9.4-9.7. Юридичні обов’язки людини і громадянина
9.4. Юридичні обов’язки людини і громадянина
У демократичному
суспільстві взаємозв’язок і єдність прав та обов’язків виявляються через їх взаємозумовленість, а також рівність основних прав
та обов’язків. Взаємозв’язок і єдність прав
і обов’язків є виразом узгодження інтересів особи, держави, суспільства. Юридичні
обов’язки людини та громадянина — це встановлені і гарантовані державним примусом вимоги до
поведінки індивіда, офіційна міра належної поведінки.
Обов’язки можна поділити на:
1) природно-правові обов’язки. Це саме собою зрозумілі обов’язки
кожної людини: дотримуватися законів і виконувати їх, берегти навколишню
природу і культурну спадщину людства, поважати права інших людей. Ці обов’язки випливають із принципів і положень природного права
і. закріплюються в законах;
2 )позитивно-правовіобов’язки. Це прямо
встановлені державою юридичні вимоги
держави до індивідів, що проживають або
перебувають на її території. Наприклад, платити
податки, збори і мито, виконувати військовий обов’язок тощо.
Основні обов’язки
звичайно закріплюються в конституціях і деталізуються в поточному законодавстві. Встановлені конституціями обов’язки можуть
стосуватися одночасно людини і
громадянина, а можуть зобов’язувати тільки громадянина.
До першої групи належать
обов’язки: дотримуватися конституції та законів, платити податки. Всі особи, щоживуть у країні,
зобов’язані зберігати природу і довкілля, дбайливо
ставитися до природних багатств.
У конституціях деяких
держав встановлюються також обов’язки працювати (Японія), піклуватися про загальне благо (Польща), виховувати дітей
(Росія, Італія), піклуватися про своє здоров’я (Уругвай).
Обов’язок громадянина — захист батьківщини. У ряді держав існує загальний військовий обов’язок для громадян.
Громадяни-чоловіки
певного віку, в деяких країнах (Ізраїль) — і жінки — призиваються на певний
строк на військову службу, і після
закінчення звільняються в запас. Якщо переконання громадянина або його віросповідання суперечать несенню військової
служби, вона може бути замінена альтернативною цивільною службою.
Там, де армія є
професійною, іноді чоловіки відповідного віку в обов’язковому порядку призиваються на альтернативну службу (Франція). У деяких
конституціях мовиться про обов’язок
громадянина бути вірними державі.
Громадянин зобов’язаний
мати основну загальну освіту, у ряді країн він повинен брати участь у виборах (Італія, Бельгія). У мусульманських країнах
існує обов’язок сплачувати закят — 5% податок на дохід для утримання бідних.
Належне виконання кожним
індивідом своїх обов’язків є необхідною умовою і гарантією здійснення прав, свобод і законних інтересів інших громадян,
забезпечує інтереси держави і суспільства.
9.5. Система гарантій прав людини і громадянина в сучасній державі
Гарантії прав і свобод
людини і громадянина — це система умов, засобів і способів, що забезпечують усім і
кожному рівні можливості
для надбання, реалізації та захисту своїх прав і свобод.
За сферою дії
розрізняють міжнародно-правові (планетарні) гарантії, гарантії в рамках регіональних
міжнародних співтовариств,
внутрішньодержавні гарантії.
До Другої світової війни
переважала думка, що відносини між державою і
людиною — внутрішня справа держави і ці взаємини мають регулюватися внутрішньодержавнимправом, хоча вже у XIX ст. приймалися міждержавні акти, спрямовані
на захист прав людини (заборона работоргівлі, захист
жертв воєнних конфліктів). Проте гуманітарна катастрофа часів Другої світової війни остаточно переконала світову громадську думку в необхідності широкого
міжнародного захисту прав людини.
Міжнародно-правові гарантії закріплюються в Загальній декларації прав людини,
міжнародних пактах про права людини та інших документах. Їх
здійсненням займаються ООН, її органи, а також організації, що діють під її егідою (ЮНЕСКО,
МОП), через різного роду міжнародні програми і проекти.
Гарантії регіональних
міжнародних співтовариств здійснюються також через різні установи (Європейський Союз, Рада Європи, Організація
Африканської Єдності, Організація
американських держав, Асоціація держав Південно-Східної Азії, Співдружність Незалежних Держав) на основі відповідних
міжнародно-правових актів. Так’, держави — члени Ради Європи — керуються у своїй діяльності Європейською Конвенцією про захист прав людини і основних свобод 1950 р. та додатковими протоколами до неї. Контроль за їх реалізацією
здійснює Європейський суд з прав людини.
Внутрішньодержавні
гарантії закріплюються в конституціях
та інших законодавчих актах держав, забезпечуються відповідними матеріальними та організаційними засобами. У більшості сучасних
демократичних держав конституції визнають і
гарантують права і свободи людини і громадянина згідно з загальноприйнятими принципами і
нормами міжнародного права.
Залежно від змісту та механізму дії
розрізняють економічні, соціальні, політичні, ідеологічні та юридичні гарантії.
Економічні гарантії — це наявність розвиненої економіки, здатної задовольнити основні
матеріальні потреби конкретної людини та
суспільства в цілому.
Соціальні гарантії — соціальна захищеність людини, досягнення певного рівня добробуту, гарантований рівень заробітної платні.
Політичні гарантії — народовладдя, багатопартійність, гласність політичного життя, підконтрольність державних органів громадянам та їх
об’єднанням.
Ідеологічні гаранти — загальна, політична і правова культура суспільства, і, особливо,
посадовців держави.
Юридичні гарантії — це сукупність правових засобів (органи державної влади, державні
та недержавні правоохоронні органи, система
права і законодавства), які забезпечують реалізацію суб’єктивних прав і свобод індивіда, а також захищають і охороняють їх від
незаконних обмежень і порушень.
Юридичні гарантії можна
класифікувати за різними підставами:
– залежно від суб’єктів,
що забезпечують права і свободи людини
і громадянина, виділяють: парламентські, урядові гарантії, гарантії глави держави, судові, адміністративні, прокурорські, адвокатські, міжнародно-правові
гарантії;
– за ієрархією та сферою дії можна виділити: конституційні (загальні) гарантії і
галузеві гарантії (адміністративно-правові, цивільно-правові,
кримінально-правові тощо).
До конституційних
гарантій прав і свобод людини і громадянина в Україні належать:
1) право на судовий захист. Кожна
людина має право оскаржити в суді рішення та
дії органів державної влади, місцевого самоврядування, їхніх посадовців. Якщо всі національні засоби
захисту прав використані, але виявилися безрезультатними, індивід має право звернутися до між народних організацій, членом або учасницею яких є Україна;
2) право на відшкодування за
рахунок держави або органу місцевого
самоврядування завданої людині матеріальної та
моральної шкоди, якщо така заподіяна незаконними рішеннями державних органів,
органів місцевого самоврядування або їхніх посадовців. Зокрема, держава
відшкодовує шкоду, заподіяну безпідставним
засудженням;
3) право знати свої права і
обов’язки. Нормативно-правові акти, що визначають права та обов’язки громадян, мають в обов’язковому порядку бути
доведеними до відома населення. Інакше неможливо
вимагати від громадян виконання закону. Ось чому
Конституція України містить положення про те, що неопублікований нормативно-правовий акт є недійсним;
4) право на правову допомогу. Правова
допомога надається як державними
органами, так і недержавними інститутами, серед яких перше місце належить адвокатурі. У визначених законом
випадках надання такої допомоги здійснюється безкоштовно;
5) право не виконувати явно
злочинні розпорядження або накази. Ця
норма захищає розумну, вольову особу, яка здатна
об’єктивно оцінити одержаний наказ або розпорядження і має мужність відмовитися від його виконання;
6) презумпція невинуватості. Особа вважається невинуватою і не може бути покарана,
поки її вина не буде доведена. Обвинувачений
не повинен доводити свою невину
ватість — навпаки, тягар доказу вини лежить на державі. Усі сумніви щодо доведеності вини
тлумачаться на користь обвинуваченого. Гуманізм цього конституційного положення можна висловити: «нехай краще
буде виправданий винний, ніж засуджений
невинний»;
7) право не свідчити проти себе та своїх близьких. Ця конституційна норма є своєрідним
продовженням презумпції
невинуватості. Вона покликана усунути моральний конфлікт між обов’язком особи говорити правду і
обов’язком перед членами своєї сім’ї, рідними та близькими.
Важливе гарантуюче значення має положення
Конституції України про неприпустимість
обмеження прав і свобод людини і
громадянина. Окремі обмеження допускаються
тільки у разі воєнного або надзвичайного стану. Причому такі фундаментальні права як рівність перед законом, право на життя, на повагу людської
гідності та інші не можуть бути обмежені у жодному випадку.
Особливим гарантом прав
людини і громадянина виступає такий інститут
парламентського контролю, як омбудсман. Омбудсман контролює дотримання
прав і свобод людини державними органами,
доводить до законодавця інформацію
про стан прав людини в країні, звертається з ініціативою про перевірку конституційності законів, інших нормативно-правових актів.
Як правову гарантію
розглядають також юридичну відповідальність. Вона полягає в обов’язку особи, що порушила права і свободи іншої людини, відшкодувати заподіяну
потерпілому шкоду і зазнати обмеження власних прав і свобод.
9.6. Міжнародні стандарти прав людини
Захист прав людини є
одним із головних завдань світової спільноти. Тому в галузі прав людини існує безліч декларацій, конвенцій, хартій, у різний
час створених і визнаних світовою спільнотою.
Міжнародно-правові
стандарти в галузі прав людини — це встановлені в договірному порядку правові норми мінімально допустимого поводження
держави з проживаючими на її території індивідами
(громадянами, іноземцями, апатридами).
Міжнародно-правові
стандарти в галузі прав людини різноманітні. За дією у просторі розрізняють універсальні (діють у всьому світі) і регіональні(діють у певному регіоні земної кулі) стандарти.
До універсальних
відносять, наприклад, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права і Міжнародний акт про економічні, соціальні та
культурні права (1966 p.). До регіональних— Європейську Конвенцію про захист прав людини і основних свобод (1950 p.), Американську Конвенцію прав людини (1969 p.), Африканську Хартію прав людини і народів (1981p.). Як правило, регіональні стандарти є детальнішими за
своїм змістом і, що особливо важливо, регламентують порядок захисту прав людини у разі їх порушення державою.
Наприклад, важливим гарантом дотримання прав і
свобод людини в європейських країнах служить Європейський Суд з прав людини, що розглядає позови індивідів, які
постраждали від владного свавілля, до держави.
Залежно від дії за
колом осіб розрізняють загальні (стосуються прав усіх людей) і спеціальні (стосуються
прав окремих категорій
населення) стандарти. Спеціальні міжнародно-правові
стандарти регулюють статус осіб, які об’єктивно
є найбільш уразливими, незахищеними: дітей, жінок, біженців, національних меншин.
Міжнародні стандарти
прав і свобод людини мають такі функції:
1) визначення переліку прав і свобод людини, які в
обов’язковому порядку
повинні бути визнані державами — учасницями тієї або іншої конвенції;
2) формулювання {lang_content_nav}у прав і свобод, які
повинні одержати втілення в конституціях
і законах держав-учасниць конвенції. Наприклад,
Міжнародний Пакт про економічні, соціальні та
культурні права 1966 р. розкриває поняття
достатнього життєвого рівня. Це поняття включає достатнє харчування, одяг і житло для людини та її сім’ї;
3) встановлення зобов’язань держав із забезпечення реалізації проголошуваних прав і свобод. Наприклад, приєднавшись
до Європейської Конвенції із захисту прав людини і основних свобод, Україна
була зобов’язана скасувати смертну кару як
вид кримінального покарання;
4) фіксація обмежень і заборон, пов’язаних з
реалізацією прав і свобод
людини. Наприклад, Міжнародний Пакт про громадянські, і політичні права 1966 р. забороняє пропаганду війни, насильства, національної,
расової, релігійної ворожнечі.
Міжнародні стандарти в
галузі прав людини до певної міри обмежують державний суверенітет, маючи на увазі, що людина, її права і свободи є
вищою, в порівнянні з державою, цінністю.
9.7. Міжнародні стандарти прав дітей і молоді
Необхідність особливого
захисту прав дітей як найуразливішої категорії населення була вперше проголошена в Женевській Декларації прав дитини 1924 р. Проте тоді світова спільнота не мала ефективних організаційних структур для реалізації проголошених
Декларацією цілей.
У 1959 р. Генеральна Асамблея ООН прийняла нову Декларацію прав дитини. Через ЗО
років на її основі була розроблена і відкрита
для підписання державами Конвенція про права дитини, а згодом і два Факультативні протоколи до неї: щодо торгівлі дітьми, дитячої проституції і
дитячої порнографії і щодо участі дітей у
збройних конфліктах. На цей момент до
Конвенції про права дитини приєдналася переважна
більшість країн світу.
Конвенція про права
дитини визнає дитиною людську істоту, що не досягла 18-річного віку, якщо відповідно до закону, застосовуваного до цієї
особи, вона не досягає повноліття раніше. Конвенція про права дитини містить: докладну регламентацію особистих,
політичних, економічних, соціальних і культурних
прав дитини; механізми контролю щодо реалізації положень Конвенції; порядок приєднання до Конвенції.
Для забезпечення
виконання Конвенції в рамках ООН створений Комітет з прав дитини.
Кожна країна-учасниця раз на п’ять років зобов’язана надавати Комітету доповідьпро хід виконання Конвенції про права дитини.
Крім того, проблеми захисту прав дітей, які
проживають в країнах, що
розвиваються, перебувають у полі зору Дитячого фонду ООН (UNICEF — United Nations International Children‘s Emergency Fund), створеного в 1946 p.
Особливу увагу світова
спільнота приділяє захисту дітей, що
перебувають у складній життєвій ситуації. Забезпечення прав дітей-сиріт закріплене Декларацією ООН про соціальні і правові принципи, що стосуються захисту
і добробуту дітей, особливо під час передачі дітей на виховання та їх усиновлення на національному і міжнародному
рівнях (З грудня 1986 p.). Декларація ООН про захист жінок і дітей за надзвичайних обставин і в період збройних конфліктів (14 грудня 1974 р.) присвячена охороні дитинства і
материнства в умовах війни.
ООН розробила ряд рекомендаційних документів про захист прав дітей, які перебувають у конфлікті із
законом: Мінімальні стандартні правила ООН, які стосуються відправлення правосуддя щодо неповнолітніх (Пекінські правила, 29 листопада 1985 p.); Керівні принципи ООН для попередження злочинності серед
неповнолітніх (Ерріядські керівні принципи, 1 грудня 1990 p.); Правила ООН, що стосуються захисту
неповнолітніх, позбавлених свободи (14 грудня 1990 p.).
27-ма спеціальна сесія
Генеральної Асамблеї ООН (10 травня 2002 р.) схвалила Декларацію і План дій « Світ, придатний для життя дітей» про
забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей. Вона поставила
перед державами завдання: поліпшення здоров’я і харчування дітей, боротьби з поганими санітарними умовами, хворобами дітей,наркоманією, неписьменністю,
злочинністю та іншими негативними
реаліями дитинства.