Кодування і квантифікація смислових одиниць текстового масиву
Кодування і квантифікація смислових одиниць текстового масиву
В якості смислової одиниці можуть виступати окремі слова, назви, словосполучення, що несуть ключову смислове навантаження. Приміром, в контексті виборчої кампанії такими одиницями можуть стати прізвища кандидатів, словосполучення «модернізація економіки», «розвиток малого бізнесу», «боротьба за владу» і т.п. Причому виділені смислові одиниці повинні бути характерні для всіх досліджуваних текстів.
Кодування даних зазвичай здійснюється за допомогою досить простих анкет чи комп’ютерних програм, в яких фіксується кожна поява в аналізованому тексті шуканої одиниці. Ця елементарна схема може бути ускладнена багатьма різними способами. Перш за все, набори одиниць з зіставленими їм кількісними оцінками, як правило, зіставляються з іншими кількісними оцінками тих же одиниць. Це можуть бути, наприклад, результати підрахунку частотності згадки одних і тих самих тем для різних випусків одного і того ж друкованого видання або однієї і тієї ж регулярно виходить в ефір програми новин; результати аналогічного підрахунку для різних видань / програм.
(Квантифікація – кількісне вираження якісних ознак.)
Наприклад, вивчаючи тематику газети, можна визначити відсоток конкретних тем за тематичними одиницям різного змісту (політичних, економічних, військово-технічних питань). Існують також спеціальні процедури підрахунку, наприклад формула коефіцієнта Яніса, призначена для вирахування співвідношення між сприятливими і несприятливими оцінками, судженнями, аргументами. Крім того, застосовуються і більш тонкі способи кількісного опису змісту тексту. Вони пов’язані з побудовою шкал для оцінки виділених характеристик тексту.
Квантифікація виділених елементів. Зазвичай вона побудована на виявленні та оцінці таких характеристик текстового матеріалу, які дозволяють дати відповідь на питання, що хоче підкреслити (приховати) автор смислових одиниць і що є в його розумінні пріоритетним напрямком дій.