Бібліотека Studies працює за підтримки агентства Magistr.ua

Основні поняття стратифікаційного аналізу


Основні поняття стратифікаційного аналізу

Говорячи про елементи соціальної стратифікації, використовують такі одиниці аналізу, як «клас», «соціальний шар», «соціальна група», які позначають різні соціальні спільності. Включення людей в ту чи іншу спільність визначається насамперед формою їх соціальної взаємодії, а також місцем, або соціальними позиціями, які вони займають у соціальному просторі.

Соціальний клас — широка верства суспільства, що має певний спільний економічний, культурний, чи політичний статус; великі групи людей, чия позиція в суспільстві визначається через їх економічний (господарський) стан.

Класи є головним об’єктом соціології марксизму. Її основоположник К. Маркс вважав класову структуру суспільства основою розвитку і змін, а виникнення класів пояснював економічними чинниками — суспільним поділом праці, формуванням відносин приватної власності.

Соціальний шарпроміжна або перехідна суспільна група, що не володіє всіма ознаками класу (інколи називається прошарком), наприклад інтелігенція, або ж частина якогось класу, що володіє в рамках його внутрішньої структури деякими характерними особливостями.

Виділяють три шари: вищий, середній і нижчий

Вищий, шар становлять ті люди, у яких благополучне матеріальне становище, високий соціальний статус.

Середній шар необхідний для стабільності в суспільстві. До нього відносять людей зі стабільним доходом, з хорошою матеріальною забезпеченістю.

Нижчий шар найменш забезпечений матеріальними ресурсами, владою і престижем у суспільстві.

Соціальна група — це сукупність людей, виділена за соціально значимими критеріями (стать, вік, раса, національність, професія, місце проживання, дохід, влада, освіта та ін.). Вона є своєрідним посередником між окремою людиною і суспільством.

Одним із головних критеріїв типології груп є їхня чисельність. У соціології розрізняють малі, середні та великі групи. Чим менша група, тим більше можливостей індивід отримує для того, щоб пізнати інших людей і встановити з ними тісні стосунки.

Малі групи — це добре знайомі між собою люди, які об’єднані спільними цілями, інтересами і постійно взаємодіють між собою (сім’я, студентська група, виробнича бригада, компанія друзів).

Серед малих груп вирізняють первинні і вторинні.

Первинні групи — це малі групи, що утворюються з таких причин: шлюбно-сімейні зв’язки, симпатія, емоційна прив’язаність тощо.

Вторинні групи містять у собі деяку кількість первинних груп. академічна Студентська група, спортивна команда чи відділення солдатів завжди внутрішньо розділені на менші групи осіб, контакти між якими є частішими, мають емоційніший характер.

Великі групи — це багатотисячні групи людей, що розсіяні на великих просторах і для яких властиві опосередковані соціальні взаємодії (класові, територіальні, етнічні спільноти).


Magistr.ua
Дізнайся вартість написання своєї роботи
Кількість сторінок:
-
+
Термін виконання:
-
днів
+