Правове регулювання поводження з відходами сільського господарства
Зміст сторінки:
§ 5. Правове регулювання поводження з
відходами сільського господарства
Проблема відходів сільського господарства є
вельми нагальною. Якщо в місті управління відходами набирає щораз
цивілізованого характеру, то селянин скоріше вивезе відходи у лісосмугу, ніж вирішуватиме
проблему їх утилізації. Це все має надзвичайно негативні наслідки для
довкілля. Відходи сільського господарства здебільшого є органічними. На Заході
органічні відходи переробляються й використовуються для компостинґу, тобто для
меліорації ґрунтів, удобрювання. Іноді з них видобувають метан — альтернативне
джерело палива. В Україні, хоч і прийнято 2 закони: від 14 січня 2000 р.
“Про альтернативні види рідкого та газового палива” та від 20 лютого
2003 р. “Про альтернативні джерела енергії” щодо відходів сільського
господарства вони майже не застосовуються.
Друга важлива проблема відходів сільського
господарства — їх небезпечність для довкілля. За даними офіційної статистики,
кількість накопичених відходів, які заборонені до застосування, становить
близько 13,5 тис. т. Вони розосереджені по всій території України, нерідко
перебувають у непристосованих або випадкових приміщеннях, а подекуди — й просто
неба. Налічується 109 складів централізованого зберігання отруйних відходів
сільського господарства, що перебувають у віданні місцевих державних адміністрацій,
та близько 5 тис. складів — у сільськогосподарських підприємствах.
Незважаючи на певну специфіку екологічних
проблем поводження з відходами сільського господарства, правових приписів у цій
сфері недостатньо. Натомість застосовуються загальні положення екологічного
законодавства про відходи, зокрема, закони України від 24 лютого 1994 р.
“Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”
від 5 березня 1998 р. “Про відходи”, від 5 травня 1999 р. “Про
металобрухт” та ін. Спеціальні положення щодо розв’язання проблем
управління сільськогосподарськими відходами містяться у Програмі використання
відходів виробництва і споживання на період до 2005 року, затвердженій
постановою Кабінету Міністрів України від 28 червня 1997 р. № 668, а щодо
небезпечних непридатних до використання засобів хімізації — у Загальнодержавній
програмі поводження з токсичними відходами, затвердженій законом України від
14 вересня 2000 р. Для ефективного розв’язання вищезазначених проблем потрібна
ініціатива згори, тобто держава повинна розробити спеціальну програму в цій
сфері, якою були б охоплені всі сільськогосподарські підприємства.
Коли йдеться про сільськогосподарські відходи,
проблема криється в самому визначенні їх поняття. Згідно зі ст. 1 Закону
“Про відходи”, відходами є будь-які речовини, матеріали і предмети,
що утворюються у процесі людської діяльності й не мають подальшого
використання за місцем утворення чи виявлення та яких їх власник має позбутися
шляхом утилізації чи видалення. Таке визначення є неповним щодо
сільськогосподарських відходів, адже з органічних відходів найбільшу
екологічну небезпеку становлять відходи тваринництва. Недаремно проектування
тваринницьких комплексів продуктивністю понад 5 тис. голів і птахофабрик
підлягає обов’язковій попередній державній екологічній експертизі, оскіль
ки діяльність таких ферм включена до Переліку
видів діяльності та об’єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 р. №
554. Але продукти життєдіяльності сільськогосподарських тварин не можна
вважати речовинами, що утворюються у процесі людської діяльності — вони
утворюються у процесі життєдіяльності тварин природним шляхом, відтак, на
найнебезпечніші органічні відходи законодавство про відходи взагалі не
поширюється.
Важливою також є проблема безхазяйних
відходів, тобто відходів, які залишені власником у непризначеному для їх
зберігання місці і власник яких невідомий. Особи, котрі виявили такі відходи, зобов’язані
повідомити про них місцеві державні адміністрації чи місцеві ради. Постійно
діюча місцева комісія з питань поводження з безхазяйними відходами провадить
необхідні дослідження, за результатами яких складає акт, що передається до
місцевої державної адміністрації чи місцевої ради, які, в свою чергу,
зобов’язані прийняти рішення про подальше поводження з цими відходами. Фактично,
з юридичним фактом складання акту комісії пов’язується виникнення права
державної власності на безхазяйні відходи.
Закон “Про відходи” покладає
обов’язки на суб’єктів аграрного права запобігати утворенню та зменшувати
обсяги утворення відходів; забезпечувати приймання та утилізацію використаних
пакувальних матеріалів і тари, в яких міститься продукція сільськогосподарських
підприємств; вести облік, визначати склад і властивості утворюваних ними
сільськогосподарських відходів; забезпечувати повне збирання, належне
зберігання та недопущення знищення й псування відходів, для утилізації яких в
Україні існує відповідна технологія; брати участь у будівництві об’єктів
поводження з відходами; забезпечувати їх переробку чи видалення; не допускати
зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях або об’єктах;
здійснювати контроль за станом місць або об’єктів розміщення власних відходів;
своєчасно вносити збір за розміщення відходів відповідно до Порядку
встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного
середовища і стягнення цього збору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів
України від 1 березня 1999 р. № 303; надавати відповідним державним органам
інформацію про утворювані ними сільськогосподарські відходи; призначати
відповідальних осіб у сфері поводження з відходами; забезпечувати розробку та
виконання планів організації роботи щодо цього; професійну підготовку,
підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців з питань поводження з
відходами, отримати дозвіл і ліміти на утворення та розміщення відходів та багато
інших обов’язків.
Що ж стосується конкретного законодавства про
відходи прикласти до конкретного фермера, то не важко зрозуміти наскільки нереально
вимагати від нього дотримуватися перелічених вище обов’язків. Саме тому
вітчизняне законодавство про відходи є неефективним і майже повсюди не виконується.
Істотною помилкою законодавця, на наш погляд, є уніфікація правового режиму
всіх відходів, тоді як очевидною є потреба встановлення різних правових
режимів для різних видів відходів: побутових, промислових, небезпечних,
сільськогосподарських тощо. Щодо сільськогосподарських відходів, як вже
зазначалося, необхідно прийняти спеціальні правові приписи, зокрема, програму
поводження із сільськогосподарськими відходами.
§ 6. Правове регулювання застосування біотехнологій
у сільському господарстві
Біотехнології використовуються в сільському
господарстві з давніх часів. Найдавнішими з них є: виробництво хліба з
використанням дріжджів, виробництво вина, сиру та кисломолочних продуктів,
квасу, пива, обробка шкіри, рослинних волокон тощо. Самі по собі біотехнології
у сільському господарстві не викликали б жодної тривоги, якби вони не
розвинулися до того ступеню, коли йдеться про клонування тварин і трансгенні
сорти рослин. На Заході в сільському господарстві дедалі частіше
застосовуються технології генної інженерії, вплив яких на здоров’я людей ще
недостатньо вивчений. Вітчизняне законодавство навіть обмежує імпорт американської
та європейської яловичини внаслідок масового захворювання на сказ закордонної
худоби, вирощуваної із застосуванням біотехнологій. Банани, що продаються на
українському ринку, є нічим іншим як трансґенним сортом рослин. Застосування
подібних технологій викликає все більший опір у світі і стає предметом правового
регулювання в Україні.
Хоча законодавство в галузі біотехнологій
розвинене в Україні ще недостатньо, проте вже зараз можна дати відповідь на
питання: чи дозволено клонування тварин в Україні, а також застосування технологій
генної інженерії Відповідно до ст. 51 Закону України від 13 грудня 2001 р.
“Про тваринний світ”, створення нових штамів мікроорганізмів,
біологічно активних речовин, виведення генетично змінених організмів,
виробництво інших продуктів біотехнології здійснюється лише в установленому
порядку і за наявності позитивних висновків державної екологічної експертизи.
Використання зазначених організмів і речовин за відсутності таких висновків
забороняється. Отже, за загальним правилом, клонування тварин в Україні чи
застосування технологій генної інженерії до тварин без позитивного висновку
державної екологічної експертизи, що здійснюється згідно з вимогами Закону
України від 9 лютого 1995 р. “Про екологічну експертизу”,
забороняється. Такі експерименти в Україні можуть бути дозволені лише в разі
отримання позитивного висновку державної екологічної експертизи.
Це стосується і трансгенних сортів рослин, і
будь-яких інших біотехнологій, оскільки біохімічне, біотехнічне й фармацевтичне
виробництво включені до Переліку видів діяльності та об’єктів, що
становлять підвищену екологічну небезпеку,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 р. №
554. А відтак, проекти впровадження будь-яких біотехнологій підлягають обов’язковій
державній екологічній експертизі відповідно до ст. 13 Закону України від 9
лютого 1995 р. “Про екологічну експертизу”. Крім того, щодо
трансгенних рослин діє Тимчасовий порядок ввезення, державного випробування,
реєстрації та використання трансгенних сортів рослин в Україні, затверджений
постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 р. № 1304.
Слід додати, що, відповідно до ст. 11 Закону
України від 24 лютого 1994 р. “Про забезпечення санітарного та
епідемічного благополуччя населення”, продукція, напівфабрикати, речовини,
матеріали та небезпечні чинники, використання, передача або збут яких може
завдати шкоди здоров’ю людей (в тому числі й продукти біотехнології) підлягають
обов’язковій санітарно-епідеміологічній експертизі, що здійснюється органами
державної санітарно-епідеміологічної служби. На підставі ст. 9 цього самого Закону
продукти біотехнології підлягають обов’язковій гігієнічній регламентації та
державній реєстрації відповідно до Положення про гігієнічну регламентацію та
державну реєстрацію небезпечних чинників, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 13 червня 1995 р. № 420. Гігієнічна регламентація
провадиться Комітетом з питань гігієнічного регламентування МОЗ і полягає в
розробці спеціальних екологічних нормативів та інструкцій про поводження з
продуктами біотехнології. Державна реєстрація останніх є умовою для видачі
дозволу органами МОЗ на їх виробництво.
Згідно зі ст. 25 Закону України “Про
забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”, при
застосуванні продуктів біотехнології належить дотримуватися санітарних норм.
Виробництво, зберігання, транспортування, використання, захоронення продуктів
біотехнології здійснюється з дозволу Мінприроди, згідно з Порядком одержання
дозволу на виробництво, зберігання, транспортування, використання, захоронення,
знищення та утилізацію отруйних речовин, у тому числі продуктів біотехнології
та інших біологічних агентів, затвердженим постановок. Кабінету Міністрів
України від 20 червня 1995 р. № 440. Мінприроди видає дозвіл на здійснення
операцій з продуктами біотехнології за погодженням із МОЗ,
Держнаглядоохоронпраці, Мінтрансом. МВС. До продуктів біотехнології, на які
поширюється дія цього Порядку, належать штами мікроорганізмів, а також
білково-вітамінні концентрати, кормові дріжджі, кормові білки, харчові білкові
добавки, антибіотики медичного й немедичного призначення, мікробні препарати
для захисту рослин.
Незважаючи на істотні обмеження щодо
застосування біотехнологій у сільському господарстві України, держава
намагається не відставати у розвитку біотехнологій від провідних країн світу. Саме
тому спільним наказом Мінагрополітики та Української академії аграрних наук від
24 жовтня 2001 р. № 318/92 затверджено Програму “Сільськогосподарська
біотехнологія — 2001-2005 роки”. У ній зазначається, що в розвинутих
країнах завдяки ефективному застосуванню біотехнологій генної інженерії,
клонування, генетично модифікованих організмів тощо, вдалося підняти рівень сільськогосподарського
виробництва на якісно вищий щабель, зробити його більш прибутковим і
ефективним. Програма передбачає прискорений розвиток в Україні аграрних
біотехиологій генної та клітинної інженерії, зокрема, клонування тварин і
рослин, виведення трансгенних порід тварин і сортів рослин, генетично
модифікованих організмів, тварин-біореакторів, захисних штамів мікроорганізмів
тощо. У складі Інституту виноградарства та виноробства ім. В. Є. Таїрова,
згідно з наказом Мінагрополітики та Української академії аграрних наук від 4
липня 200] р. № 197/63 вже створено Центр клонової селекції винограду. Його
завданням є здійснення клонової селекції винограду та вивчення технологій його
клонування, а також — наслідків інтродукції клонованих сортів у довкілля.
Що ж до виробництва і застосування штамів
мікроорганізмів, то в сільському господарстві діє спеціальне законодавство, про
що вже йшлося у відповідному розділі цього підручника. Якщо штами
мікроорганізмів є збудниками інфекційних хвороб, то для забезпечення
екологічної безпеки можуть застосовуватися заходи, передбачені Законом України
від 6 квітня 2000 р. “Про захист населення від інфекційних хвороб”.
Зокрема, згідно зі ст. 29 зазначеного Закону, може бути впроваджено правовий
режим карантину, що визначається Правилами санітарної охорони території
України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 24 квітня
1999 р. № 696. Для виявлення біологічних патогенних агентів, які можуть бути
наслідками непродуманих експериментів у царині біотехнологій, або
терористичного акту, в Україні створена система центрів індикації біологічних
патогенних агентів.
У разі виявлення в продажу небезпечних
продуктів біотехнології, вони підлягають конфіскації органами державної
санітарно-епідеміологічної служби відповідно до Інструкції про порядок вилучення
з реалізації (конфіскації) небезпечних для здоров’я продуктів харчування,
хімічних та радіоактивних речовин, біологічних матеріалів, затвердженої
наказом МОЗ від 14 квітня 1995 р. № 68, а також згідно з нормами Закону України
від 14 січня 2000 р. “Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію,
знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції”.
§ 7. Правове регулювання ведення сільськогосподарської діяльності в умовах надзвичайних екологічних ситуацій
В Україні, яка зазнала жахливих наслідків
Чорнобильської катастрофи й неодноразово страждала від надзвичайних
екологічних ситуацій, важливою є проблема правового регулювання здійснення сільськогосподарської
діяльності в зоні екологічного лиха та в зонах надзвичайних екологічних
ситуацій. Річ у тім, що з одного боку, ведення сільського господарства в
екологічно ураженому довкіллі загрожує екологічній безпеці продуктів
харчування, а з іншого — додаткове сільськогосподарське навантаження на
екологічно уражену екосистему може тільки посилити негативні процеси. Саме
тому у вітчизняній правовій системі поступово формується спільний правовий
інститут аграрного й екологічного права: правового регулювання
сільськогосподарської діяльності на екологічно уражених територіях.
Йдеться про 4 правові режими
сільськогосподарської діяльності: в зоні екологічного лиха, в умовах
надзвичайного стану, в зоні надзвичайної екологічної ситуації, а також в умовах
правового режиму карантину.
Оскільки, відповідно до постанови Верховної
Ради УРСР від 1 серпня 1990 р. № 95-ХІІ, всю територію України було оголошено зоною
екологічного лиха у зв’язку з наслідками Чорнобильської катастрофи, коли
ми говоримо про правовий режим зони екологічного лиха, ми маємо на увазі
правовий режим, впроваджений на території України чорнобильським
законодавством. Згідно із Законом України від 27 лютого 1991 р. “Про
правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок
Чорнобильської катастрофи”, територія, що постраждала внаслідок Чорнобильської
катастрофи поділяється на 4 зони з особливим правовим режимом. Це зона
відчуження, зона безумовного (обов’язкового) відселення, зона гарантованого
добровільного відселення й зона посиленого радіоекологічного контролю.
Відповідно до ст. 12 зазначеного Закону, в
зонах відчуження й безумовного (обов’язкового) відселення забороняється ведення
сільськогосподарської діяльності без спеціального дозволу Міністерства з
питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи. Згідно зі ст. ст. 170 і 172 ЗК, техногенно
забруднені землі сільськогосподарського призначення, на яких не забезпечується
одержання продукції, що відповідає встановленим вимогам, підлягають вилученню
із сільськогосподарського обігу та консервації.
Щодо зон гарантованого добровільного
відселення й посиленого радіоекологічного контролю законодавство дозволяє
ведення сільськогосподарської діяльності в цих зонах, але з урахуванням певних
обмежень. Зокрема, обмежується внесення пестицидів і аг-рохімікатів, яке
здійснюється відповідно до Порядку застосування пестицидів і агрохімікатів на
територіях, що зазнали радіоактивного забруднення, та в зонах надзвичайних
екологічних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від
16 січня 1996 р. № 92. У цих зонах забороняється створення нових сільськогосподарських
підприємств чи розширення діючих. Здійснювана сільськогосподарська діяльність
має вестися такими методами, які дозволяють отримувати екологічно чисту,
продукцію і не заподіюють шкоди довкіллю. Відповідні державні органи
здійснюють постійний контроль за веденням сільського господарства.
Щодо правового режиму надзвичайного стану, то,
відповідно до Закону України від 16 березня 2000 р. “Про правовий режим
надзвичайного стану”, правовий режим надзвичайного стану може бути
впроваджений у зв’язку із виникненням надзвичайної екологічної ситуації.
Стаття 17 Закону передбачає при цьому можливість встановлення таких обмежень:
тимчасова заборона створення нових сільськогосподарських підприємств або
розширення діючих, впровадження правового режиму карантину, зміна режиму роботи
сільськогосподарських підприємств з урахуванням потреб усунення негативних
наслідків надзвичайної екологічної ситуації.
Правовий режим зони надзвичайної
екологічної ситуації, відповідно до законів України від 13 липня 2000 р.
“Про зону надзвичайної екологічної ситуації” і від 8 червня 2000 р.
“Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного
та природного характеру”, передбачає можливість впровадження обмежень на
здійснення сільськогосподарської діяльності. Внесення пестицидів і агрохімікатів
у зоні надзвичайної екологічної ситуації здійснюється згідно із зазначеним
Порядком застосування пестицидів і агрохімікатів на територіях, що зазнали
радіоактивного забруднення, та у зонах надзвичайних екологічних ситуацій.
Порядок, зокрема, передбачає отримання дозволів Мінприроди або МОЗ на
здійснення окремих видів заходів щодо захисту рослин. Може обмежуватися
створення нових сільськогосподарських підприємств або розширення діючих. Будь-яка
сільськогосподарська діяльність може бути обмежена з урахуванням специфіки
конкретної надзвичайної екологічної ситуації.
Правовий режим карантину може бути
санітарним, карантином тварин і карантином рослин. Про правовий режим карантину
рослин і тварин йшлося у відповідному розділі цього підручника. Що ж до
санітарного карантину, то він може впроваджуватися у зв’язку з поширенням на
території України інфекційних хвороб, відповідно до Закону України від 6
квітня 2000 р. “Про захист населення від інфекційних хвороб” і
Правил санітарної охорони території України, затверджених постановою Кабінету
Міністрів України від 24 квітня 1999 р. № 696. Карантин встановлюється та
скасовується Кабінетом Міністрів України за поданням Головного державного
санітарного лікаря України. При цьому на сільськогосподарські підприємства
можуть бути покладені обмеження щодо ведення сільськогосподарської діяльності,
необхідні для захисту населення від інфекційних хвороб.