Метод права соціального забезпечення
Метод права соціального забезпечення
Метод правового регулювання – це
сукупність прийомів і засобів, за допомогою яких держава забезпечує необхідну
поведінку учасників правовідносин.
Ознаки методу правового регулювання:
- порядок виникнення, зміни та припинення правовідносин
- юридичне становище учасників правовідносин
- характеристика встановлення прав та
засобів забезпечення виконання зобов’язань. - засоби забезпечення виконання обов’язків.
Соціально-забезпечувальні відносини виникають на
підставі юридичного фактичного складу, який має три елементи:
- соціальний
ризик - волевиявлення особи
- рішення уповноваженого державою органу про
призначення чи відмову в призначенні того чи іншого виду соціального
забезпечення
Правовий статус учасників соціально-забезпечувальних
правовідносин характеризується тим, що між ними немає ні відносин влади і
підпорядкування, ні відносин рівності. Держава, в особі уповноважених органів,
виступає зобов’язальним суб’єктом, а особа має право вимагати від держави
надання тих чи інших видів соціального забезпечення.
Більшість соціально-забезпечувальних відносин мають не
договірний характер. Умови, порядок, види соціального забезпечення визначаються
виключно законодавством.
Санкції за правом соціального забезпечення мають
правовідновлюючий, а не штрафний характер.
Право є
регулятором суспільних відносин. Але таке регулювання здійснюється в певному
порядку в рамках закону шляхом встановлення правил поведінки учасників
суспільних відносин – громадян і організацій з наданням їм певних прав і
покладенням на них відповідних обов’язків.
І тому другим критерієм диференціації галузей права, який
має допоміжне значення є метод правового регулювання суспільних відносин. На
відміну від предмета галузі права, який окреслює коло суспільних відносин,
метод дозволяє повніше охарактеризувати природу цих відносин, виявити їхні
відмінні юридичні ознаки і цим точніше визначити межі правового регулювання.
Метод визначається як сукупність способів юридичного
впливу з боку держави на суспільні відносини, на поведінку людей, як учасників
цих відносин з метою забезпечення їх поведінки відповідно до норм права.
Згідно загальної теорії права метод правового регулювання
будь-якої галузі права характеризується такими ознаками, як юридичний факт, правосуб’єктність і санкція.
Юридичний факт – визначені нормами права певні життєві обставини
(дії, події), які є підставою виникнення, зміни чи припинення правовідносин.
Правосуб’єктність – юридичне становище учасників цих
відносин, порядок формування їх прав і обов’язків.
Санкція – спосіб охорони прав і забезпечення виконання
обов’язків.
У сфері соціального забезпечення правовідносини виникають
на підставі не поодинокого юридичного факту, а певного, визначеного нормами
цієї галузі права послідовно здійснюваного комплексу юридичних фактів. У
літературі називають його юридичним фактичним складом. За відсутністю такого складу
юридичні наслідки не настають. Так, наприклад, для одержання такого виду
соціального забезпечення як пенсія за віком недостатньо лише досягти
встановленого законом пенсійного віку. Крім цього, необхідно мати певний
трудовий (страховий) стаж, а також необхідно звернутися з відповідною заявою до
органу з соціального забезпечення (районного (міського) відділу Пенсійного
фонду), який повинен прийняти рішення про призначення такої пенсії.
Роль окремих юридичних фактів також неоднакова. Навіть
один і той самий юридичний факт для одних правовідносин у сфері соціального
забезпечення може бути основною підставою для їх виникнення, для других – їх
зміни, для третіх – їх припинення. Наприклад, смерть пенсіонера є підставою
припинення виплати пенсії і водночас основною підставою для надання допомоги на
поховання та для переоформлення, наприклад, пенсії за віком на пенсію в разі
втрати годувальника.
Основною рисою галузевого методу правового регулювання є
загальне юридичне становище суб’єктів, їх правовий статус.
Суб’єктами правовідносин з соціального забезпечення
виступають: громадянин чи сім’я, з одного боку, і державний орган з
соціального забезпечення – з другого.
Громадянин, як учасник правовідносин з соціального
забезпечення, наділяється не лише галузевою правоздатністю, а й правом
вимагати надання йому конкретного виду соціального забезпечення, а державний
орган з соціального забезпечення зобов’язаний надати його за умов і в порядку,
встановлених законом.
Відповідно до загального правила державні органи, які
призначають різні види соціального забезпечення, лише застосовують норми
права, але самі їх не встановлюють. Тобто всі права і обов’язки суб’єктів
правовідносин встановлені законом і не можуть змінюватись за угодою сторін, як,
наприклад, у цивільному чи трудовому праві. Але суб’єкти мають рівні права в
реалізації наданих їм прав та обов’язків, оскільки між ними не встановлюються
взаємостосунки влади та підпорядкування, як, наприклад, в адміністративному
праві. Обидві сторони зобов’язані виконувати вказівку закону. І рівність сторін
проявляється тут у виконанні ними волі законодавчої влади.
Право соціального забезпечення з метою охорони прав і
забезпечення виконання обов’язків суб’єктами правовідносин передбачає лише
правообмежуючі санкції, які полягають у зменшенні обсягу правомочностей в
одержанні соціальних виплат або послуг. Наприклад, припинення виплат пенсій і
допомог, надання послуг або утримання пенсії чи допомоги, зайво виплачених
внаслідок зловживань, позбавлення права на допомогу по тимчасовій втраті
працездатності у випадку порушення режиму, встановленого лікарем тощо.
Оскаржити рішення державного органу або посадової особи в
разі виникнення спорів про надання пенсій, допомог чи соціальних послуг
можливо як в адміністративному, так і в судовому порядку.
Будь-який галузевий метод правового регулювання
суспільних відносин характеризується не однією певною ознакою, а завжди являє
собою властивий тільки даній галузі комплекс засобів і способів впливу на
суспільні відносини. Зазвичай основними є імперативний та диспозитивний
способи регулювання. Імперативному способові правового регулювання властивий
метод влади і підпорядкування. Він притаманний, наприклад, адміністративному
праву. Диспозитивному – метод юридичної рівності. Найяскравіше він виражений у
цивільному праві.
Галузевий метод нормативного регулювання соціального
забезпечення являє собою певну комбінацію імперативного та диспозитивного
способів регулювання. Диспозитивний спосіб регулювання знаходить своє вираження
в тому, що правомочний суб’єкт, тобто, громадянин чи сім’я мають право
звертатися за тим чи іншим видом соціального забезпечення, а державний орган з
соціального забезпечення зобов’язаний надати таке забезпечення відповідно до
чинного законодавства. Тобто, державний орган з соціального забезпечення
підпорядкований припису закону. Разом з тим він має право вимагати від
громадянина подання відповідних документів, необхідних для призначення того чи
іншого виду соціального забезпечення, оскільки в разі ненадання громадянином
таких документів йому не може бути призначений цей вид соціального забезпечення.
В цьому проявляються елементи імперативного способу.
Метод права соціального забезпечення використовує обидва
ці способи разом з застосуванням таких прийомів, як дозвіл, припис, заборона.
Дозвіл застосовується для регулювання поведінки фізичних
осіб. Це означає, що громадянам надається можливість на свій розсуд
претендувати на той чи інший вид соціального забезпечення на умовах і в
порядку, визначених законом. Припис – це обов’язок громадянина чи органу
соціального захисту вчиняти певні дії, передбачені законом. Він застосовується
для регулювання поведінки як державних органів, які зобов’язані в разі
звернення громадянина за тим чи іншим видом соціального забезпечення за
наявності законних підстав надати таке забезпечення у відповідності до закону,
так і до громадян, які зобов’язані подати у визначений термін документи, що
містять достовірні відомості, чи виконати певні дії, наприклад, пройти огляд
МСЕК, для своєчасного призначення державним органом того чи іншого виду
соціального забезпечення. Заборона – це покладення на суб’єктів
соціально-забезпечувальних правовідносин обов’язку утримуватись від конкретних
дій. Цей прийом правового регулювання у праві соціального забезпечення
застосовується нечасто і закріплюється у нормі права як прямо, наприклад, при
розподілі коштів Пенсійного фонду чи фондів соціального страхування заборонено
використовувати ці кошти не за прямим призначенням, так і опосередковано,
наприклад заборона підприємствам і організаціям видавати недостовірні
документи.
Специфіка методу права соціального забезпечення обумовлена також
аліментарним характером зобов’язань в деяких правовідносинах. Соціальною
аліментарністю називають спосіб надання державою всіх видів соціального
забезпечення і обслуговування на справедливій основі безоплатно або на
пільгових умовах, безеквіва-лентно з урахуванням певного зв’язку з працею чи
іншою суспільно-корисною діяльністю, але не в порядку відповідних дій за нову
зустрічну працю, без застосування договірних засад, в обсязі нормального рівня
прожиття із спеціальних фондів соціального забезпечення (Пенсійного фонду,
фондів соціального страхування, а в окремих випадках з Державного та місцевих
бюджетів).