Основні поняття стратифікаційного аналізу
Основні поняття стратифікаційного аналізу
Говорячи про елементи соціальної стратифікації, використовують такі одиниці аналізу, як «клас», «соціальний шар», «соціальна група», які позначають різні соціальні спільності. Включення людей в ту чи іншу спільність визначається насамперед формою їх соціальної взаємодії, а також місцем, або соціальними позиціями, які вони займають у соціальному просторі.
Соціальний клас — широка верства суспільства, що має певний спільний економічний, культурний, чи політичний статус; великі групи людей, чия позиція в суспільстві визначається через їх економічний (господарський) стан.
Класи є головним об’єктом соціології марксизму. Її основоположник К. Маркс вважав класову структуру суспільства основою розвитку і змін, а виникнення класів пояснював економічними чинниками — суспільним поділом праці, формуванням відносин приватної власності.
Соціальний шар – проміжна або перехідна суспільна група, що не володіє всіма ознаками класу (інколи називається прошарком), наприклад інтелігенція, або ж частина якогось класу, що володіє в рамках його внутрішньої структури деякими характерними особливостями.
Виділяють три шари: вищий, середній і нижчий
Вищий, шар становлять ті люди, у яких благополучне матеріальне становище, високий соціальний статус.
Середній шар необхідний для стабільності в суспільстві. До нього відносять людей зі стабільним доходом, з хорошою матеріальною забезпеченістю.
Нижчий шар найменш забезпечений матеріальними ресурсами, владою і престижем у суспільстві.
Соціальна група — це сукупність людей, виділена за соціально значимими критеріями (стать, вік, раса, національність, професія, місце проживання, дохід, влада, освіта та ін.). Вона є своєрідним посередником між окремою людиною і суспільством.
Одним із головних критеріїв типології груп є їхня чисельність. У соціології розрізняють малі, середні та великі групи. Чим менша група, тим більше можливостей індивід отримує для того, щоб пізнати інших людей і встановити з ними тісні стосунки.
Малі групи — це добре знайомі між собою люди, які об’єднані спільними цілями, інтересами і постійно взаємодіють між собою (сім’я, студентська група, виробнича бригада, компанія друзів).
Серед малих груп вирізняють первинні і вторинні.
Первинні групи — це малі групи, що утворюються з таких причин: шлюбно-сімейні зв’язки, симпатія, емоційна прив’язаність тощо.
Вторинні групи містять у собі деяку кількість первинних груп. академічна Студентська група, спортивна команда чи відділення солдатів завжди внутрішньо розділені на менші групи осіб, контакти між якими є частішими, мають емоційніший характер.
Великі групи — це багатотисячні групи людей, що розсіяні на великих просторах і для яких властиві опосередковані соціальні взаємодії (класові, територіальні, етнічні спільноти).