Характеристика заходів адміністративно-процесуального забезпечення
Законодавством про адміністративну відповідальність передбачено наступні заходи процесуального забезпечення
(ст.259-266 КУпАП):
- доставляння порушника;
- адміністративне затримання;
- особистий огляд і
огляд речей; - вилучення речей і
документів; - відсторонення водіїв
від керування транспортними засобами, річковими і маломірними суднами та огляд їх
на сп’яніння;
1. Під доставлянням
правопорушника необхідно вважати примусовий захід (захід забезпечення провадження), що обмежує свободу дій і пересування особи, зачіпає її честь і гідність. При доставлянні особи її примушують прямувати (пішки або на транспорті) до міліції або до штабу з охорони громадського порядку.
2. Адміністративне
затримання складається з примусового, короткочасного обмеження свободи дій (передусім, пересування) громадян у вигляді утримання їх під наглядом у приміщенні міліції або іншому визначеному законодавством місці впродовж встановленого законом строку (ст.263 КУпАП) з метою встановлення особи правопорушника, здійснення його перевірки по облікам, припинення протиправної поведінки, складання протоколу. Він застосовується лише органами (посадовими особами) правомочними здійснювати адміністративне затримання:органами внутрішніх справ;
прикордонними військами; посадовими особами військової автомобільної інспекції.Адміністративне затримання
переважно може тривати не більш як три години.
3. Особистий огляд
і огляд речей проводяться з метою виявлення, закріплення необхідних доказів правопорушення і забезпечення подальшого притягнення до відповідальності.
Право на їх провадження надано уповноваженим на те посадовим особам:
а) органів внутрішніх справ;
б) воєнізованої охорони;
в) цивільної авіації;
г) митних установ;
д) прикордонних військ.
Особистий огляд може
провадитись уповноваженою на те особою однієї статі із затриманим і в присутності
двох понятих тієї ж статі. Право на огляд речей, крім вищезазначених, надано посадовим особам:
а) природоохоронних органів;
б) органів лісоохорони;
в) органів рибоохорони;
г) органів, що здійснюють державний нагляд за додержанням
правил полювання.
Про особистий огляд, огляд речей складається протокол або про це робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення або в протоколі про адміністративне затримання.
4. Вилучення речей
і документів, що є знаряддям або безпосереднім об’єктом правопорушення здійснюється посадовими особами, яким надано право проводити адміністративне затримання, особистий огляд і огляд речей з метою забезпечення доказів, а також, залежно від результатів розгляду справи, забезпечення їх конфіскації, оплатного вилучення, знищення або повернення володарю. Про вилучення речей і документів складається протокол або робиться запис у протоколі про адміністративне правопорушення, адміністративне затримання чи огляд речей.
5. Відсторонення водіїв
від керування транспортними засобами, річковими і маломірними суднами та огляд їх на стан сп’яніння застосовуються міліцією у випадках, коли є достатні підстави вважати, що вони перебувають у такому стані.
Ознаками знаходження
особи у стані сп’яніння є:
1) Наявність ознак
алкогольного сп’яніння: запах алкоголю з рота, нестійкість пози, порушення мови, виражене тремтіння пальців рук, різка зміна забарвлення шкіряного покрову обличчя, поведінка, що не відповідає обстановці. Заява громадян про вживання водієм спиртних напоїв, а так само зізнання в цьому самої особи.
2) Наявність ознак
наркотичного чи іншого сп’яніння: наведені вище ознаки алкогольного сп’яніння (крім запаху алкоголю з рота), а також звужені чи дуже широкі зіниці.