативу. Голова правління є керівною
службовою особою, яка керує діяльністю сільськогосподарського кооперативу. У
своїй роботі він підпорядковується загальним зборам.
Закон України “Про сільськогосподарську
кооперацію” передбачає можливість найму правлінням кооперативу
виконавчого директора, основною функцією якого є оперативне управління діяльністю
кооперативу. Виконавчий директор не може бути членом кооперативу. За своїм
юридичним статусом він є фактично найманим працівником і на нього поширюється
дія законодавства України про працю.
З виконавчим директором правління кооперативу
укладає контракт, яким визначаються його трудові права та обов’язки, режим його
робочого часу та часу відпочинку, умови настання матеріальної відповідальності
тощо. Правління кооперативу може делегувати виконавчому директору свої окремі
функції.
Виконавчий директор наділений повноваженнями
із формування виконавчої дирекції.
Для ведення контрольно-ревізійної роботи в
кооперативі обирають спостережну раду та ревізійну комісію.
Для контролю за діяльністю виконавчого органу
кооперативу обирають спостережну раду. Вона утворюється за умови, якщо кількість
членів кооперативу становить не менш як 50 осіб.
Спостережну раду обирають із членів
кооперативу на загальних зборах у кількості 3-5 чоловік, якщо інше не
передбачено статутом кооперативу. Порядок обрання спостережної ради та її
голови і прийняття рішень спостережною радою встановлюється статутом кооперативу.
Член спостережної ради не може бути членом
правління чи ревізійної комісії.
Для контролю за фінансово-господарською діяльністю
кооперативу обирається ревізійна комісія (ревізор). У кооперативі, до складу
якого входить менш як 10 членів, функції ревізійної комісії виконує ревізор.
Ревізійна комісія (ревізор) підзвітна загальним зборам кооперативу. Ревізійна
комісія (ревізор) обирається загальними зборами з числа членів кооперативу
відповідно до порядку голосування, встановленого статутом кооперативу. Членами
ревізійної комісії (ревізором) не можуть бути члени правління чи спостережної
ради.
§ 7. Правові засади реорганізації та
ліквідації сільськогосподарських кооперативів
З точки зору наслідків, викликаних припиненням
юридичної особи, розрізняють дві форми цього припинення: І) реорганізацію; 2)
ліквідацію.
Реорганізація кооперативу — це форма його
припинення як юридичної особи з переходом його справ (прав і обов’язків) та майна
в порядку правонаступництва до інших осіб. Реорганізація кооперативу не означає
припинення тієї діяльності, для здійснення якої він був створений. Не
ліквідується і його майно. Але суб’єктом прав на майно і суб’єктом відповідної
діяльності, а також пов’язаних з нею обов’язків стає правонаступник — інший
кооператив як юридична особа.
Організаційними формами реорганізації можуть
бути: злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення. Останні можна поділити
на 2 групи:
1)за яких
кооператив припиняється як юридична особа (злиття, поділ, перетворення);
2)за яких
кооператив як юридична особа зберігається (приєднання, виділення).
Реорганізація кооперативу здійснюється за
рішенням загальних зборів його членів. Інколи реорганізація кооперативу у формі
його поділу або виділення з його складу однієї або кількох юридичних осіб
провадиться за рішенням суду.
Злиття як форма реорганізації має місце тоді,
коли два або більше кооперативів об’єднуються в один новий, вони припиняють своє
існування. При цьому до новоствореного кооперативу переходять усі права та
обов’язки кооперативів, які злилися. Кооператив може бути утворений таким
шляхом тільки тоді, коли зливаються 2 чи більше кооперативів. Не треба плутати
злиття зі вступом у члени іншого кооперативу. Наприклад, виробничий кооператив
стає членом обслуговуючого кооперативу. Але він продовжує існувати як
самостійна юридична особа, користуючись певними правами та виконуючи обов’язки
як член обслуговуючого кооперативу.
Злиття кооперативів провадиться на основі
рішення загальних зборів кожного з кооперативів, які зливаються. На загальних
зборах (або зборах уповноважених) треба затвердити правочин, на основі якого
має відбутися злиття. Правочин повинен бути затверджений спочатку загальними
зборами (зборами уповноважених) кооперативів, що зливаються.
Правочин про злиття кооперативів є підставою
для розробки та затвердження статуту новоствореного кооперативу, в якому обов’язково
повинно бути зазначено, що він є правонаступником кооперативів, що злилися, і
вказано його нову назву.
Дуже близькою за змістом до злиття є така
форма реорганізації, як приєднання, за якої один кооператив входить до складу
іншого, що продовжує існувати й далі, але вже в більшому масштабі. Права та обов’язки приєднуваного кооперативу
переходять до того кооперативу, що припиняє своє існування. Кооператив, що
приєднався, припиняє своє існування.
Злиття та приєднання — схожі форми
реорганізації. Рішення про це має бути повідомлено в певний строк всім
кредиторам кооперативів, що реорганізуються, щоб вони знали, до кого тепер мають
право звертати вимоги щодо повернення боргу, а також кооперативним спілкам або
тим об’єднанням, членами яких були ці кооперативи. Однак такі повідомлення
доцільніше замінити публікацією в пресі, як це робиться в разі ліквідації
юридичної особи.
З дня реєстрації статуту всі кооперативи, які
злилися або увійшли до складу іншого кооперативу, вважаються такими, що припинили
свою діяльність, і всі їх права та обов’язки переходять у разі злиття — до
новоствореного внаслідок злиття кооперативу, а у разі приєднання — до існуючого
кооперативу, до якого увійшли інші кооперативи.
Поділ означає, що на базі одного кооперативу
виникає 2 або більше нових, а цей перший — припиняє своє існування. Майно поділеного
і припиненого кооперативу розподіляється між новоствореними.
З дня реєстрації статутів новостворених
кооперативів, які виникли внаслідок поділу певного кооперативу, до них
переходять від розділеного кооперативу права та обов’язки згідно з постановою
загальних зборів. Розподілений кооператив вважається припиненим з моменту
державної реєстрації всіх новостворених кооперативів.
Виробничі кооперативи можуть перетворюватися
на господарські товариства різних видів. Головна відмінність кооперативів від господарських
товариств полягає в тому, що в перших обов’язковою є трудова участь (виробничі
кооперативи) або участь у господарських операціях (обслуговуючі кооперативи)
їхніх членів, а в господарських товариствах — ні. Виробничі кооперативи — це об’єднання
осіб, а господарські товариства — коштів (капіталів) різних осіб. Проте,
визначивши частку кожного члена кооперативу у вартісному вираженні його майна,
можна перетворити його у товариство з обмеженою відповідальністю, акціонерне
товариство чи інший вид господарського товариства.
Надзвичайно важливе значення має документальне
(юридичне) закріплення реорганізації. Обов’язково повинен бути правочин (якщо
має місце злиття чи приєднання), рішення загальних зборів, статути
новостворених внаслідок реорганізації кооперативів. Ці документи можна вважати
установчими, які необхідно представити для державної реєстрації.
Питання ліквідації сільськогосподарського
кооперативу врегульовано в Законі “Про сільськогосподарську
кооперацію” лише в загальних рисах.
Ліквідація кооперативу зачіпає інтереси не
тільки самого кооперативу та його членів, але й його партнерів у господарських
відносинах, їх кредиторів та ін., а сільськогосподарських кооперативах ще й інтереси багатьох приватних
товаровиробників. Тому підстави й процедура припинення діяльності кооперативів
мають особливе значення.
Ліквідація кооперативу спричинює припинення
його діяльності без переходу прав та обов’язків до інших осіб у порядку
правонаступництва. Оскільки кооператив є добровільним об’єднанням, то і діяльність
його, за загальним правилом, може бути припинена в добровільному порядку за
рішенням загальних зборів.
У випадках, передбачених законом, кооператив
може бути ліквідовано за рішенням суду.
Єдиною підставою для ліквідації кооперативу за
рішенням загальних зборів є воля більшості членів кооперативу. Жоден державний
орган не має права примусити кооператив до самоліквідації або заборонити йому
це зробити. Добровільний порядок створення кооперативу передбачає і
добровільний порядок його ліквідації.
Можна вирізнити такі підстави ліквідації
кооперативів:
1) за
рішенням загальних зборів членів кооперативу, зокрема у зв’язку з досягненням
мети, заради якої він був створений, на який було створено кооператив, та ін.;
2) за
рішенням суду, якщо діяльність здійснювалась без ліцензії, була заборонена
законом, або супроводжувалась іншими грубими чи неодноразовими порушеннями
законодавства;
3) у разі
визнання кооперативу банкрутом у судовому порядку;
4) якщо
припинено право власності чи право користування земельною ділянкою (для
виробничих кооперативів);
5) в
інших випадках, встановлених чинним законодавством. Важливе значення має також
правова регламентація процедури
ліквідації сільськогосподарських кооперативів
та її наслідки. Сьогодні вона не достатньою мірою врегульована законодавством.
Закон України “Про сільськогосподарську кооперацію” лише в досить
загальних рисах визначає порядок проведення ліквідації кооперативу.
Рішення про ліквідацію можуть прийняти
загальні збори членів кооперативу або суд.
Ліквідаційна комісія обирається загальними
зборами членів кооперативу або призначається судом (якщо рішення про
ліквідацію кооперативу ухвалив суд).
Обов’язками ліквідаційної комісії є: точне встановлення
пасиву й активу кооперативу, розшук, оцінювання та реалізація майна, стягнення
боргів, складання ліквідаційного балансу, вироблення плану ліквідації майна і
задоволення вимог кредиторів, виконання цього плану й складання ліквідаційного
звіту.
З моменту призначення ліквідаційної комісії
вона одержує від правління правомочності з управління справами цього кооперативу.
Комісія користується всіма правами правління відповідно до статуту і може
укладати всі правочини, якщо вони потрібні для ліквідації кооперативу,
представляти кооператив, що ліквідується, в інших випадках. Правління припиняє
свою діяльність.
Ліквідаційна комісія, обрана загальними
зборами членів кооперативу, підлягає контролю з боку ревізійної комісії
кооперативу до завершення ліквідації.
Для вирішення окремих питань, що стосуються
процесу ліквідації, затвердження звіту про проведену ліквідацію, ліквідаційна
комісія має право скликати загальні збори. Від імені кооперативу ліквідаційна
комісія виступає в суді.
Надзвичайно важливим у процесі ліквідації
кооперативу є встановлення черговості задоволення претензій, яка повинна бути
визначена в законодавстві. За ст. 38 Закону “Про сільськогосподарську кооперацію”,
майно кооперативу, яке залишилося після розрахунків із бюджетом, банками та
іншими кредиторами, розподіляється між членами кооперативу пропорційно вартості
їх паю. Разом з тим, у зазначеному положенні не передбачено розрахунки із найманими
працівниками та ін. Найперше треба розрахуватися з найманими працівниками,
ліквідувати борги перед бюджетами, установами банку, компенсувати витрати на
відновлення природного середовища, якому завдана шкода ліквідованим
кооперативом.
Ліквідація вважається завершеною, а кооператив
таким, що припинив свою діяльність, з моменту внесення органом державної реєстрації
запису про це до державного реєстру.