Роль інститутів громадянського суспільства
Роль інститутів громадянського суспільства
у просуванні до паритетної демократії
Інституційні механізми реалізації
взаємодії держави та громадянського суспільства з гендерних питань виявляються через
співпрацю спеціалізованих гендерних рад або рад з рівності з державними структурами,
при яких вони створюються (наприклад, в Грузії така рада існує при голові парламенту,
а в Норвегії – при президентові), а також зі спеціально уповноваженими центральними
та місцевими органами влади. До останніх можна віднести:
- парламентські комітети, комісії
або групи (Франція – дві парламентські делегації з питань прав жінок і рівних можливостей
жінок і чоловіків, Албанія – група жінок-парламентарів, Естонія – асоціація жінок-парламентарів); - інститут Уповноваженого з гендерних
питань (Норвегія, Швеція, Німеччина, Литва); - міністерства з гендерної рівності
або спеціалізовані відділи чи уповноважені посадові особи в структурі урядових органів
(Бельгія – служба з питань рівних можливостей в міністерстві зайнятості; Швеція
– міністр з питань рівності статей, Норвегія – двоє службовців в кожному міністерстві
стежать за забезпеченням рівності між жінками і чоловіками); - спеціальні агентства, ресурсні
центри, а також спеціальні відділи та департаменти органів місцевої влади та місцевого
самоврядування тощо.
В цілому реалізація гендерної
політики базується на дотриманні таких принципів:
- паритетності прав жінок і чоловіків
у всіх сферах суспільного життя (зокрема збалансованості їх участі у прийнятті рішень); - охорони материнства, батьківства та дитинства;
- рівноправності в оплаті праці;
- однакового
ставлення у трудових відносинах; - поєднання професійних і сімейних обов’язків.
Проте, в Україні деякі з названих
вище принципів потребують легітимації у відповідних політико-правових актах та розробки
механізмів їх впровадження. Для цього корисним є вивчення зарубіжного досвіду.