Визначення контент-аналізу, основні поняття
Визначення контент-аналізу, основні поняття
Контент-аналіз являє собою метод збору кількісних даних про досліджуване явище або процес для подальшої інтерпретації результатів з метою оцінки і прогнозування дій політичних акторів. Специфіка контент-аналізу дозволила дослідникам віднести його до «науково обгрунтованого методу читання між рядків».
Контент-аналіз відноситься до найбільш ранніх методів вивчення тексту.
У науковий обіг методика була введена в кінці 30-х років XX століття в США і довгий час використовувалася головним чином для дослідження текстів масової інформації з метою виявлення відмінностей в трактуваннях однієї і тієї ж події в різних ЗМІ, визначення привабливості політичних гасел і т.д. Класикою контент-аналізу прийнято вважати дослідження американського вченого Г. Лассуела, який вивчив пропагандистські матеріали періоду Другої Світової війни.
В даний час контент-аналіз широко застосовується в аналітичних дослідженнях у сфері бізнесу, політичної аналітики і практики, в інтересах силових структур. Контент-аналізу піддаються офіційні документи, книги, статті, оголошення, телевізійні виступи, кіно-і відеозаписи, фотографії, гасла, твори мистецтва. За допомогою даного методу можливо визначити переважні напрямки ЗМІ, рейтинг лідерів, фірм, організацій, виявити ставлення ЗМІ до певним діячам, подіям і так далі.
Одиницею аналізу – смисловою і якісною – є та частина змісту, яка виділяється як елемент, що підводиться під ту чи іншу категорію. Зазвичай такою одиницею виступає політична (зовнішньополітична) ідея, значуща в міжнародному або внутрішньодержавному плані тема. У тексті вона може бути виражена одним словом або деяким стійким поєднанням слів.