32. Національна безпека та права людини
Національна безпека та права людини
У Законі
України «Про основи національної безпеки» це поняття «національна безпека» визначено
як “захищеність життєво важливих інтересів людини і громадянина, суспільства і держави,
за якої забезпечуються сталий розвиток суспільства, своєчасне виявлення, запобігання
і нейтралізація реальних та потенційних загроз національним інтересам”.
Іншими словами, національна безпека
– це міра реального рівня прав і свобод членів людського співтовариства (громадян)
відповідної цьому співтовариству держави.
Об’єктами національної безпеки є:
– людина і громадянин — їхні конституційні
права і свободи;
– суспільство — його духовні, морально-етичні,
культурні, історичні, інтелектуальні та матеріальні цінності, інформаційне
і навколишнє природне середовище і природні ресурси;
– держава — її конституційний лад, суверенітет,
територіальна цілісність і недоторканність.
Суб’єктами забезпечення національної безпеки є:
– Президент України;
– Верховна Рада України;
– Кабінет Міністрів України;
– прокуратура України;
– місцеві державні адміністрації та органи
місцевого самоврядування;
– Збройні Сили України, Служба безпеки України,
Державна прикордонна служба України та інші військові формування, утворені
відповідно до законів України;
– громадяни України, об’єднання громадян.
Національна безпека та права людини
є категоріями, що знаходяться у діалектичному зв’язку, і як парні діалектичні категорії
знаходяться у єдності та протилежності. З одного боку, права людини можуть обмежуватись,
виходячи з вимог національної безпеки та публічного інтересу, з іншого боку, національна
безпека спрямована на встановлення режиму належної, ефективної реалізації суб’єктивних
прав кожного окремого громадянина.
Права і свободи особистості виступають
сьогодні в якості одного із найважливіших об’єктів політики національної безпеки.
Фіксуючи реальну захищеність і гарантуючи права і свободи особи в конкретному співтоваристві,
права людини можуть виступати як гуманістичний орієнтир розвитку не лише держави
в цілому, але і сформованої в країні системи національної безпеки.
Одні автори під правами людини розуміють
соціальні можливості користування елементарними благами (їжа, одяг, житло, нормальний
відпочинок, освіту, недоторканість особи і т.д.), які існують незалежно від їх державного
визнання. Інші фахівці вважають, що права людини – це соціальні можливості, визнані
законом, за порушення яких застосовуються санкції з боку держави. У першому випадку
права людини розглядають як соціальну категорію, а у другому – як юридичну.
Права людини найтіснішим чином пов’язані
з їх безпекою. За сучасною класифікацією ООН забезпечення прав людини в будь-якій
країні має здійснюватися в наступних сферах її безпеки:
– економічна
безпека,
– продовольча
безпека;
– безпеку для
здоров’я;
– екологічна
безпека;
– особиста безпека;
– громадська
безпека
– політична безпека.